Zajímá vás, jak se vytvářejí mapy pro GPS navigace? V této souvislosti jsme vyzpovídali jednoho z čelních představitelů společnosti Navteq, pana Erica Fumata, který nám laskavě zodpověděl naše zvídavé otázky.
PC World: Navteq je poskytovatelem mapových podkladů pro mnoho partnerských společností, které je následně integrují do svých GPS produktů. S kým v současnosti spolupracujete?
Eric Fumat: Navteq poskytuje mapové podklady pro partnery vyrábějící GPS produkty, palubní navigace a mobilní telefony s navigací – jedná se o poměrně známé značky jako například Garmin, Navigon, United Navigation, Nokia a Asus.
PC World: Jakým způsobem provádíte sběr dat potřebných pro tvorbu mapových podkladů?
Eric Fumat: Navteq v této oblasti spoléhá na lokální přítomnost v podobě místních kanceláří a speciálně vyškolených geoanalytiků, kteří neustále pracují v terénu a monitorují aktuální změny v dopravní síti.
Prvním krokem pro vytvoření nové mapy je nákup podkladů od lokálního dodavatele. Tyto mapy následně digitalizujeme a začínáme je doplňovat o aktuální změny, informace o dopravním značení, navádění v křižovatkách apod. To provádíme tak, že naši lokální pracovníci sjíždějí ve speciálně upravených vozidlech vybavených kamerami a počítači s patřičným GWS softwarem různé trasy a zaznamenávají co nejpodrobněji informace o dopravním značení, tvarech křižovatek, omezeních a mnoha dalších parametrech – celkem jich evidujeme 260.
Když Navteq před více než 20 lety začal poprvé projíždět silnice, geografičtí analytici používali papírové mapy a pera, kterými označovali změny v dopravní síti. V současnosti již Navteq nasazuje sběrné nástroje a software zvyšující efektivitu a přesnost shromažďovaných dat. Tyto nástroje zahrnují GPS přijímače, speciálně upravené joysticky a tabletová pera pro zápis dat, mikrofony pro záznam hlasu a videokamery s různými úhly pohledu pro snímání okolí. Proprietární software s integrovaným kontrolním mechanismem dále zpřesňuje mapová data. V databázi Navteq se dnes nachází přes 27,6 milionů kilometrů silnic.
Pořízený videozáznam je následně vyhodnocován v naší laboratoři, kde se odhalují další detaily, které mohli naši pracovníci přehlédnout. Velmi důležitou součást naší práce představuje komunikace s lokálními úřady, jedině tak si totiž můžeme udržovat přehled o očekávaných změnách v dopravní síti. Kontakty s úřady nám pomáhají například také v situacích, kdy není zcela jasná interpretace dopravního značení.
Data, která takto sesbíráme, přenášíme do oblastí s levnější pracovní silou, jako je Indie nebo Čína, kde jsou následně zpracována a důkladně kontrolována. Výsledný balík mapových podkladů následně na bázi čtvrtletních aktualizací prodáváme našim partnerům, kteří je následně integrují do svých produktů.
Celkově dnes svými mapami pokrýváme kolem 80 zemí po celém světě. Česká republika je v tomto ohledu specifická svým číslováním domů v rámci ulic – na jediném domě se totiž může vyskytovat hned několik číselných označení – to našim pracovníkům výrazně komplikuje sběr dat potřebných pro orientaci v rámci jednotlivých ulic. Najdou se ale také země, kde nejsou názvy značeny ulice, ale jednotlivé domy. Navigace v takovém prostředí je pak výrazně ztížena – my si s ní však musíme poradit.
PC World: Jaké trendy očekáváte u GPS produktů v blízké budoucnosti?
Domnívám se, že GPS navigace budou v budoucnosti navádět s vyšší přesností – v této souvislosti se zřejmě sluší zmínit evropský projekt Galileo, který by měl být uveden do provozu v roce 2014. Počítáme s tím, že se bude významným způsobem rozšiřovat jak množství, tak i kvalita tzv. bodů zájmu přítomných v mapách. Zajímavý směr udává také 3D vizualizace - v blízké budoucnosti bude možné navigovat v rámci ulic včetně základního vyobrazení okolních objektů ve třetím rozměru. Již dnes existuje v rámci mapových podkladů trend vyobrazovat některé významné objekty ve 3D – může se totiž jednat o cenné orientační body. Tyto objekty obvykle umisťujeme do větších měst, v Praze je tímto způsobem vyobrazeno například Národní muzeum.
Historie společnosti Navteq
Od počátku se společnost zaměřila na vytváření databáze digitálních map, které se staly základem pro další růst v oblasti mobilních navigací, online mapování a kapesních zařízení s možností navigace, včetně osobních navigačních zařízení (PND), PDA a mobilních telefonů. Navteq investoval do vývoje databáze map pro navigace už dlouho předtím, než je bylo možné prakticky využívat. Zatímco společnost byla založena v roce 1985, první komerční navigační aplikace se objevily v Evropě a Severní Americe až v letech 1994 a 1996.
Dnes má společnost Navteq centrálu v Chicagu (stát Illinois, USA) s více než 4700 zaměstnanci po celém světě. S regionálními centrálami umístěnými ve Veldhovenu (Nizozemsko) a v Gateway East (Singapur) a hlavními výrobními prostory ve Fargu (stát Severní Dakota, USA) a podpůrnými centry v Soulu (Jižní Korea), México City (Mexiko) a v Yokohamě (Japonsko) má Navteq celkem 204 poboček v 46 zemích světa.
Navteq zaměstnává přibližně 1000 geografických analytiků strategicky rozmístěných po celém světě. Ti skutečně projíždějí trasy, ověřují a aktualizují informace v databázi.