Jak správně fotografovat? 4. díl

8. 11. 2010

Sdílet

Automatický režim u vašeho fotoaparátu – to je požehnání, ale i prokletí. Ukážeme si, jak fotografovat lépe.

První díl článku: http://pcworld.cz/hardware/ktery-rezim-je-pro-fotografovani-nejlepsi-i-16038

Druhý díl článku: http://pcworld.cz/hardware/ktery-rezim-je-pro-fotografovani-nejlepsi-iii-16040

Třetí díl článku: http://pcworld.cz/hardware/ktery-rezim-je-pro-fotografovani-nejlepsi-v-16042

 

Režim Západ slunce

Pokud máte tolik štěstí, že se vám podaří zachytit dechberoucí západu slunce, pak to poslední, co byste asi chtěli, je, aby tento snímek vyzařoval nudu. Scénický režim Západ slunce není ničím jiným než scénickým režimem Krajina - objektiv je nastaven na nekonečno a používá menší clonu, aby došlo k vytvoření širokoúhlého pohledu, který je celkově ostr). Existuje zde pouze jeden jediný rozdíl: v tomto režimu se posilují barevné tóny odvozené od teplé červené barvy, čímž na nás živé barvy západu slunce ze snímku doslova vyskočí. Tento způsob vylepšování barvy je svým způsobem podváděním, nicméně výsledky mohou být ještě více ohromující než západ slunce samotný.

 

 

Režim Auto správně rozpoznal naši vzorovou scénu jako krajinu, a protože nedokázal provádět žádné vylepšování barev, zachytil západ slunce tak, jak skutečně vypadá. Chcete-li tedy mít na snímku se zapadajícím sluncem přesné barvy a hodně detailů, pak rozhodně použijte režim Auto.

Testovací snímek, který jsme vytvořili v režimu Západ slunce, obsahoval daleko intenzivnější barvy nebe, konkrétně poněkud uměle vyhlížející červený nádech. Pokud tedy hledáte režim, který vnese do snímku se zapadajícím sluncem trochu dramatičnosti, pak je tím správným režimem právě režim Západ slunce.

Při ručním nastavení jsme zkoušeli překonat dramatické vyznění snímku s režimem Západ slunce tím, že jsme použili barevné filtry. Dále jsme nastavili u clony clonové číslo f/8,0, a to abychom vytvořili rozsáhlou hloubku záběru, a konečně jsme volili střední až vysoké rychlosti závěrky. Posílili jsme tak modré, červené a zelené stíny, a také kontrast, čímž jsme dosáhli takřka surrealisticky vyhlížejících snímků. U některých snímků se nám podařilo dosáhnout tepla žlutého odstínu, jindy jsme posílili světle modrou barvu oblohy, potřetí dostalo vše na snímku nádech červenorůžový.

 

 

Kolegové, kteří viděli všechny fotografie, dávali při svém hodnocení přednost snímkům pořízeným v režimu Západ slunce. V tomto případě tedy přisuzujeme vítězství režimu Západ slunce, nicméně jako vždy závisí přímo na scenérii, kterou fotografujete. Rozhodně vám doporučujeme pořídit více snímků, přičemž využijte pokud možno všechny režimy, kterými váš fotoaparát disponuje. Jen tak skutečně zjistíte, jak fotografovaná scéna vypadá, když na ni použijete různé filtry.

 

Režimy pro fotografování rychlých akcí

Název a vlastní funkce režimu pro fotografování rychlých akcí se liší v závislosti na fotoaparátu. Pro fotografování akčních událostí, sportovních výkonů apod. je ideální pořizovat snímky rychlým nepřetržitým fotografováním, popřípadě použijte tzv. sekvenční režim. Čím více snímků za sekundu pořídíte, tím vyšší máte šanci, že s některým z nich uspějete.

Funkce rychlého a nepřetržitého fotografování bohužel u řady kompaktních fotoaparátů chybí. Spousta fotoaparátů nižší třídy má scénický režim, který pro zachycení rychle se pohybujícího objektu navýší hodnotu ISO, aby zachytil co možná maximum světla a použije to nejrychlejší možné nastavení rychlosti závěrky. Toto nastavení však vytváří snímky plné šumu a šance na pořízení dokonalého snímku je spíše teoretická. Tyto režimy se často skrývají pod názvy "Sports" (Sporty), "Action" (Akce), tu a tam se setkáte s názvem "Anti-Blur" (Proti rozmazání), "High Sensitivity" (Vysoká citlivost), či "Kids and Pets" (Děti a domácí zvířata). U některých fotoaparátů je k dispozici automatické ostření se sledováním pohybu, které zaostřuje na pohybující se objekt. Tato funkce funguje nejlépe tehdy, pokud je fotografovaná osoba oblečena do oděvu z jasných barev, jež se dají jasně odlišit od okolí.

 

 

Co se týče našeho testovacího snímku pro fotografování rychlých akcí, pak jsme konečně našli takové prostředí pro fotografování, v němž režim Auto fungoval téměř tak dobře jako scénický režim či režim s ručním nastavením. Režim Auto použil vysokou rychlost závěrky o velikosti 1/500 s a clonu se clonovým číslem f/6,3, aby zajistil, že bude na snímku ostré pozadí. Z nějakého záhadného důvodu použil režim "Kids and Pets" (Děti a domácí zvířata) pomalejší rychlost závěrky (1/320 s). Výsledný snímek je při porovnání se snímkem pořízeným v režimu Auto poněkud rozmazanější. Tento snímek není tak ostrý ani při zvětšení, což navozuje domněnku, že režim automatického ostření měl co dělat, aby na fotografovaný objekt zaostřil.

Co se týče ručního nastavení, pak jsme se zde soustředili na použití té nejvyšší rychlosti závěrky. Proto jsme fotografovali při 1/1 250 s, čímž jsme fotografovaný objekt zachytili bez problémů. Vzhledem k vysoké rychlosti závěrky byl náš snímek o něco tmavší, možná dokonce i podexponovaný. Na druhou stranu na něm není ani stopy po rozmazání a při oříznutí, nebo zvětšení obrázku není znatelný žádný šum způsobený nastavením hodnoty ISO.

bitcoin_skoleni

Při fotografování rychlých akcí však není vždy tou nejlepší strategií snaha o co nejčistší zachycení pohybujícího se objektu. Na našich testovacích snímcích nelze vůbec říci, jak rychle se fotografovaný objekt pohybuje. S tímto vědomím můžete vyzkoušet některé alternativní způsoby fotografování snímků s rychle se pohybujícími objekty. Má-li váš fotoaparát možnost nastavovat rychlost závěrky, pak můžete tuto funkci použít, abyste ve fotografii vyjádřili rychlost fotografovaných objektů. Zpomalením rychlosti závěrky a sledováním objektu fotoaparátem můžete vytvořit stopy rozmazání za objektem, které přímo evokují pohyb objektu.

Použití velmi pomalé rychlosti závěrky, umístění fotoaparátu na stativ a zaměření přístroje na scénu s pohybujícími se objekty je přímo ideální nastavení pro fotografování scén z městských ulic s dopravními prostředky či pro snímky městských panoramat. Pozadí tak zůstává ostré a zaostřené, zatímco jedoucí auta se redukují na světlé čáry. Nastavení pomalé rychlosti závěrky a stativu je zároveň velmi vděčným nastavením pro fotografování tekoucí vody, protože se na fotografiích zjemní hladina vody a zprostředkuje se tak zároveň dojem pohybu.