Meziroční zisky Mozilly se snížily o 6 %

3. 12. 2018

Sdílet

 Autor: Computerworld.com
Finanční report Mozilly ukazuje, že příjmy firmy rostou pomaleji než její výdaje. Společnost ohrožuje klesající obliba Firefoxu.

Příjmy společnosti Mozilla v roce 2017 vzrostly o 8 %, její výdaje však vzrostly o 17 %. Celkové příjmy Mozilly za loňský rok činily 562 milionů dolarů, přičemž převážnou část z této sumy – až 96 % – tvoří finance získané za licenční poplatky, ponejvíce od vyhledávačů.

Ještě v roce 2016 tvořil tento podíl 93 % a ukazuje se, že opuštění Yahoo a opětovné nasmlouvání Googlu jakožto defaultního vyhledávače v USA, Kanadě a několika dalších zemích, nemělo na celkové příjmy společnosti až tak výrazný vliv. Mimochodem, Mozilla se s Yahoo kvůli ukončení spolupráce dodnes soudí – Mozilla mohla od smlouvy odstoupit, pakliže by bylo Yahoo prodáno, ale nadále by společnosti příslušela nasmlouvaná cena v plné výši, Yahoo přitom v loňském roce za 4,5 miliardy dolarů odkoupila společnost Verizon.

Zatímco ale příjmy Mozilly mírně rostou, její výdaje rostou ještě o něco víc, meziročně o 17 %. Většinový díl výdajové sumy – 60 % – jde na vývoj softwaru. Největší nárůst však zaznamenaly výdaje na „branding a marketing“, které meziročně vzrostly z 47 milionů dolarů na 66 milionů.

Logicky se tak loni snížil celkový zisk Mozilly, a to o 6 %, ze 108 milionů dolarů na 101 milionů.

Obecně ale Mozilla nadále zůstává ekonomicky stabilní firmou, které se navíc daří zvyšovat objem peněz v rezervním fondu, meziročně o 65 milionů dolarů na současných 464 milionů – jde o částku, která by firmě vystačila na provoz po dobu 13 měsíců, jestliže by veškeré její příjmy ze dne na den vypadly.

bitcoin_skoleni

Co obsáhlý finanční report Mozilly nezmiňuje, je to, jak si její vlajková loď Firefox stojí ve srovnání s konkurencí. Jak totiž ukazují statistiky, popularita Firefoxu nadále klesá, v říjnu její uživatelský podíl činil jen 9,3 %.

Přitom v závislosti na rozšířenosti prohlížeče se mění i výše licenčních poplatků, které jsou pro Mozillu s ohledem na velikost jejich podílu na celkových příjmech, obzvlášť zásadní; Google, Microsoft i Apple mají zdroje příjmů mnohem více diverzifikované.