Sex je zábavný. Těžko si lze představit svět, ve kterém by to fungovalo jinak. A zábavné by měly být i počítačové hry. Na první pohled to je tedy jednoduché – prostě se skloubí hra s erotikou a penízky se jen pohrnou. Proč se ale u všech svatých nenajde nikdo schopný udělat takový titul dobře? Počítačová hra s lechtivou tematikou, to nejsou jenom odhalené vnady lepých slečen a humpolácké vtípky. Ach jo. Kdy to konečně někomu dojde?
Už sedm let – oprava, sedm neskutečně dlouhých let – čekáme na chvíli, kdy přijde nějaký génius a bez jakéhokoliv falešného ostychu vytvoří eroticky laděnou hru, která bude mít i jiné přednosti než jen ty silikonové. Naposledy jsme se takového projektu dočkali v roce 1996, ve kterém vyšel poslední díl adventurní série Leisure Suit Larry. Všechny následující Erotica Islandy a Fetish Fighters nám místo ega zvedly leda tak mandle. Proto oznámení každé podobné hry přijímáme s velkou rezervou – už jsme si zvykli, že bohužel platí rovnice „čím více erotického dusna, tím je výsledek trapnější a nudnější“. Až doposud jsme tedy hře Lula 3D od německého CDV nevěnovali žádnou větší pozornost. Proč také. Předchozí díly této série nepředstavovaly žádný průlom a nic nenasvědčovalo tomu, že by k němu mohlo dojít tentokrát. Na veletrhu Games Convention 2003 v Lipsku jsme ji však měli možnost spatřit na vlastní oči a museli jsme se za náš odmítavý postoj trošku zastydět. Ono to vážně možná nebude až tak špatné.
Polonahá filmařka
V novém dílu svých dobrodružství se Lula ujme role producentky erotických filmů, ale to neznamená, že by vás čekalo neustálé dohadování s režisérem, výběr exteriérů a placení lenivého štábu. To rozhodně ne – vždyť Lula 3D je akční adventura, ne ekonomická strategie. K podobným starostem se ani nestačíte dostat, protože těsně před samotným natáčením někdo unese hlavní protagonistky filmu. Všechny. Vám nezbývá než se vydat po jejich stopách, přičemž jediným vaším vodítkem je – kromě záznamu z bezpečnostních kamer, z nichž toho ale moc nepoznáte – krabička od sirek. To není mnoho. Stačí to však na to, aby cesta z Beverly Hills do San Francisca a dalších koutů Ameriky mohla začít.
Ačkoliv je děj hry prošpikován erotickými scénami (a že jsou některé opravdu docela... ehmm… ostré), neměla by Lula 3D být jen o nahém poprsí a tancování horizontální samby. Tvůrci si jasně uvědomují, že bez potřebné dávky nadhledu se projekt erotické adventury neobejde – jinak dopadne buď trapně, nebo jako čisté porno. Jejich ambice jsou ale pochopitelně vyšší, takže ve hře narazíte například na spoustu narážek na hitchcockovské horory nebo populární akční filmy. Zasmějete se dokonce i u vyloženě „nepřístupných“ scén – scénáristé se zkrátka snaží do hry propašovat alespoň špetku inteligentního humoru (ačkoliv to v tomto případě rozhodně není nijak snadné). Lulin společník, postarší pejsek Dusty, je pro ně zvláště v těchto případech neocenitelným pomocníkem.
Pro každého něco
Velice mile nás potěšilo, že řešení puzzlů by se mělo zakládat na logice. Žádné zběsilé spojování předmětů, žádný „pixelhunting“, žádné krkolomné a prstolomné kombinace tlačítek. Zkrátka adventura... řekněme moderního typu, kde při plnění úkolů stačí přemýšlet, všímat si okolí a dialogů s postavami, na které narazíte. Počet NPC by se přitom měl pohybovat zhruba kolem padesátky, což rozhodně není málo. Vývojáři si ale plně uvědomují, že jejich projekt není určen ani tak skalním adventuristům, jako spíš… no, prostě širšímu publiku. Ve hře tedy bude možné nastavit obtížnost na několik stupňů – producent Martin Deppe hovořil při prezentaci o třech. Na nejvyšší se nikdo žádné nápovědy nedočká, na prostřední se Lula po určité době tápání obrátí čelem k vám a prohodí nějakou poznámku, která by vám mohla pomoci. A jak vypadá ta poslední? Deppe prohlásil, že prý zvažují začlenit do hry možnost „okamžitého řešení puzzlů“. Na dotaz, proč dávat do adventury něco takového, s úsměvem odpověděl: „Co si budeme povídat, Lulu si nebudou lidé kupovat jen kvůli hádankám, enginu, lokacím a podobně. Najdou se i takoví, kteří… no… kteří budou mít holt jiné důvody. I jim chceme vyhovět, ale zároveň kvůli nim nechceme ničit hru jako takovou.“ Upřímnost nade vše.
Luštění puzzlů ale nebude jedinou pracovní náplní trojrozměrné Luly. Martin Deppe nám prozradil, že hra by měla mít míry 30-40-30 – tedy 30 procent akce, 40 procent adventury a zbývajících 30 procent připadne na erotiku. Poslední dvě položky netřeba dále vysvětlovat, věnovali jsme se jim už dostatečně. Jak ale bude vypadat ta akce? Budou to různé automobilové honičky, rvačky, a dokonce snad i přestřelky, ze kterých budete muset vyjít jako vítěz, abyste mohli pokračovat dál. Jak vidno, najde se dost zloduchů, kteří budou chtít Lule její pátrání překazit. Otázka ale je, jak budou tyto sekvence zpracované. Měli jsme šanci vidět jeden pěstně-nožní zápas, a musíme uznat, že vypadal hezky. Jenže jak se bude ve finále ovládat a jak bude těžký, na to zatím odpověď neznáme nejen my, ale nejspíš ani vývojáři.
Mládeži nepřístupno
Eroticky laděné hry většinou mají prachbídné technické zpracování – grafici se holt spokojí s nakreslením různých zduřelých částí lidského těla, a tím pro ně práce končí. Erotica Island byl v tomto směru jednoznačným příkladem. Lula 3D naštěstí vypadá úplně jinak. Zdejší engine Vulpine Vision dokáže vykreslovat slušně rozsáhlé lokace plné nepodstatných, avšak oko těšících detailů, pracovat s reálným nasvícením scény, a co je pro mnohé nejdůležitější – s plynulými animacemi. Zkrátka děs a hrůza ostrova nymfomanek se neopakuje.
Ovládání probíhá podobně jako ve většině akčních adventur – pomocí kombinace myši a klávesnice. Na děj nahlížíte z third person perspektivy, avšak přehnané obdivování svůdného pozadí hlavní hrdinky se moc nedoporučuje – můžete tak přehlédnout nějaký důležitý předmět. Na okukování jejích vnad budete mít dost času při focení a dalších podobných scénách. A kdyby vás náhodou pohled na Lulu po čase omrzel, budete ji moci navléknout do jiného oblečku – například do černé lesklé kombinézy. Mňam.
Nebudeme se vás snažit přesvědčovat o tom, že Lula 3D bude nejlepším akčně-adventurním počinem nadcházejících měsíců. Rozhodně ji nelze srovnávat se špičkovými projekty jako jsou například starší díly Tomb Raidera. Je ale docela dobře možné, že bude zábavnější než poslední dobrodružství Lary Croft – a rozhodně nejen proto, že je Lula o něco vyvinutější a nesnaží se oslnit intelektem.