Vyjádřil se i spoluzakladatel společnosti Apple Steve Wozniak, podle kterého vypadá Bing, nový vyhledávací engine společnosti Microsoft, „ohromně" a „je nyní jeho velkým fanouškem".
K zalíbení je toho opravdu hodně. Bing směřuje k povrchovým informacím, které jste asi hledali, zřejmě lépe než Google, takže při hledání společnosti bude jeden z horních výsledků obsahovat linky na zákaznický servis, umístění obchodu a podobné typy informací. Ale nic není tak skvělé, jak se na první pohled zdá.
Bingujete skutečně vy?
Co dělá Bing lépe než Wave je to, že za vás činí rozhodnutí. Jinou věcí je už to, že činí rozhodnutí za všechny uživatele. Co je na tom tak špatného? Pro jednotlivce téměř nic, protože Bing je pěknou alternativou ke Googlu a dalším vyhledávačům. Nepochybně šetří čas a ulehčuje některá vyhledávání. Otázkou však zůstává jak. Bing může mít vliv na celou kulturu vyhledávání, zvláště pak pokud Google v rámci konkurenceschopnosti některé funkce napodobí. Pokud je vyhledávač, který činí rozhodnutí za vás, novým trendem, je to trend špatný. Rozhodnutí musí být založena na posouzení hodnot. Pokud však používáte Bing, prohlížíte si internet podle hodnot společnosti Microsoft. To nejlépe ilustruje pár příkladů:
- Bing zobrazuje „nejvíce vyhovující odkazy nahoře", ne však ty nejpopulárnější, čímž Microsoft nahrazuje demokratický přístup za elitářský postoj typu „my to víme nejlépe".
- Po zadání slova „home depot" se zobrazí vlevo alternativy „Ace Hardware" a „Walmart". Alternativou jednoho řetězce je druhý řetězec, přičemž pro někoho by mohla být nejlepší alternativa železářství v jeho okruhu. Ne však pro Microsoft.
- Stejné je to i ve zdravotnictví. V jednom z veřejných videí Microsoft tvrdí, že výsledky v oblasti zdravotnictví nabízejí nejnovější ověřené poznatky špičkových zařízení po celém světě včetně Mayo Clinic. Alternativní terapie upřednostňující u obezity a kardiovaskulárních chorob dietu a cvičení jsou tak zcela pohřbeny.
Ano, Bing je snadný, jelikož nechat někoho za sebe vybírat hodnoty a činit rozhodnutí je opravdu snadné.
Wawe spláchne vaší orientaci
Demoverze Wave od společnosti Google si v ohlasech také vedla dobře, avšak některé prvky se tolik nelíbí. Prototyp slibuje propojení e-mailu, chatu, sdílení fotografií a dalších forem komunikace do jedné online aplikace. Systém „hostovaných" zpráv vypadá na první pohled přesvědčivě. Vybranou část rozhovoru můžete komentovat umístěním poznámky přímo do zprávy (takže odpadá kopírování a vkládání).
Tato funkce vypadá dobře, avšak v praxi bude spíš matoucí, jelikož je koncipována podobně jako Gmail, který na rozdíl od ostatních e-mailových systémů, které zobrazují nejnovější zprávy nahoře, používá jakýsi záhadný systém řazení zpráv do vláken. I zde je problémem nalezení posledního komentáře a celý systém působí značně zmateně.
A vypadá to, že Wave by mohl celou situaci zhoršit. Díky přesouvání obsahu vpřed či zpět, komentářům různých částí vlákna a přidávání komentářů do horní, střední či konečné části původní zprávy není příliš pravděpodobné, že by se dalo rozeznat, co je nové, staré či relevantní.
Hlavním problémem Wave je bohatý příspěvek k ještě většímu problému přílišné složitosti a přehlcení informacemi. Na obrazovce je toho tolik, že Wave vlastně zabíjí vlastnosti jako přehlednost, jednoduchost a minimalismus, díky kterým se Google proslavil. O totéž se vlastně pokusil i Microsoft se svým Outlookem a výsledek byl velmi tristní.
Největším problémem systémů Bing i Wave je to, že v probíhajících dvou technologicko-návrhářských bitvách stojí na špatné straně. První je bitvou o linearitu a druhá je bitvou o mobilitu. Také jste si určitě všimli, že každý masově oblíbený způsob komunikace posledních let se vyznačoval perfektní linearitou. Nejdříve e-mail, poté chat, pak blogy a pak Twitter - vše nabízelo výhodu přesné, odshora a dle aktuálnosti řazené organizace. Linearita informace zdokonaluje a přispívá tím ke klidu uživatele. Jakékoli pokusy „vylepšit" tato média o nelineární prvky selhaly, protože lidé prostě linearitu milují. Avšak přesně opačným směrem se vydal jak Microsoft tak Google. V případě Bingu jsou výsledky zobrazeny směrem dolů uprostřed stránky, avšak po levé straně jsou zobrazeny alternativní výsledky, což není dvakrát šťastné. Google se o podobnou nelinearitu pustil v minulých letech, ale zbohatl a proslavil se právě na jednom vyhledávácím okénku, po kterém následoval seznam výsledků s jednotlivými položkami.
A konečně i neustálé zlepšování kvality mobilních zařízení umožnilo vznik stránek vypadajících skvěle na velkých i malých displejích, a bylo by dobré, kdyby iniciativu ve vývoji v obou sférách převzaly gigantické společnosti, jakými jsou právě Microsoft a Google. Ty by se měly starat o to, aby vše fungovalo na všech zařízeních, a vyhýbat se systémům, kde se rozlišují verze pro PC a verze pro mobilní zařízení. Bing i Wave vypadají, že jsou optimalizovány pro velké displeje.
Tento týden se tedy nesl ve znamení velkých ohlášení. Nechme si však úsudek na později, až se o těchto nových úžasných technologiích budeme moci přesvědčit na vlastní oči.
Foto: Pixmac