I když je v České republice již rok, mohlo by se stát, že si někdo při vyslovení jména firmy Karma vybaví nesprávné zařízení. Takže – společnost Karma u nás i ve světě distribuuje počítačové komponenty jako jsou pevné disky, monitory, CD přehrávače a další hlavní části počítačů. Dělá to ve velkém, s co nejnižším ziskem a také proto je jednou z nejúspěšnějších firem jak v Evropě, tak v České i Slovenské republice. Jejího úspěchu si všimla CHS , také jedna z nejrychleji se rozvíjejících nadnárodních firem, a Karmu koupila – i když po delší debatě s jejím ředitelem panem Obhlídalem jsme se dohodli, že nejlépe by tuto změnu charakterizovalo slovo „sloučení“. Protože toto sloučení je docela zajímavá záležitost nejen pro dvě zúčastněné firmy, ale i pro uživatele, dealery a IT průmysl u nás, požádali jsme o rozhovor.
Pane Obhlídale, nejprve nám prosím řekněte víc o firmě Karma, neboť zatím jste se profilovali spíš směrem k obchodníkům.
U zrodu Karmy byla jedna německá a jedna turecká firma, ale nyní má vskutku nadnárodní složení a části firmy jsou rozmístěny v různých zemích Evropy. Karma začala tím, že zjistila, že je u nás velké množství firem, které dovážejí ze zahraničí počítačové komponenty. Karma všude operuje za velmi nízkou marži a dělá velké objemy. Tím se dokáže dostat na lokálním trhu na ceny, za které by to jiný např. český či slovenský dovozce ne vždy dokázal. Dovážíme hlavně ty podstatné komponenty pro počítače jako jsou pevné disky, monitory, základní desky, grafické karty, CD mechaniky; procesory a paměti již méně.
A co tedy firma CHS, a jak a proč došlo k propojení?
Celosvětově je firma CHS gigant, a to jak v oblasti distribuce, tak má dobré finanční zázemí. Rozšiřuje se především akvizicemi. Myšlenka propojení začala myslím na loňském CeBitu, kde byla Karma prezentována jako nejziskovější distributor v Evropě, a to byl ten zajímavý signál pro další jednání. My bychom tedy měli být jakousi „divizí“ CHS, která se zaměřuje na dovoz a distribuci komponentů, ale je de facto logisticky nezávislá. Nebyli jsme absorbováni do struktury CHS jako předešlé firmy, ale vlastně soupeříme spolu o zákazníky i obchody, a snažíme se prosazovat výhody „svých“ značek, které zastupujeme. To celé zvyšuje efektivitu obou našich firem.
Oba se však také zaměřujeme na jiné aktivity – CHS na značkové PC, tiskárny, periferie atd., kdežto Karma se soustřeďuje jenom na komponenty. Naše portfolio produktů je velmi úzké, soustřeďující se na „hlavní proud“ poptávky.
Zákazníky jsou proto hlavně větší firmy, které byly schopné dovážet ve velkém ze zahraničí, a nyní nakupují levněji u nás – distributoři, výrobci, reseleři.
Jak toto vše pomůže českému trhu?
Firma CHS bude moci participovat na naší logistice, vyladěné na náš komoditní typ obchodu a firma Karma, která měla centrální evropský sklad a v každé zemi jen jedno prodejní centrum, může nyní participovat v široce rozvinuté a fungující prodejní struktuře firmy CHS. Tím by se mělo zlepšit zásobování trhu levnými ale kvalitními komponenty.
Děkuji za rozhovor.