Jakým směrem se ubírá e-commerce?

22. 1. 2019

Sdílet

 Autor: © Helder Almeida - Fotolia.com
E-shopy inovují neustále - Inovace znamenají integraci nových služeb, které nabízejí zákazníkům větší komfort, a to v oblasti plateb, dopravy nebo v oblasti zákaznického servisu. Dobrým příkladem z poslední doby je třeba bezobslužná prodejna Alza.cz a nebo čerstvé spuštění MALL boxů, říká Vít Endler, který působil mj. jako šéf Mall.cz a dnes je zakladatelem start-upu Virtooal.com.

Příkladem podle něj můžou být také virtuální zrcadla a virtuální kabiny. Zatím je to pro e-shopy tzv. „nice to have“ řešení, ale víc a víc se mluví o výhodách „on-line vyzkoušení zboží“, a tak se to velmi brzy stane pro e-shopy „must have“, a to také díky zlepšujícím se technologiím zobrazení produktů.

 

Splývání online a offline

„Podíváme-li se do zahraničí, určitě můžeme uvést jako příklad Amazon GO nebo Nike concept store.  V prvním případě je to ukázka skvělé inovace. Online prodejce si řekl, že vylepší offline způsob nakupování a zamyslel se nad tím, co zákazníky při nakupování v kamenných obchodech nejvíc štve  - fronty u pokladen. A Amazon tyto fronty prostě zrušil,“ tvrdí Endler.

Do obchodu Amazon GO podle něj přijdete, dáte si zboží do košíku a odejdete, systém kamer a čidel pak zařídí, aby se vám platba za nákup odečetla z vašeho účtu. Nike concept store kombinuje on-line nákup s kamennou prodejnou a propojuje aplikace a účty Nike Plus members.

Výše uvedené inovace ukazují trend, kterým se bude e-commerce ubírat. E-commerce bude víc a víc disruptovat klasický retail a bude přinášet nové inovace do celého odvětví. Opravdové propojení online a offline nákupů v kombinaci s využitím dat o klientech budou přinášet nové inovace.

„O omnichannel retailové strategii se mluví již několik let a nyní se objevují první firmy, které tuto strategii implementují. Pokud prodejce bude mít dostatek kvalitních dat o klientovi, bude mít zákaznický profil, pak bude schopen pro něj připravit personalizovanou nabídku zboží a služeb a nabídnout to klientovi online i offline. Respektive z offline se také stane online, kamenné prodejny se stanou propojenou součástí prodejních kanálů,“ vysvětluje Endler.

 

Virtuální zrcadla

Další metou, kterou musí e-commerce zdolat, je právě online zkoušení produktů. Celý proces vratek má dnes hodnotu 300 miliard dolarů ročně a možnost vyzkoušet si produkty online výrazně sníží tyto náklady.

bitcoin_skoleni

Vrácení zboží se týká především produktů, které si klient chce vyzkoušet přímo na sobě, tedy kosmetika, brýle, oblečení. Aktuálně existují již velmi dobré a hlavně levné nástroje ve 2D a nebo nástroje, které kombinují rozšířenou realitu. Tedy fotku nebo snímání uživatele přes web kameru a upravený produkt z e-shopu.

3D nebo virtuální realita jsou dnes dostupné z pohledu technologie, ale jde zatím o drahé řešení. S postupným zlevňováním technologií se objeví 3D zobrazení a virtuální realita i ve virtuálních zrcadlech a virtuálních kabinkách.