Nelichotivou statistiku ukázal nejnovější průzkum UniCredit Bank. Počet kyberútoků podle něj stoupá a s tím roste také částka, kterou se podaří kyberútočníkům ukrást.
Setkali jste se někdy s finančním podvodem iniciovaným z kyberprostoru?
Podle průzkumu se v posledních třech letech setkala pětina (20,7 %) Čechů s pokusem o kyberútok. Častěji pokus zaznamenali mladší respondenti ve věku 18 až 35 let.
Dalších 18,2 % lidí si nebylo jistých, zda útok na svou osobu zaznamenalo, a zbývajících 61,1 % respondentů se v posledních třech letech s kyberútokem nestřetla.
Zdroj: UniCredit Bank, prosinec 2024
Nejčastějšími formami útoků byly phishing (krádež osobních údajů, většinou skrze podvodný e-mail) a smishing (krádež skrze SMS nebo chatovací služby jako je o WhatsApp, Messenger anebo Telegram).
Ačkoliv velká část lidí už umí správně na podvodné taktiky reagovat, např. tedy zavěsí podezřelý telefonát nebo smaže podezřelé SMS či zprávy v chatu, málokdo udělá druhý krok – pokus o podvod nahlásit.
Loni celková škoda na klientech všech bank přesáhla miliardu korun a přesáhne ji i letos, tvrdí České bankovní asociace (ČBA). Nepovedené pokusy o útok navíc lidé často nehlásí, čímž ztěžují případnou prevenci.
Podle dat ČBA třetina lidí, kteří zažili hackerský útok nebo pokus o něj, informovala své blízké a/nebo svou banku (33 %, respektive 32 %). Nicméně čtvrtina respondentů situaci dále nijak neřešila.
Přitom pokud by situaci eskalovali na banku nebo kontaktovali také policii, ztížili by tím práci útočníkům do budoucna a pomohli ochránit další případné oběti. Bankovní poradci i policie jsou na tyto situace připraveni a ocení pomoc veřejnosti.
Ztráty milionů korun
Vloni přišli klienti UniCredit Banky vlastní chybou o vyšší desítky milionů korun. Ti by měli být obezřetní zejména před vánočními svátky, kdy častěji nakupují zboží on-line.
Zdroj: UniCredit Bank, prosinec 2024
„Kyberzločinci se strategicky zaměřují na svátky, kdy jsou lidé na dovolených a bývají méně ostražití. Platí to převážně o Vánocích a během oslav nového roku,“ zmiňuje Petr Kocmich, Global Cyber Security Delivery Manager společnosti Soitron.
Vánoční shon zvyšuje u lidí riziko chyby z nepozornosti či únavy, navíc je počet on-line transakcí v období listopadu a prosince větší.
Průzkum UniCredit Bank kromě toho, zda se respondent s útokem setkal, zjišťoval také to, jak útok na danou osobu dopadl. Většina respondentů (76,9 %), která útok zaznamenala, ho úspěšně rozpoznala jako pokus o krádež a nenechala se napálit.
Zbývajících 23 % respondentů bylo okradeno, nejčastěji přišli o peníze. Druhým nejčastějším důsledkem bylo odcizení platebních údajů, avšak bez ztráty peněz.
Na co si dávat pozor
V obdobných případech je opět důležité ověřit si veškeré informace a nepodléhat nátlaku či emotivně zabarveným argumentům útočníka.
Doporučení pro bezpečné chování na internetu od expertů jsou:
- Chraňte si své přihlašovací údaje
- Kontrolujte peněžní pohyby na svých účtech, zda vše skutečně odpovídá tomu, co jste platili
- Bavte se v rámci rodiny, přátel, kolegů a sdílejte si informace nejen o podvodech, ale i způsobech ochrany.
- Pokud sami investujete finanční prostředky, pečlivě prověřte vybranou protistranu. Nespoléhejte na reklamu, informace na sociálních sítích nebo internetu
- Buďte obezřetní, pokud vám radí nebo přikazuje neznámá osoba. Podvodníci se často zaštitují i autoritami – např. policista, pracovník ČNB, ČBA.
- Nespěchejte a používejte selský rozum.
- Pokud vám volá někdo podezřelý, zavěste a obraťte se na svého bankéře nebo na infolinku banky.
- Neumožňujte vzdálený přístup do svého zařízení
- Používejte silná a unikátní hesla. Pakliže vám od služby přijde notifikace, že u vašeho účtu došlo k podezřelé aktivitě, heslo změňte.
- Pokud se vás pokusí někdo podvést, nahlaste ho na klientské lince banky nebo na policii.
Security World si můžete koupit i jako klasický časopis, buď v klasické tištěné formě nebo v elektronické verzi. Věnujeme se bezpečnosti počítačových systémů, ochraně dat, informací a soukromí. Jsme jediný titul na českém a slovenském trhu, který oslovuje širokou čtenářskou obec – od ředitelů firem, přes odborníky na bezpečnost po koncové uživatele. Naším cílem je poskytnout ucelený přehled o bezpečnostních hrozbách a zejména o tom, proč a jak se jim bránit, případně proč respektovat a dodržovat nařízení IT manažerů ve firmách.