Mass Effect - vzhůru ke hvězdám

31. 3. 2008

Sdílet

Jedno z nejlepších xboxových RPG míří mezi počítačové hráče! Na vesmírnou pouť se bude moci vydat už letos v květnu, a to hned s několika zajímavými vylepšeními oproti původní konzolové verzi.

Když loni v listopadu vyšel Mass Effect pro Xbox 360, měli jsme v redakci návštěvní dny. Spousta známých chtěla hru vidět, všichni byli nadmíru nadšeni, proklínali Microsoft za konzolovou exkluzivitu, ale nikdo si nový Xbox kvůli jednomu titulu nekoupil. Každý počítal s tím, že se zhruba po roce objeví i na PC. A Microsoft překvapil! Počítačová verze Mass Effectu vyjde již na začátku května, přinese několik zajímavých vylepšení, a navíc bude k dostání s českými titulky od CD Projektu. Může to snad být ještě lepší?



Hezčí a rychlejší
Jádro hry, příběh, vývoj a postavy zůstávají zachovány, a tak zde nebudeme zbytečně opakovat fakta, s nimiž jste se mohli seznámit v recenzích na GamePro nebo v únorovém PC Worldu. Pro všechny Neználky jen stručně připomeneme, že Mass Effect od BioWare je epické sci-fi RPG, v němž nahlédnete do vzdálené budoucnosti, kdy lidstvo upevňuje vztahy s ostatními mimozemskými rasami a snaží se dokázat, zda je na nás spoleh. Velitel/velitelka Shepard s posádkou křižníku Normandy má všechnu zodpovědnost na svých bedrech a jako první člověk mezi speciálními vládními agenty (tzv. Spectres) svým počínáním rozhodne, zda jsou lidé hodni přízně ostatních. Záleží tedy jen na vás, jakým způsobem se ke všem problémům během třicetihodinového vesmírného dobrodružství postavíte. Jste dobráci od kosti nebo patříte na temnou stranu Síly?

„Tentokrát budete moci rozdávat příkazy jednotlivě, což přijde vhod všem takticky založeným jedincům.“

Na rytíře Jedi můžete v tomto případě zapomenout, ale podobu se sérií Knights of the Old Republic nelze popřít. Vždyť KoTOR a Mass Effect mají stejné rodiče, i když na počítačové konverzi pracují především vývojáři z Demiurge Studios. Na začátku hry si tedy vyberete specializaci hlavního hrdiny či hrdinky a řada přijde i na podrobnou úpravu vzhledu. A nejspíše již v této části, při spuštění hry na nejvyšší možné detaily poznáte, že autoři vylepšili již tak skvělé obličejové textury. Grafických úprav se dále dočkaly některé herní lokace, došlo k navýšení rozlišení a velký důraz je kladen na zkrácení loadingu a minimalizaci donahrávání textur, jež hyzdilo jinak fešnou tvářičku konzolové verze.



Více akce, více taktiky
Zajímavé změny najdete i v soubojové části, která ve verzi pro Xbox 360 nebyla zrovna ideální. Hráči se často potýkali s haprující umělou inteligencí dvou spolubojovníků, které jste mohli ovládat pouze najednou. Tentokrát tedy budete moci rozdávat příkazy jednotlivě, což přijde vhod všem takticky založeným jedincům. Hru kdykoliv stopnete, vyberete zbraně i speciální schopnosti, ale všechny situace můžete nyní řešit i podstatně akčnějším způsobem. Zbraně lze vybírat přímo v boji pomocí kláves F1 až F4 a v levém horním rohu obrazovky najdete osm políček pro vybrané speciální schopnosti, k nimž lze rychle a jednoduše přistupovat přes klávesové zkratky. S bojem ostatně souvisí i inventář, který by měl být přehlednější než jeho směšná parodie v xboxové verzi.



Kritika se před pár měsíci snášela rovněž na ovládání speciálního vozu Mako, s nímž parta hrdinů přistává na vybraných planetách a prozkoumává okolí. Pokud by šlo pouze o samotnou jízdu, neměli bychom žádných výhrad, ale přestřelky nám dávaly pořádně zabrat. Nikoliv proto, že by nepřátel bylo příliš mnoho, ale z důvodu nemožnosti svobodného míření. Tentokrát se tedy dočkáte volné kamery, což venkovní boje s Makem značně zpříjemní. Vzhledem k pohodlnému ovládání pomocí klávesnice a myši je třeba pozměnit i dekryptovací minihru s rychlým mačkáním příslušných tlačítek na gamepadu. BioWare a Demiurge Studios tak dali hlavy dohromady a výsledkem jest jakési navádění šipky v otáčejících se soustředných kruzích. A co xboxové Achievementy? Ani na ty se nezapomnělo, i když je nenajdete v rámci Games for Widnows Live, ale budou se ukládat na speciální servery vývojářů.

Rozbijte prasátko
RPG Mass Effect tak vypadá velmi nadějně i ve verzi pro PC a vzhledem k výjimečným kvalitám původní hry rozhodně nepochybujeme, že by mezi počítačovými hráči neoslavilo minimálně stejný úspěch. RPG pozitivní hráči bez konzole Xbox 360 nebudou s koupí váhat a jistě se najde i spousta těch, kteří si PC verzi pořídí z čistě sběratelské vášně. Sice se nedočkají nijak zásadních změn, ale získají svojí oblíbenou hru v lepším grafickém kabátku, s několika novými prvky a českým překladem od profíků! Ohledně implementace bonusové mise z xboxové verze BioWare zatím mlčí, což je krátce po vydání updatu pro Xbox 360 vcelku pochopitelné. Nic bychom však za to nedali, kdyby se Bring Down the Sky (k dostání pouze na XBLM) nakonec objevil jako pevná součást PC verze Mass Effect.

Žánr: RPG
Výrobce: BioWare/Demiurge Studios
Vydavatel: Electronic Arts
Multiplayer: ne
Datum vydání: 6. května 2008
Internet: masseffect.bioware.com