Mali-G51 GPU je mířený na levné smartphony, zároveň však má potřebný výkon k podpoře virtuální reality. Mohl by VR přinést do chytrých zařízení s cenou kolem 5 000, a to už kolem roku 2018.
4K a VR funkce jsou dnes limitovány jen na vlajkové lodě a high-endové modely prodejců, které mají dostatečný výkon k vytvoření virtuálních světů.
DayDream VR systém Googlu se nejprve dostane do špičkových mobilů, s Mali-G51 by však postupem času mohl přijít i do slabších chytrých telefonů.
Nabízí se také využití čipu samostatně, ve VR headsetech, které nevyžadují mobilní zařízení. S nízkorozpočtovými helmami se roztrhl pytel, s mnoha modely od menších čínských společností.
Mali G-51 je speciálně navržen na fungování v omezeném prostoru a výkonu mobilního zařízení. Nevyrovná se zkušenostem s Oculus Rift nebo HTC Vive; ty vyžadují extrémně výkonné, do počítačů určené grafické karty od Nvidie nebo AMD.
Výrobci smartphonů se navzájem předhánějí v řečech o výkonu jejich grafických procesorů, přímo úměrně s růstem zájmu o 4K a virtuální realitu. Podle ARM nebude problém s implementací Mali G-51 především díky menší velikosti.
GPU je založeno na Bitfrost architektuře ARM, která u svých modelů balancuje úspornost a požadovaný výkon. Mali G-51 Je rychlejší než předchozí GPU od ARM a navíc je též úspornější, takže aplikace nebudou tolik spotřebovávat baterii při využívání aplikací náročných na grafiku.
Jednou z předností čipu je také podpora specifických aplikací pro virtuální realitu; v základu též podporuje funkci rychlejšího načítání VR obsahu.
GPU od ARM využívají přední výrobci mobilních zařízení typu Samsung nebo LG. Mají však konkurenci -- vlastní grafické procesory vyrábí i Qualcomm, Nvidia, Apple, Imagination Technologies či AMD.
Mezi známější designy procesorů ARM patří Cortex CPU, který si mohou výrobci čipů licencovat. Mali G-51 lze spárovat s V-series videoprocesory rovněž od ARM.