Komentář: Ta správná otázka pro současnou ekonomickou situaci

6. 7. 2009

Sdílet

Léta a léta to bylo v IT v podstatě jednoduché. Zákazníci (a tím myslím opravdové zákazníky, tedy lidi z informatiky) v podstatě táhli s dodavateli za jeden provaz...

Jistě, občas se odehrávaly tance typu výběrových řízení, občas bylo trochu dohadování kvůli ceně, ale hluboko v základech stálo přesvědčení obou stran, že bez vylepšování IT to nejde. Velká většina informatiků si myslí, že zlepšení technologií možná není samospasitelné, ale že nové verze řeší spoustu nedostatků verzí minulých. Tedy aspoň o tom donedávna přesvědčena byla.

Jenže v poslední době se začínají objevovat otázky, které byly před pár lety neslušné. Odporovaly totiž společně vnímané jistotě, že nové technologie jsou dobré samy o sobě. Opravdu je naprosto nezbytné každé tři roky vyměnit všechny firemní počítače? Přinese nové železo vskutku takové zvýšení efektivity práce? Nebo jde o tichou dohodu mezi dodavateli a odběrateli?

Je skutečně nutné, aby se firemní informační systém, jehož implementace stojí stovky milionů korun a zabere desítky člověkoměsíců, musel znovu implementovat každých pět let jen proto, že jeho výrobce už ukončil podporu a potřebuje si zajistit cash-flow, nebo má tenhle šílený kolotoč i nějaký jiný důvod?

Za tuhle změnu si IT průmysl může sám, protože se už před konečně dostal na úroveň, kdy je na výpočetní techniku aspoň trochu spolehnutí a je možné brát aspoň trochu vážně marketingové výkřiky o dokonalém řešení.
Lidé se už před pár lety začali ptát, proč by proboha měli přecházet na Vistu, když jim Windows XP v zásadě stačí. A odpovídají si tak, že Microsoft má problémy. Loni se mnozí začali tázat, proč by si měli kupovat drahé a velké notebooky, když k dispozici je něco mnohem menšího, pro většinu činností stejně dobrého a lacinějšího. A když se začnou ptát, jestli náhodou počítače ve firmě nebudou pracovat místo tří let čtyři, klesnou dodavatelům desktopů tržby o třetinu.

Do toho se americkým bankovním trhem přehnaly špatné hypotéky a zbyla po nich nejistota. Slova úspory a snížení jsou populárnější, než jsme si před pár měsíci dovedli představit. Nejde tak o to, kdy se používají jako výmluva a kdy musejí firmy šetřit doopravdy, důležité je, že jsou tu s námi.

A otázky, které se dřív chápaly jen jako folklór, jen proto, aby lidé, kteří IT nerozumí a nevěří, že nové technologie jsou dobré technologie, jsou najednou klíčové: Jaké jsou doopravdy přínosy IT ve vaší firmě?
Jaké jsou doopravdy přínosy řešení, které prodáváte? Dokážete doložit úspory, jež nové řešení přinese? A dokážete jich dosáhnout? I když to bude znamenat, že propustíte lidi, kteří po zavedení nového systému přijdou o náplň své práce?

Zákazníci totiž už nesedí na stejné straně stolu jako dodavatelé. Již se nebudou ptát na báječné nové rysy. Už nejde o nové přínosy, o nové rysy. Systémy, které pracují ve firmách dnes, totiž fungují. Proč by je tedy vlastně měl někdo měnit? Ať IT prodáváte nebo kupujete, měli byste mít na tuhle otázku dobrou odpověď. Tedy aspoň jestli chcete mít letos klidné spaní.