Možná jste v uplynulých dnech zaslechli něco o tom, že Google prodal Lenovu Motorolu. I když to není zcela přesné vyjádření toho, co se stalo, bude mít tato transakce pravděpodobně na trh s mobilními zařízeními velký vliv.
Před dvěma lety Google koupil společnost Motorola Mobility za 12,5 miliardy dolarů a tento týden oznámil, že tuto firmu prodává za 2,9 miliardy dolarů. Google však neprodal všechno, co koupil. Americký gigant od nyní prodávaného celku Motorola Mobility oddělil to nejcennější, co si za dvanáct miliard dolarů koupil: 15 000 ze 17 000 patentů, jež Motorola Mobility vlastnila.
Před prodejem Lenovu Google navíc prodal firmě Arris za 2,6 miliardy společnost Motorola Home, což byla divize, jež se zabývala výrobou set-top boxů. Díky patentovému portfoliu Motorola Mobility pak Google získal značnou výhodu v patentových válkách, které se odehrávají napříč celým průmyslem IT. Google tak byl schopen u soudu například čelit žalobám Apple. Experti odhadují, že kompletní patentové portfolio Motorola Mobility mělo hodnotu 5,5 miliardy dolarů.
V rámci své akvizice Motoroly Google před dvěma lety koupil i divizi, jež se zabývala výhradně vývojem specifických produktů, jakými jsou třeba modulární smartphony, elektronická tetování nebo chytré léky. A tuto skupinu (je součástí výzkumné a vývojové divize v rámci Androidu, ne Google X Labs) si Google i nyní ponechává. Kromě toho všeho Google získá prodejem Motoroly i další výhody. Předně – přestane prodělávat peníze. Jen minulý rok Motorola skončila ve ztrátě 1,3 miliardy dolarů. Prodej společnosti tak Googlu s velkou pravděpodobností ušetří další miliardu dolarů, jež by provoz Motoroly stál v tomto roce.
Za druhé se díky prodeji zlepší vztahy Googlu se Samsungem, největším světovým výrobcem smartphonů. Oba giganty si nyní již nebudou přímo konkurovat a podle některých expertů je prodej Motoroly tím hlavním důvodem, proč jsme se dočkali tento týden prohlášení o licencování patentů mezi oběma firmami.
Za třetí, Google má nyní dobrý kontakt v Číně. Podíl Googlu na čínském trhu s vyhledáváním je pouze 1,6 % a jen 3,5 % zařízení s Androidem v Číně využívá Google Play Store. I když Android má na čínském trhu se smartphony dominantní postavení, přítomnost samotného Googlu zde není příliš vidět. Díky prodeji Motoroly získá Google 5% podíl v Lenovu a je velmi pravděpodobné, že Lenovo začne nabízet služby a aplikace Googlu i ve svých čínských telefonech.