Alibaba chce Fordu pomoci s prodejem vozů v Číně. To je sama o sobě sice poměrně zajímavá zpráva, mnohem šílenější – a dosti fascinující – je však koncept prodejních automatů na vozidla.
Čtete správně. Přijdete, vložíte drobné a vypadne vám auto. Až na to, že oněch drobných bude potřeba asi docela hodně.
Prozatím se pokus týká jen čínského Šanghaje a Nankingu, v budoucnu Alibaba hodlá služby rozšířit do dalších čínských měst a při osvědčení způsobu prodeje i po celém světě.
Proces je už teď poměrně jednoduchý: uživatel si stáhne na mobil aplikaci Taobao, pomocí které si nalezne auto, jež chce otestovat. Jakmile jej systém rozpoznat a uživatel si zvolí barvu, kterou preferuje, zadá do systému své základní informace a vyfotí si selfie.
Ano, opravdu si možná budete v budoucnu kvůli nákupu vozu fotit selfie.
Fotografii uživatele totiž systém využije k tomu, aby jej před zapůjčením vozu identifikoval. Pak mu auto z gigantického „skladu“ vydá a potenciální zákazník se může vybraným automobilem projet, a pak jej klidně ihned zakoupit skrze Taobao nebo si vyzkoušet jiný model. Testovací jízdu má zákazník na tři dny.
První z těchto obrovských automobilových prodejních automatů se otevře už v lednu příštího roku. Výsledný plán giganta Alibaba je úsměvný a ambiciózní: udělat z nákupu auta stejně náročnou věc jako z nákupu plechovky koly z automatu. Už během roku 2018 chce v Číně otevřít množství dalších automatizovaných „prodejen“.
Prozatím je systém omezen, zájemci musí dosáhnout určité úrovně v službě Zhima, která ukazuje jejich schopnost splácet a také musí být členem placené služby Alibaba Super Members.
Showroomy, které působí jako přerostlé prodejní automaty však nejsou úplnou novinkou – od letoška se testuje podobný v Singapuru, další pak v Německu a americkém Nashvillu.
Zda se princip uchytí je otázkou; další otázkou je, zda opravdu zákazník chce, aby pro něj koupě automobilu byla srovnatelné s koupí plechovky koly.