Podle posledních údajů společnosti Net Applications se Internet Explorer stále drží nad 60% hranicí tržního podílu, zatímco jeho dva největší pronásledovatelé, Firefox a Chrome, disponují zhruba 23 %, resp. 7,5 %. Mohlo by se tedy zdát, že mezi touto dvojicí prohlížečů a IE je nepřekonatelný rozdíl. Ve skutečnosti však míra účasti IE na podílovém koláči stabilně klesá, zatímco Firefox a především pak Chrome si na svůj účet měsíc co měsíc pravidelně připisují zisky. Nové zákazníky však oba lákají rozdílným způsobem. Zatímco pro Chrome je hlavním marketingovým tahákem rychlost, Firefox se spoléhá na hesla jako flexibilita a funkčnost.
Google je rychlostí doslova posedlý. Stačí letmý pohled na stránku s odkazem pro stažení prohlížeče Chrome a hned je vám jasné proč. Rychlé spuštění, rychlé načítání, rychlé vyhledávání. Takovými hesly se Google snaží nalákat nové uživatele na otestování Chromu. Na druhou stranu, nejde jen o nějaké výkřiky do tmy. Vývojáři prohlížeče se při jeho vývoji skutečně zaměřují především na zvýšení rychlosti a Googlu se tento důraz začíná vyplácet. Chrome se od svého prvního uvedení pravidelně objevuje na předních pozicích v nezávislých testech prohlížečů.
Nedávný benchmark našich kolegů z amerického Computerworldu ukázal, že Chrome 6 je o 17 % rychlejší Chrome 5. V celkovém srovnání všech testovaných prohlížečů je pak Chrome jen o něco málo pomalejší než Opera a Safari, prohlížeče dělí asi 12 milisekund. V tomto směru se Firefox nemá moc čím chlubit. Mozilla si ale ani nějaké vysoké výkonnostní cíle nedává. Sama uvádí, že u další verze Firefoxu (4) je jejím cílem dosáhnout přibližně stejné rychlosti jako Chrome 5.
Rychlost není jediným kritériem při výběru prohlížeče a toho si je Mozilla dobře vědoma. Více se tak soustředí na vývoj nástrojů, které uživateli nějakým způsobem usnadní surfování na internetu. O tom jsme se mohli přesvědčit i ve čtvrté betě Firefoxu 4, kde je již možné si vyzkoušet, jak bude v další verzi probíhat organizace panelů a synchronizace profilů - velký význam je přikládán nástroji Panorama (dříve také Tab Candy), který bude sloužit k organizaci záložek. Tady podle všeho uhodila Mozilla hřebík na hlavičku. U Tab Candy nyní bere inspiraci i Google pro vývoj open source pluginu Tab Sugar.
I když se oba výrobci ve svém přístupu k získávání tržního podílu liší, shodují se v tom, že role prohlížeče by měla být mnohem větší. Oba se tak v poslední době například více zaměřují na herní průmysl a Google zašel dokonce tak daleko, že vytvořil vlastní prohlížečový OS Chrome. Do budoucna tedy bude určitě zajímavé sledovat, jakým směrem se vývoj Chromu a Firefoxu bude ubíhat, a zda (či spíše kdy) se jim podaří narušit panování Microsoftu.