Kreed - nadějná ruská FPS

3. 5. 2003

Sdílet

Ruských her je v poslední době jak máku, ale jen málokterá zaujme tak jako chystaná first person akce Kreed od vývojářského týmu Burut Softare. Máte chuť na vizuální orgie na pozadí velkého vesmírného konfliktu? Pojďte s námi na tajemnou planetu Kreed.

Už si pomalu začínám zvykat, že se k nám z Ruska řítí jedna hra za druhou, ale málokterá zatím způsobila takový rozruch jako Kreed od mladičké firmy Burut Software. Tato hra je za jejich tříletou existenci teprve druhým titulem, ale její chování a způsob propagace je srovnatelný se špičkovými týmy. Hned s oznámením vývoje autoři vydali několik obrázků, na kterých se Kreed představil jako graficky velmi povedená futuristická first person akce, která by měla po grafické stránce obstát i vedle netrpělivě očekávaného Doom III. Je však možné, aby programátoři, kteří mají na svém kontě vývoj teprve druhé hry (tou první bylo Heath - RPG vydané pouze v Rusku), dokázali konkurovat takovému hernímu gigantu, jakým iD Software bezesporu je?



Asi největší chloubou vývojářů z Burut Software je grafika a engine. Nazývá se X-Tend a podle informací je technologicky velmi podobný enginu Doom III. Bude plně využívat DirectX 8.1 a dokáže využít všechny technologie grafických karet GeForce 3. Samozřejmě bude podporovat i starší čipy grafických karet GeForce 2 a poběží i na ATInách. Engine využije mimiku postav, skeletální systém, dynamické stínování, propracované fyzikální modely apod. Každá postava bude tvořena až z 4.000 polygonů (bossové až z 12.000) a bude mít v těle 120 „kostí“, tvořících jakousi kostru. Ta pak umožní realistické pohyby postav, které budou mít na těle devět zásahových zón. Těšit se můžete i na složité efekty vody při střelbě a výbuchu a také efekty rozpadajícího se skla (kromě rozbití také praskání). Burut Software se snaží, aby se prostředí chovalo co nejvíce realisticky. Vše zní opravdu jak pohádka a hardwarové nároky rovněž. Pro kvalitní hraní by totiž měl stačit 1GHz procesor, 512 MB RAM a grafická karta GeForce 3 nebo ATI Radeon 8500. Otázkou však zůstává, jak Kreed nakonec skutečně bude vypadat.



Docela mám obavy, aby autoři pro samou grafiku nezapomněli na hratelnost a příběh. Ten se odehrává v roce 2944, tedy v daleké budoucnosti, kdy pro lidstvo již není vesmír takovou neznámou jako nyní. Kdesi daleko za devatero galaxiemi a devatero slunci žilo bylo jedno temné království, opředené hrůznými mýty a legendami. Toto místo bylo něco jako vesmírný Bermudský trojúhelník, ze kterého se doposud nikdo nevrátil živý. Přitom bylo všeobecně známo, že v něm někdo žije. Nebylo však přesně jasné kdo. Toto temné území bylo nazváno Kreed, neboli Chaos, a jeho obyvatelé Nanokratové. Ti byli jednoznačně velmi agresivní rasou, což se Prozaikům ani trošku nelíbilo. Vzniká tak velký vesmírný konflikt, ve kterém se objeví i další lidem podobné rasy, jako například krutí Tiglaarové, inteligentní Steggové, Kadzharové nebo Zarsové. Vy se vžijete do role speciálního agenta Daniela Groka, jehož si najme vládní organizace Legion, která již nemůže přihlížet záhadnému mizení jednotek a obchodních i vládních lodí. Úkol sice vypadá jednoduše - proniknout do nitra Kreedu a zajmout tamního velitele - musíte se však postavit nepřátelům agresivních ras, fanatickým uctívačům tajemného Kreedu či příšerám a mutantům. K tomu vám dopomůže šestnáct unikátních zbraní, mezi které patří klasické střelné, energetické, výbušné a těžké válečné typy.



Kreed nabídne rozmanité mise, jejichž náplň se nebude stále dokola opakovat, jak se občas v akcích stává. V jedné misi třeba budete zachraňovat rukojmí, v druhé budete mít za úkol vyčistit prostor od nepřátel, v další dopravit nějaký předmět na stanovené místo či získat určité údaje atd. Navíc v některých misích budete omezeni časem, který vám zabrání vyhlížet a vyčkávat na nepřátele. K tomu všemu povede k cíli mnohem více cest než jedna jediná. Tím chtějí autoři zajistit, aby se hráč nenudil při opětovném hraní. Každá mise vás zavede na zcela nové místo (podobně jako u Unreal II: The Awakening). Navštívíte tak například paluby lodí různých ras i starobylá města a jejich chrámy a paláce. Vše se ponese spíše v hororovém duchu s hustou mlhou a temnými kouty. Co mi přímo vyrazilo dech, byla informace o hrací době, která se má pohybovat kolem čtyřiceti až šedesáti hodin.



Co se týče umělé inteligence, můžete se těšit na několik zajímavých vychytávek. Kromě toho, že nepřátelé budou reagovat na hluk a světlo, budou také utíkat v případě, že budou mít málo života. Budou vás zpovzdálí ostřelovat a boj zblízka nechají na méně zraněných spolubojovnících. Burut Software také vytvořili nový inteligenční systém nazvaný SuperAI. Díky tomu si nepřátelé kromě spolupráce v boji (krytí a obkličování) budou také vypomáhat darováním lékárničky či nábojnice.



Kreed nabídne známé multiplayerové módy jako Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag, Last Man Standing, Tournament a Assault, i zcela nové, typické pro koncepci hry. Multiplayer navíc nebude omezen maximálním počtem hráčů na mapě či na serveru. Tento počet bude ovlivněn pouze možnostmi a výkonem serverů. Ke hře bude přiložen i editor map a také soubor pluginů pro import a export známých programů pro tvorbu modelů. Autoři si zřejmě dělají velké ambice a podle dostupných informací oprávněně, i když se mnohým může zdát troufalé srovnávat Kreed s připravovaným Doom III. Pokud ale vše dopadne tak, jak autoři slibují, máme se opravdu nač těšit.

Autor článku