Meta plánuje vybírat provizi 47,5 % provizí z virtuálních transakcí ve svém metaverzu – suma je součtem 30% poplatku za prodeje v Meta Quest Storu, kde jsou prodávány aplikace a hry pro VR headsety, a dalších 17,5 % uvalených na prodeje přes platformu Horizon Worlds, která je stěžejní součástí plánů na vytvoření metaverza. Ve srovnání s tím, co účtují jiné firmy, včetně Applu, jde o extrémně vysokou částku.
Apple viní Metu z pokrytectví
Sváry Applu a Mety (dříve Facebooku) jsou dlouhodobé. Na jedné straně Apple nesouzní s byznys plánem založeným na sběru osobních dat, na straně druhé Facebook kritizoval Apple právě za výši poplatků, které vývojářům účtuje za prodeje v App Storu. I proto se Apple proti novince hlasitě ozval.
„Meta se opakovaně strefuje do Applu kvůli tomu, že vývojářům za prodeje v App Storu účtuje provize třicet procent, a využívá malé firmy a tvůrce coby obětní beránky,“ uvedl mluvčí Applu Fred Sainz. „Teď Meta hodlá těm samým lidem účtovat výrazně víc než kdokoliv jiný. Tímto krokem naplno odhaluje své pokrytectví. Chtěli by, aby naše platforma byla bezplatná, ale bez okolků neváhají obírat tvůrce a malé firmy na té své.“
Pište pro Computerworld
Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři Computerworldu?
Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu.
Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz
Hra o trůny
Nad roztržkou lze mávnout rukou, domnívám se však, že její dopad bude větší, než je na první pohled zjevné.
Zčásti proto, že VR technologii dosud vnímáme hlavně optikou herního světa, a upozaďujeme její dopady na každodenní život. Přitom její zastánci – včetně šéfa Applu Tima Cooka – dobře chápou, jak může VR a AR proměnit celý internet. Jen uvažte, jak naše každodenní životy ovlivnila možnost připojení se na internet kdykoliv a odkudkoliv.
A k tomu přimyslete možnost sdílení životních událostí v reálném čase, dostupných nejen při pohledu na obrazovku, ale v každém okamžiku vašeho dne. Část mne se takového propojení internetu s každodenním životem děsí, ale pravda je, že už jsme jeho svědky, kdykoliv spatříme na zastávce veřejné dopravy někoho zírat do svého mobilu.
Tenhle zvláštní mix reality nicméně znamená, že každá bdělá vteřina našeho dne je předmětem zájmu toho, čemu se zvyklo říkat ekonomika pozornosti. A Meta teď chce 47,5% podíl z prodejů, které z ní pramení.
Kolik je příliš
Jinými slovy, Meta chce takřka polovinu, a je zjevné, že nejde o zanedbatelnou částku. Už dnes na internet připadá 12 % HDP USA. A Meta teď doufá, že si sáhne skoro na polovinu obrovské části těchto procent. Tomu říkám koncentrovaná tržní síla. Procenta, která si účtuje Apple, se náhle zdají nízká.
Meta už dříve vyjádřila naději, že představení AR zařízení pro interakci s metaverzem způsobí podobný šok jako kdysi uvedení iPhonu. Apple se svými AR brýlemi doufá v totéž.
Vzhledem k tomu, že obchodní model Mety je založen na zdánlivě neomezeném využívání dat jejích zákazníků, a ten applovský naopak na konceptu suverenity osobních údajů, u řady firem vzbuzuje výše provizí, které Meta hodlá účtovat, velké otazníky. Včetně toho, kolik by si kterákoliv z firem měla mít možnost ve virtuálním světě zítřka účtovat?
Problém, na kterém záleží
Apple aktuálně uvedl, že 22 % všech jeho uhlíkových emisí pochází z dobíjení některého z jeho zařízení zákazníky, je tedy též na místě ptát se, jaký dopad na klima bude mít odvětví, od kterého si Meta slibuje takřka 50% zisk?
A jaké kroky společnost učiní, aby tento dopad zmírnila? Jistě, firmy už o tom, jakou pozici ve virtuálních světech hodlají zaujmout, musí přemýšlet, protože vítězové tohoto střetu budou těmi, které promění vlažný zájem ve vážné zaujetí.
Kolik však hodláte účtovat svým zákazníkům za obchodování ve virtuálním světě a do jaké míry budete v pořádku s tím, že na ně přenesete další, téměř 50%, poplatek?
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.