Průzkum ukázal, že automatické systémy, často i s použitím umělé inteligence, dnes vyjdou v průměru levněji než měsíc práce bezpečnostního pracovníka, který má za úkol vpouštět návštěvníky osobně. Současná krize může být pro prodejny příležitostí, jak začít lépe pracovat s demografickými daty o svých zákaznících.
Aktuální nařízení vlády, které kvůli pandemii omezuje kapacitu prodejen na jednoho zákazníka na 15 metrů čtverečních a stanovuje kapacitní limit i pro výstavní prostory, znamená pro mnoho provozovatelů personální náklady navíc.
Odborníci z agentury Securitas ČR proto udělali rozsáhlý průzkum a testy dostupných automatických systémů od různých výrobců, které s dodržováním kapacitních limitů pomůžou.
„Snažili jsme se o objektivní srovnání systémů dostupných na českém trhu, a to z hlediska ceny i funkcí,“ říká Jan Huml ze Securitas ČR. „Náš test zahrnoval 8 různých řešení v ceně od 20 000 do 100 000 Kč od výrobců Axis Communications, Ateas, CamStreamer, Hanhwa, Hikvision, Ganz a Ateas.“
Systémy jsou založené na počítání osob u vchodu pomocí speciálních IP kamer a počítacích senzorů, nebo dokonce s využitím stávajícího kamerového systému (není tedy nutné pořizovat kamery navíc).
Stav počitadla se následně zobrazí na monitoru u vchodu do prodejny v podobě grafického semaforu, který omezuje vstup. Vybrané systémy lze doplnit i o zvukový signál, případně jimi ovládat další zařízení – automatické posuvné dveře, turnikety apod. Většina z testovaných systémů už využívá videoanalytiku na bázi umělé inteligence.
„Pokud má dodržování kapacitního limitu v prodejně na starosti lidská obsluha, například dedikovaný bezpečnostní pracovník, cena jeho služby ve směnách pokrývajících 12 hodin denně může stát kolem 60 000 Kč měsíčně. Je tedy zřejmé, že jednorázová investice do techniky v hodnotě několika desítek tisíc se vyplatí už po měsíci,“ říká Huml.
Pokud se automatický systém správně nastaví, můžou ho obsluhovat stávající zaměstnanci prodejny, aniž by se museli přestat věnovat svým běžným pracovním úkolům.
Počítací senzory ale nemusejí být investicí jen na období pandemie. Některé systémy totiž dokážou zpracovávat detailní demografické statistiky, včetně informací o věku, pohlaví či emocích zákazníků.
Výsledky testu firmy Securitas ČR: