Hlavní navigace

Končí s nástupem tabletů éra netbooků?

19. 6. 2010

Sdílet

S příchodem iPadu prudce vzrostla popularita tabletů a netbooky tak na trhu musí čelit nové konkurenci. Podle některých analytiků pro ně může být tento trend smrtící.

Experti analytických společností Forrester Research a DisplaySearch se shodují, že výrobci netbooků již nemají situaci pevně ve svých rukách. V pozici centra všeho dění je totiž nahradily tablety, jmenovitě pak především iPad od Applu.

Třebaže se v letošním roce zatím prodalo pouze asi 3,5 miliónu tabletů, na úroveň netbooků se podle Forresteru dostanou již v roce 2015. „Tablety porostou právě na úkor netbooků, mají totiž obdobné využití,“ předpovídá Sarah Rotman Epps, analytička Forresteru. Spotřebitelé sice podle ní o tablety nežádali, Applu se podařilo u nich touhu po takových produktech vytvořit. Do pěti let budou podle Forresteru tablety představovat asi 23 % všech prodaných počítačů.

S trochu odlišným pohledem se na situaci dívají analytici v DisplaySearch, podle kterých bude bitva mezi oběma platformami ještě agresivnější. Dle jejich statistiky se v prvním čtvrtletí letošního roku prodalo dohromady 10,3 miliónu kusů netbooků a tabletů, přičemž jen v 6,5 % šlo o přístroje iPad. Nicméně v aktuálním čtvrtletí, končícím 30. června, se netbooků a tabletů prodá odhadem 9,7 miliónu kusů a hned každým třetím přístrojem bude iPad. Podle Johna Jacobse, ředitele pro výzkum trhu s notebooky, jsme svědky podobné situace, která nastala po uvedení netbooků koncem roku 2007.

Ačkoliv je však neustále řeč o tabletu od Applu, ten svou pozici do budoucna tak jasnou nemá. Applu se s iPadem sice podařilo úspěšně navázat na obchodní model iZařízení, nicméně stejně jako u iPhonů, i na trhu s tablety se iPadu rodí konkurenti stavějící především na operačním systému Android. Na nedávném veletrhu Computex takových přístrojů bylo představeno hned několik. Více se dočtete například v článku Computex: Gigabyte představil tablet s Windows 7.

Vyhlídky má však momentálně iPad více než dobré. Obecně se odhaduje, že do konce letošního roku se Applu podaří prodat přibližně 7,6 miliónu kusů. Například Brian Marshall, analytik z Wall Street, se však nebojí mluvit až o deseti miliónech iPadů. V příštím roce pak prý Apple dokonce pokoří hranici 17 miliónů. Brian Marshall se tak ve svých odhadech téměř shoduje s analytiky DisplaySearch.