Jeden příklad využití čipových karet za všechny:

1. 9. 2002

Sdílet

Špatná platební morálka a z toho plynoucí druhotná platební neschopnost jižpoložila na lopatky nejednu slibně se rozvíjející firmu. Obchodníci se tedy brání, a zákazníci jsou čast...
Špatná platební morálka a z toho plynoucí druhotná platební neschopnost již
položila na lopatky nejednu slibně se rozvíjející firmu. Obchodníci se tedy
brání, a zákazníci jsou často nuceni i ve velkoobchodech platit velké sumy v
hotovosti. Tento stav nevede jenom k nespokojenosti a potenciálnímu ohrožení
nakupujících, ale znamená také zbytečné komplikace v řízení dodavatelského
řetězce. Od počátku roku 2002 na našem trhu funguje řešení, které by mohlo
znamenat významnou změnu k lepšímu.


Od neplatičů k čipové kartě

Souhlasí váš dodavatel s platbami fakturou? Tak to vás nejspíš dobře zná a
vládne mezi vámi důvěra. V běžném velkoobchodě však s fakturou ne vždy
uspějete. V případě většího obnosu se obchodník dokonce často ani nespokojí se
zálohou, ale chce mít celou částku na účtu dříve, než zboží vyexpeduje. Je to
sice pochopitelné, ale zároveň i nešikovné a svým způsobem pokořující. Nosit v
kufříku desetitisíce je zrovna tak nepohodlné, jako nebezpečné. Tak co s tím?


Od bankovek k čipové kartě

Velkoobchodní společnost Makro Cash & Carry ČR je u nás známá především tím, že
není možné platit za zboží jinak než hotově. Za nepopulárním opatřením se
skrývaly nejméně dva závažné důvody. Faktury byly vyloučeny kvůli všeobecně
špatné platební morálce a platební karty zase vzhledem k poplatkům určeným pro
banku (obvykle 2-4 %) zbytečně snižovaly již tak nepříliš významné marže.
Zákazníci mají pochopitelně možnost si peníze vybrat v bankomatu, ale ani to
není ideální řešení, protože výběry z karet jsou omezovány limitem. To však v
konečném důsledku opět poškodí obchodníka. Hledalo se tedy řešení, jak u
pokladny prokazatelně v reálném čase zaplatit, aniž by k tomu byla potřeba
hotovost. Těmto nárokům nakonec vyhověla čipová karta.


Banka a systémový integrátor

Samo se však nestane nic, vždy se problému musejí chopit konkrétní lidé. V
tomto případě to bylo vedení Komerční banky, spolu se svým partnerem
poradenskou společností Accenture. Výsledky jejich spolupráce znamenaly pro
Komerční banku mimo jiné vstup do oblasti internetového bankovnictví produkt
nazvaný mojebanka, pro korporátní sféru byly připraveny projekty profibanka a
Direct Channel. Vše začalo v roce 2000, kdy banka připravila a posléze začala
uvádět do života vlastní internetovou strategii, jejíž součástí byly hned od
začátku digitální certifikáty. Jedním z cílů banky bylo zlepšit vnímání
bezpečnosti na trhu. Jednou z takových mezer na trhu byly právě zabezpečené
rychlé platby a tak se objevila myšlenka na nový produkt tzv. Garantovanou
platbu.


Makro bezhotovostně?

Snaha vyřešit problém rychlých bezhotovostních plateb tak svedla dohromady ty
správné lidi. Na jedné straně banku zkoumající nové tržní příležitosti, mající
zároveň k dispozici služby firmy, vyvíjející a implementující vyspělá
technologická a podnikatelská řešení, a na druhé straně velkoobchodníka, jemuž
hotovostní platby kazí reputaci i obchodní příležitosti.

Výsledek jejich spolupráce byl uveden do provozu počátkem letošního roku. Pod
pojmem Garantovaná platba se skrývá čipová karta v ruce zákazníka, relativně
jednoduchý terminál u obchodníka a odpovídající technologická infrastruktura v
bance. A samozřejmě internet.

Čip na kartě pojmenované můjklíč obsahuje digitální certifikát, jehož
prostřednictvím prokazuje majitel karty svoji totožnost (PIN). Pomocí čtecího
zařízení je spojen se zúčtovacím systémem v bance, takže si může prohlédnout
zůstatky na svých účtech a vybrat si ten, ze kterého platbu zaplatí. Převod
uskuteční okamžitě v reálném čase a systém zašle obchodníkovi vyrozumění o
platební garanci. Ten potom již může bez rizika ztráty předat zboží zákazníkovi.

Je to také užitečný nástroj pro podnikatele, kteří nákupy pověřují své
zaměstnance. Jednak mohou přesně definovat jejich práva vzhledem k peněžním
prostředkům, a jednak se provedené transakce mohou přímo zaznamenávat do jeho
účetnictví.


Kdo a za kolik

Dnes mohou toto řešení používat podnikatelé nakupující v Makru, kteří mají v
účet v Komerční bance. Jen pro představu: Makro má zhruba 800 000 zákazníků a
asi 40 % z nich již dnes má účet v KB. Od začátku roku bylo vydáno více než 2
300 čipových karet, takže zákazníci si nabídky rozhodně všimli. Cena zřejmě
nebude překážkou, protože jednorázový poplatek ve výši 390 korun a 900 korun
ročně je snesitelná suma i pro menší podnikatele. Makro na tom ostatně vydělává
již dnes bylo totiž zjištěno, že zákazník, který nemusí kontrolovat obsah své
peněženky, utratí v průměru třikrát tolik než předtím. Komerční banka i
Accenture by rády nabídly toto řešení i dalším partnerům, mluví se o tom, že
dalšími na řadě by mohly být pivovary.




Autor článku