(PR článek)
Pro lepší porovnání je postavíme proti sobě, ať je výběr snadnější. Pojďme se proletět v oblacích.
1. Uživatelské rozhraní
Při výběru kancelářského balíku vás zajímá především co nejširší nabídka aplikací s dostatečným množstvím funkcí, vhodných pro vaši potřebu. To však nezmiňujeme počáteční bitvu, kterou svádí každý nový uživatel při seznamování s novým programem či službou. V tomto ohledu bude asi práce v Office 365 přirozenější pro uživatele Office 2013 a 2010 – webové avatary blízce připomínají desktopové verze, včetně zařazení kontroverzního ovládacího prvku Ribbon (pás karet). Fonty, šablony a styly formátování, které jsou v desktopové verzi, najdete i zde. Na rozdíl od Office 365 je vzhled a celkový dojem z Google Apps jednoduchý a zastaralý. Ačkoliv může být sada funkcí v některých ohledech víceméně stejná, v Office 365 je jednodušší danou funkci najít.
2. Požadavky na systém
U Google Apps je váš webový prohlížeč i desktopem, a používáte ho při všech činnostech: email, vytváření dokumentů a spolupráce. Není nutné instalovat žádný další software a můžete prakticky pracovat z jakéhokoliv zařízení s internetovým připojením. Office 365 na druhou stranu vyžaduje instalaci softwarových plug-inů a .NET framework. A pokud chcete využívat offline funkce Office 365, bude samozřejmě také potřeba nainstalovat do desktopu/laptopu Microsoft Office. Je pravda, že Office 365 má už zabudovanou větší škálovatelnost, což přivítají rychle rostoucí firmy, ale v porovnání s požadavky na Google Apps – podporovaný webový prohlížeč – je setup Office 365 trochu složitější.
Chcete se dozvědět více o řešení, které zvýší produktivitu ve vaší společnosti? Potřebujete snížit náklady na informační technologie a jejich údržbu nebo integrovat Office 365 nebo Google Apps do vaší infrastruktury a případně je porovnat? Navštivte zdarma například webinář na Google Apps Jak využít Google Apps naplno.
3. Tvorba dokumentů
V Office 365 jsou patrné bohaté zkušenosti Microsoftu s vytvářením kancelářských balíků. Pokročilé formátování dokumentů je zachováno lépe než v Google Apps, a to při přesunu offline dokumentu mezi desktopem a cloudem tam i zpět. Co se týká tabulek, vše co dosud známe (včetně Zoho) bledne při porovnání se schopnostmi a pokročilými funkcemi, které jsou u desktopového balíku pro odbornou práci v Excelu každodenně potřebné. Nicméně, zde bychom museli uznat, že Office 365 má náskok. Pokud používáte ve společnosti velké množství pokročilejších funkcí v Excelu, pak vám Google Apps určitě nebude dostačovat, pokud se změnou kancelářského balíku nebudete investovat i do jiného BI nástroje, než je Excel.
A pro opravdu kvalitní prezentace je PowerPoint v Office 365 opravdu lepší volbou – Google Prezentace jsou funkční, ale chybí jim širší výběr šablon a motivů, které obsahuje sada Office 365.
4. Spolupráce
Spolupráce na dokumentech, neboli schopnost různých členů týmu současně pracovat na určitém dokumentu, je důležitým atributem kancelářského balíku. V balíku Office 365 je to vyřešeno pomocí SharePointu. Na základě našich zkušeností to může fungovat oběma způsoby – i když vám Sharepoint dává výhodu prohlížení historie, kontroly dokumentů či integraci s Microsoft Office v desktopu, řízení všech těchto funkcí se tím stává složitější, zejména pro opravdu malé firmy. Nabídka Google Dokumentů je podobná, ale navíc umožní jednodušeji více lidem on-line pracovat na jednom dokumentu. Zároveň ukáže, kdo zrovna dokument prohlíží nebo upravoval jako poslední, a to vše bez nutnosti vstupu do jiné platformy. Office 365 posledními updaty ale Google Apps dohání.
5. Cena
Office 365 nabízí nepřeberné možnosti při výběru ceny. V základním balíku za čtyři eura měsíčně dostane každý uživatel 25 GB pro ukládání dat na SkyDrive a 50 GB v emailové schránce. Google Apps for Business nabízí dva cenové plány: flexibilní za čtyři eura na uživatele měsíčně nebo platbu předem 40 eur na rok za uživatele. S oběma získáte 30 GB úložného prostoru a 30 GB v emailové schránce.
6. Chat a komunikace
Nástroje Office 365, jako je Lync, integrují s dalšími produkty Microsoft Office a Office 365. To znamená, že uvidíte, pokud je někdo k dispozici pro chat nebo hovor, nebo kdo upravuje váš dokument či prohlíží stejné soubory jako vy. Google nabízí téměř stejné funkce přes integraci s Google Talk, ale aplikace Microsoftu nabízejí větší profesionalitu a snadnou integraci.
7. Podpora
Pokud se podíváme na zákaznickou podporu, tak zjistíme, že v tomto oba systémy značně pokulhávají. Microsoft i Google poskytují systémy jako produkt a svým způsobem si s nimi pak už dělejte, co chcete. Google nabízí pouze podporu v angličtině a je obtížné se dovolat s případnými dotazy. Microsoft také primárně nabízí podporu v angličtině. Doporučujeme určitě využít služeb některého z implementátorů, kteří dokážou řešit případné problémy za vás a hezky česky.
Verdikt
Office 365 i Google Apps/Docs čeká ještě dlouhá cesta, než se shodnou ve většině funkcí s desktopovým balíkem Office. Pro běžného uživatele jsou dostačující oba – i když můžeme říct, že Office 365 nabízí v určitém ohledu více profesionality a podobnosti s balíkem Office, Google Apps zase nabízí dostupnost a snadný přístup.
Zde jsme vypíchli pouze základní výhody obou balíků, ale pokud vás zaujaly, bude nejlepší si oba vyzkoušet a pak se rozhodnout, který je ten pravý pro vás. Můžete využít i různé webináře a podobně. Zároveň doporučujeme využít systémového integrátora, který vám pomůže se základním nastavením obou služeb. Také vám pomůže využít oba balíky naplno při integraci s vaší infrastrukturou, případně i placení v českých korunách. A vím, že například mí kolegové v Nessu také po dohodě se zákazníkem doporučí platformu, která je pro něj a jeho záměry nejvýhodnější.
Martin Kunz, Ness Technologies