Lidé se mají před chytrými domácnosti poněkud na pozoru

7. 3. 2017

Sdílet

 Autor: Fotolia © JackF
Většině lidí tolik nezáleží na automatizaci domácnosti, spíš se bojí, aby nebyli odposloucháváni.

Podle aktuálního průzkumu Gartneru se skoro dvě třetiny lidí bojí toho, že hlasem ovládaná zařízení připojená k internetu věcí je mohou odposlouchávat. Ve světle aktuálních kauz, kdy například chytrá asistenka Alexa od Amazonu objednala do domácnosti zboží poté, co jeho název uslyšela v televizi, přitom takové obavy nejsou neopodstatněné.

V zámoří už se objevily dokonce i případy, kdy data z digitálních asistentů byla využita před soudem jakožto důkazní materiál. Otázka soukromí je však jen jednou z překážek, kterou chytré domácnosti musí překonat.

Jak se totiž v průzkumu mezi desítkou tisíc respondentů v USA, Velké Británii a Austrálii ukázalo, většina spotřebitelů vůbec nemá pocit, že chytrou domácnost potřebuje.

Propojení domácích spotřebičů s internetem sice může usnadnit život a také šetřit peněženku v situacích, kdy se například chytré termostaty naučí rodinné zvyklosti a automaticky přitápět jen tehdy, je-li to skutečně potřeba, výsledky průzkumu však naznačují, že podobná budoucnost může být ještě hodně vzdálená.

Tři čtvrtiny respondentů uvedly, že si topení či osvětlení budou regulovat raději manuálně a obdobně, tři čtvrtiny respondentů raději světlo zhasnou ručně, než aby tak učinili hlasem.

Nejrozšířenějšími systémy chytrých domácností jsou v současnosti ty bezpečnostní, které dokážou detekovat podezřelou aktivitu a ohlásit ji bezpečnostní společnosti, která následně kontaktuje majitele domu. Ty dle průzkumu používá 18 % lidí.

Oproti tomu 11 % lidí používá systémy na monitoring domácností, které jim dávají signál přímo. Zhruba 9 % respondentů (většina z nich z USA) pak používá automatizované systémy pro energetický management, jako je například dálkové ovládání světel, topení a dalších zařízení.

ICTS24

Jestli má internet věcí přežít dost dlouho na to, aby začal být v domácnostech využíván masově, je podle Gartneru jednou z možností, jak toho dosáhnout, zavádění určitého typu předplatného služeb.

Jen z prodeje samotných zařízení prý totiž jejich výrobci přežijí jen stěží. U bezpečnostních systémů už podobné poplatky často fungují, u dalších produktů však mohou být problematické. Napří