Kolik bude stát analýza milionů tweetů?

18. 3. 2015

Sdílet

 Autor: © ima - Fotolia.com
IBM představila komerční verzi služby, která umožní firmám lépe analyzovat příspěvky uživatelů na sociální síti Twitter (tzv. tweety). Za miliony tweetů zaplatíte tisíce dolarů.

„První přístup k datům z Twitteru je zdarma, následně je systém založen na principu pay-as-you-go,“ uvedl na konferenci Cebit hlavní manažer pro firemní analýzu v IBM Alistair Rennie. Spuštění komerční verze nového analytického nástroje zaměřeného na data z Twitteru je jedním z prvních plodů spolupráce mezi IBM a Twitterem, která byla oznámena v říjnu minulého roku.

Tehdy obě společnosti slíbily, že uvedou na trhu řadu služeb včetně takové, která umožní vývojářům třetích stran propojit skrze Bluemix data z Twitteru se jejich vlastními aplikacemi a službami.

V uplynulých měsících začalo službu pro IBM testovat sto vybraných firem a americký gigant včera zveřejnil anonymizovaný výstup z tohoto testování. Jak uvedla mluvčí IBM Kristi Eellsová, většina firem, které analytický nástroj IBM testovaly, totiž nechtěly být jmenována, aby na něj zbytečně neupozorňovaly svou konkurenci.

Analýza tweetů je zdarma, pokud chce firma zkoumat poměrně malý okruh uživatelů a nechce data vyhodnocovat příliš komplexně: bezplatná je analýza prvních pět milionů tweetů, přičemž vyhodnocování každého dalšího milionu tweetů stojí 2000 dolarů měsíčně.

I když analytické nástroje pro Twitter nabízí i spousta dalších firem, služba IBM se vyznačuje tím, že je schopná zjištění provedená analýzou tweetů dát do vztahu k jiným datům tak, aby dávaly smysl. Například jeden mobilní operátor, který službu používá, byl podle IBM díky analýze schopen zjistit korelaci mezi počasím a stížnostmi na výpadky svých služeb.

Nástroj IBM toho dosáhl analýzou zpráv o počasí spolu se zkoumáním polohy jednotlivých uživatelů, kteří postovali tweety. Další společnosti pak nástroj umožnil lépe vyhodnotit, do jaké míry fluktuace jejích zaměstnanců ovlivňuje míru spokojenosti zákazníků s jejími službami.

ICTS24

Přestože se nyní IBM zaměřuje pouze na analýzu dat z Twitteru, podle seniorního viceprezidenta IBM Analytics Roberta Picciana, bude působnost nástroje v budoucnu rozšířen i na další služby.

Twitter je sice oblíbený v Evropě a Spojených státech, avšak v Asii mají uživatelé raději služby jako Line a QQ. IBM podle Picciana již dříve spolupracovalo s vlastníkem QQ, firmou Tencent, na analýze dat během Světového poháru ve fotbale.