Městské mýty ve věku Internetu - myšlenkové víry

Sdílet

Tento článek je o dvou fenoménech moderní doby, které spolu souvisí více, nežse na první pohled zdá. Vzpomínáte si na zprávu o partě, která v noci shazovala chodce z Nuselského mo...
Tento článek je o dvou fenoménech moderní doby, které spolu souvisí více, než
se na první pohled zdá.

Vzpomínáte si na zprávu o partě, která v noci shazovala chodce z Nuselského
mostu? Nebo na černou sanitku, jež unášela lidi, aby jim následně vyoperovala
orgány? Pak znáte městské legendy, nebo chcete-li městské mýty. Není to nic
zvláštního nebo snad nepravděpodobného, protože se s nimi nepochybně setkal
každý. Lví podíl na tom má skutečnost, že se nás určitým způsobem bezprostředně
týkají (respektive se mohou stát také vám nebo mě); jsou natolik poutavé a
napínavé, a proto nás zajímají. Městskou legendu poznáte podle tří základních
znaků: přitažlivý, rádoby věrohodný příběh, jehož vyvrcholením je mravní
ponaučení či poselství. To, zda je příběh zcela vymyšlený nebo z malé části
založený na reálné události, nehraje žádnou roli. Legenda koluje hned v
několika verzích a šíří se až na výjimky ústním podáním: vyprávěním spolužáků
cestou na přednášku, mezi štamgasty v hospodě, při večerní siestě v domově
důchodců, kdekoli. Nezáleží na sociálním postavení, inteligenci ani vzdělání
městské legendy si prostě vyprávíme všichni. (Pojmenování to není úplně přesné,
protože tento fenomén nemá žádnou souvislost s městy a nejedná se ani o legendy
v pravém slova smyslu tedy středověké příběhy svatých; přesto jde o označení
vžité a hojně používané.)

Městské mýty (při všech obtížích definovat, co už je MM a co je pouze vtip,
příhoda, konspirační teorie atp.), si lidé říkají desítky let legenda o
aligátorech, žijících v newyorské kanalizaci, se mezi lidmi rozšířila údajně už
v polovině 19. století. (Mimochodem: právě tato historka představuje osamocený
případ, kdy k jejímu rozšíření výrazně pomůže masové médium o gigantických
aligátorech byl natočen stejnojmenný film a napsána kniha.) Bylo by ovšem mylné
domnívat se, že městské legendy si lidé vyprávějí stopadesát let. S malou
nadsázkou mohu napsat, že si je vyprávějí od doby, kdy se spolu naučili
komunikovat jinak než skřeky i když v té době se tak samozřejmě nenazývaly.
Forma zůstala stejná, obsah se mění: Klekánice, Bubáky a Polednice nahradili
aligátoři v městské kanalizaci a černé sanitky. Tyto "pohádky pro dospělé"
přinášejí alespoň malé osvěžení pro šedivý, nudný, přísně racionální a veskrze
konzervativní život některých z nás tím, že do něj vnášejí prvky iracionálna,
tajemna a překvapení. Řečeno se Stephenem Kingem: Náš svět, třebaže osvětlen
miliony zářivek, výbojek a neonů, je dosud plný podivně temných zákoutí,
znepokojivých děr a puklin.

Poslechnout si kupříkladu historku, podle které potopila Titanik německá
ponorka, může být zábavné, ale pokud tomu někdo skutečně uvěří tak je to
komické, smutné a možná i nebezpečné.


HOAXY MYŠLENKOVÉ VIRY

Hoaxy (z angl. podvod, žert, mystifikace) jsou řetězové maily digitální smog,
zamořující internet, e-mailové schránky i mozky příjemců. S městskými legendami
mají některé prvky společné. Hoax je zjednodušeně řečeno nevyžádaná e-mailová
zpráva, obsahující falešné varování (nejčastěji před virem). V závěru je
připojena žádost, aby příjemce sdělení rozeslal všem svým známým. Je smutným
paradoxem, že žádná takováto zpráva nikdy není pravdivá, a ač upozorňuje na
vir, sama o sobě se jím nakonec stává. Proč tomu tak je? Za prvé: princip,
jakým by měl virus zaútočit, je nesmyslný, technicky nerealizovatelný (asi
nejproslulejší myšlenkový virus Good Times měl ničit data na základě
stejnojmenného názvu napsaného v předmětu e-mailu). A za druhé: velké (ať už to
znamená cokoli) antivirové společnosti dokáží aktualizovat své databáze během
několika hodin a o nových virech pravidelně informují na svých stránkách.
Pravděpodobnost, že by antiviroví odborníci nevěděli o novém počítačovém viru,
je stejná asi jako přežití pádu výtahu, utrženého v pětadvacátém patře.

Ptáte se, jak poznat hoax? Není to složité, protože drtivá většina takovýchto
zpráv má nemálo společných rysů, mimo to můžeme říci, že jsou psány takříkajíc
"přes kopírák": nesmí chybět popis viru (čím techničtěji je působení viru
popsáno, tím větší je pravděpodobnost, že mu uživatelé uvěří a začnou
panikařit), odkaz na důvěryhodný zdroj (například Microsoft, CNN varuje. takřka
nikdy nechybí, protože dodává zprávě punc důvěryhodnosti). Poslední nutnou
součástí hoaxu je žádost o další šíření (což není problém, a otravný dopis se
tak může během chvíle dostat k desítkám lidí, které máte zahrnuty v adresáři).

Co dělat, když vám přijde mailem hoax? Nejlepší, co můžete provést, je smazat
jej zabráníte tak dalšímu exponenciálnímu šíření. Eventuálně máte-li na to
náladu napište odesílateli, že jde o falešnou zprávu a přesvědčte jej, aby
nikomu podobné zprávy v budoucnu neposílal. Jen tak se postupně začne na
internetu vylepšovat ovzduší a digitální smog začne pomalu mizet. Do té doby se
budeme zahlcovat nesmysly a hloupostmi, a přestože budeme mít stále lepší
technické vybavení, budeme jej z velké části využívat pro šíření snůšky
banalit. V jedné firmě jsem kdysi v několika kancelářích viděl rozvěšené vážně
se tvářící varování před nějakým neexistujícím virem. Bylo by to k smíchu,
kdyby to nebylo k pláči. Nevěděl jsem, co si o tom mám myslet, ale lítost nad
zneužitím lidské naivity ve mně nějaký čas přetrvala.


EPILOG

Tento text za žádných okolností nepřepisujte a neposílejte deseti přátelům.
Čtenář D. B. to udělal a druhý den se s ním v pětadvacátém patře utrhl výtah,
kvůli čemuž má odřený obličej a několik modřin na rukách. Paní C. se držela
pokynů a článek nikomu neposlala má čisté svědomí a v nejbližších dnech vyhraje
první cenu ve Sportce. Dobře si rozmyslete, jakou variantu zvolíte!



Ukázky hoaxů

Jako ukázku hoaxů jsem vybral dvě rozšířené (a samozřejmě nepravdivé) zprávy,
které zamořovaly (a dosud zamořují) e-mailové schránky po celém světě. V jejich
obsahu najdeme ukázkové prvky z řetězových dopisů (viz "Jak poznat hoax").
Nemusím snad ani přílišně zdůrazňovat, že pokud vám přijde obdobná zpráva,
uděláte nejlépe, když ji okamžitě smažete. (Pokud bude odesílatelem někdo, koho
znáte, můžete mu napsat, že jde o nepravdivou zprávu, ale raději to nedělejte,
protože se s vámi může začít hádat, že to není pravda. Mně se to už jednou
stalo.)


Mobile phone:

ČS, a.s., centrála v Praze obdržela mail, který popisuje nebezpečí nového viru
mobilních telefonů. Přesto, že se ze strany operátorů společnosti Eurotel a
RadioMobil dosud nepodařilo potvrdit, či vyvrátit oprávněnost upozornění na
reálné nebezpečí zavirování mobil. telefonů, zasíláme pro Vaši informaci
obdržený text. Prosíme o jeho postoupení Vašim útvarům, organizač. složkám a
pracovníkům. Jakmile od operátorů mobilních sítí obdržíme definitivní vyjádření
k nebezpečí zavirování aparátů, zašleme Vám zprávu.

POZOR VŠICHNI S MOBILNÍMI TELEFONY. Toto není žert, ale včasné varování. Pokud
vám někdo volá a na displeji se objeví: !?UNAVAILABLE (NEDOSTUPNÉ)!? (většina
mobilů zobrazuje příchozí číslo), NEODPOVÍDEJTE!!! OKAMŽITĚ HOVOR UKONČETE.
ODPOVÍTE-li, BUDE VÁŠ TELEFON INFIKOVÁN.

Tento virus vymaže všechny informace IMIE a IMSI jak z vašeho mobilního
telefonu, tak z karty SIM, takže váš přístroj se nebude moci napojit na
telefonní síť. Budete si muset koupit nový telefon.

Tuto informaci potvrdila jak Motorola, tak Nokia. V současné době bylo v USA
infikováno tímto virem více než 3 miliony mobilů. Můžete si tuto zprávu ověřit
na webových stránkách CNN.



Virus Budweiser:

Pozor je na světě nový vir BUDWEISER.

Tato informace přišla včera ráno od Microsoftu. Prosím předejte ji každému, o
kom víte, že má přístup k internetu. Možná dostanete zdánlivě neškodný šetřič
obrazovky, Budweiser, nazvaný "BUDDYLYST.ZIP". Jestliže ano, V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ
JEJ NEOTEVÍREJTE, ale okamžitě jej vymažte. Jestliže jej otevřete, ztratíte
všechno, co máte na Vašem PC. Hard disk bude úplně zničen a osoba, která Vám
poslala zprávu, bude mít přístup k Vašemu jménu a heslu přes internet. Pokud je
nám známo, virus se dostal do oběhu včera ráno.

Je to nový virus a mimořádně nebezpečný. Prosím, okopírujte tuto zprávu a
pošlete ji e-mailem každému, koho máte ve svém adresáři. Musíme udělat vše pro
to, abychom tento virus zastavili. AOL potvrdil, jak je tento virus velmi
nebezpečný a neexistuje žádný antivirový program, který by jej dokázal zničit.

Prosím podnikněte veškerá opatření a předejte tuto informaci Vašim přátelům,
známým a kolegům v práci.



Odkazy na internetu a doporučená literatura

www.hoax.cz
www.snopes.com
www.hoaxkill.com
www.urbanlegends.com

Bandité na informační dálnici, Daniel J. Barrett, Computer Press 1999

Anatomy of the Buzz, Emanuel Rosen

Panelákový folklor, Dita Eckhardtová, Quo č. 6/1999

Viry, fórky a městské mýty, Pavel Šuchmann, Softwarové noviny, č. 11/1999