Co si pamatujeme, ještě žádná verze Windows standardně neukládala datové soubory (dokumenty, tabulky, obrázky apod.) na pracovní plochu. A minimálně od verze Windows XP se pracovní plocha nepovažovala za nijak zvláštní místo pro ukládání dokumentů. Na druhou stranu je pracovní plocha takříkajíc po ruce, a tak jen málo uživatelů odolá tomu pokušení, aby si nějaké ty soubory uložila právě sem.
Přizpůsobení Windows pro ukládání souborů na pracovní plochu
Pokud i přes výše uvedené zmíněné nevýhody stále stojíte o to umisťovat na pracovní plochu soubory a složky, pak musíte tomu operační systém Windows přizpůsobit, aby považoval pracovní plochu za bezpečné a vhodné úložiště.
V první řadě musíte přidat pracovní plochu do knihovny Dokumenty. Tím zabráníte funkci Obnovení systému měnit obsah pracovní plochy a umožníte její případné zálohování.
Postupujte následovně:
V Průzkumníku Windows (popřípadě Průzkumníku souborů ve Windows 8) se přesuňte do sekce Knihovny, kde klepněte pravým tlačítkem myši na složku Dokumenty a z místní nabídky vyberte příkaz Vlastnosti.
Objeví se dialogové okno, v němž stiskněte tlačítko Zahrnout složku. Nyní vyhledejte složku Plocha (nachází se v navigačním podokně téměř až nahoře, v sekci Oblíbené položky).
Pokud chcete, aby programy ukládaly soubory standardně na pracovní plochu, vyberte v seznamu Umístění knihoven položku Pracovní plocha a poté stiskněte tlačítko Nastavit umístění pro ukládání. Poté kdykoliv budete ukládat dokument, tabulku či cokoliv jiného kromě obrázku, videa či skladby, bude pracovní plocha prvním umístěním, kam bude chtít program uložit svůj soubor.