Jak je na tom Pay-per-Click?

28. 5. 2007

Sdílet

Význam internetové reklamy založené na bázi PPC na českém trhu stále roste. Systémy PPC se za poslední rok staly velmi populární, protože umožňují zadavatelům reklamy přivést uživatele na firemní web rychle a za příznivé ceny. Systémy PPC dnes intenzivně využívají především e-shopy a profesionální weby s vyšší návštěvností, ale jejich oblíbenost rychle stoupá i u menších firem. Vyzkoušet účinnost systémů PPC si může každá firma sama s investicí pouze několika tisíc korun.

Význam internetové reklamy založené na bázi PPC na českém trhu stále roste. Systémy PPC se za poslední rok staly velmi populární, protože umožňují zadavatelům reklamy přivést uživatele na firemní web rychle a za příznivé ceny. Systémy PPC dnes intenzivně využívají především e-shopy a profesionální weby s vyšší návštěvností, ale jejich oblíbenost rychle stoupá i u menších firem. Vyzkoušet účinnost systémů PPC si může každá firma sama s investicí pouze několika tisíc korun.

Mezi přední provozovatele PPC systémů v České republice patří společnosti Google, provozující systém Google AdWords, Seznam se systémem Sklik, eTarget a Centrum (adFOX). Jde o otevřené systémy, které umožňují každé společnosti, aby si svoji kampaň sama zadala, administrovala a průběžně aktualizovala. Stačí, aby se pověřený pracovník firmy přihlásil do PPC systému, a průvodce mu postupně vysvětlí jednotlivé kroky, nutné k zadání kampaně. Výsledkem je přesně zacílená internetová kampaň, která je dobře měřitelná. Cena za přivedeného uživatele se při kvalitní správě kampaně pohybuje v rozmezí 1-10 Kč s tím, že cenu za klik lze limitovat. Prodejní weby vyhodnocují též míru konverze kampaně, tzn. kolik % z přivedených uživatelů skutečně nakoupí. Pokud je pro společnost administrace kampaně časově nebo jinak náročná, může využít služby firem, které nabízejí profesionální správu kampaní PPC.

Jaké možnosti přináší internetová reklama PPC (Pay Per Click – platba za klik) firmám, mediálním agenturám i médiím v ČR? Je PPC reklama vždy efektivní? Jak úspěšně inzerovat? Kdy je výhodné ji využít? Na tato témata diskutovali účastníci odborné konference „PPC – efektivní internetová reklama“, kterou 23.5. uspořádalo konzultační centrum Dobrý web. Na první české konferenci věnované PPC reklamě se sešli odborníci, věnující se PPC systémům, zadavatelé reklamy z firem, které tyto systémy využívají, zástupci mediálního světa i laické veřejnosti. Skalní příznivci PPC považují tuto formu za nejefektivnější, mediální odborníci ji doporučují zařadit jako součást mediálního mixu a upozorňují na to, že je jen jedním z mnoha nástrojů marketingové komunikace.

Program konference byl sestaven z přednášek a panelových diskusí tak, aby pokrýval různé úhly pohledu na internetovou reklamu založenou na principu PPC a zároveň uvedl její hlavní výhody a úskalí oproti jiným druhům internetové reklamy. Kromě vymezení se mohli účastníci konference seznámit především s praktickými zkušenostmi odborníků z využití PPC systémů, s pohledem médií na kontextovou reklamu i s názory inzerentů. Mj. zde byly prezentovány konkrétní zkušenosti agentury NetTravel s PPC kampaní.


První panel (zleva): Jiří Otevřel (iDNES), Tomáš Búřil (Seznam), Marek Zábrodský (Mediaedge:cia), Kateřina Hrubešová (SPIR) a Martin Schreier (Marketing & Media).

Pro úspěšnou inzerci je třeba vytyčit si konkrétní cíl kampaně a respektovat hlavní zásady pro vedení PPC kampaně – zejména správně vybrat klíčová slova, směrovat reklamu přímo ke zdroji informací o produktu, na který upozorňuje, dobře vytvořit reklamní text a v neposlední řadě celou kampaň průběžně vyhodnocovat.

Foto: Autorka