Microsoft je zisková a úspěšná společnost, která dokáže vyrábět působivé produkty. Ale ve světě spotřební elektroniky má pověst čistě počítačové a především nudné společnosti. Stačí se podívat na telefony s operačním systémem Windows Phone, které vyrábí Nokia. I ti největší škarohlídi souhlasí, že to jsou skvělé telefony. Ale dnes jsou všichni natolik ve vleku svého okolí, že telefony se systémem od Microsoft jsou vždy až druhá či třetí možnost, díky dobrém startu platforem iOS a Android. Není to zrovna ideální pozice vzhledem k tomu, že lidé kupují pouze svou první volbu.
Microsot Surface RT není nejlepší tablet, přinejmenším v myslích mnoha zákazníků. Ano, řekněme, že platí univerzální tvrzení, že jím je iPad. V tom případě je Surface RT druhým nejlepším, ale jeho prodej tomu neodpovídá, jsou výrazně menší a jedním z možných vysvětlení je, že prostě Microsoft není pro typické uživatele tabletů dostatečně „cool“ a „in“.
Microsoft má všechny nezbytné technologie, patenty, talenty na design, které by měly stačit na překonání Apple i Google. A pokud je nemá, stejně jako jeho konkurence je průběžně nakupuje a pohlcuje. Pokud bychom se například zamysleli nad budoucností interaktivních počítačů, které by integrovaly funkce stolního počítače, TV, pracovního stolu a byly by ovládány dotekem, hlasem či gestikulací, zjistíme, že všechny esa v rukávě drží právě Microsoft.
Ještě před rokem existovaly dva opravdu funkční produkty této kategorie. Prvním z nich byl inteligentní stůl PixelSense vyráběný Samsungem. Pokud vám to nic neříká, asi zareagujete spíše na název „Surface“ pod kterým ho Microsoft uvedl do světa, tedy do té doby, než na toto označení získala právo mobilní divize Microsoftu.
Konkurencí mu byly dotekové obrazovky firmy Perceptive Pixel, kterou ovšem loni Microsoft koupil a tak dnes vlastní celou kategorii či přímo platformu, pro kterou vyrábí hardware, operační systém a většinu aplikací. Mnoho komentátorů věří, že v podobných řešeních leží velká budoucnost. Stolní počítače do jisté míry opouštějí domácnosti, ale tablety je přece jen nemohou plně nahradit. Pokud by se někomu podařit skutečně funkčně propojit mobilní zařízení s nějakým stacionárním domácím multimediálním zařízením, na nezájem kupujících by si nepochybně nemohl stěžovat.
Zařízení, jako byl původní interaktivní stůl Surface, se ovšem na publiku spíše testovala v cenových relacích okolo 10 000 dolarů. Musela by se pohybovat v cenách srovnatelných se špičkovými počítači, aby měla šanci se na trhu výrazněji prosadit. Ale takový pokles v cenách může způsobit jenom velkovýroba, kterou si může dovolit jen málokdo.
Je možné, že by byl Microsoft ochoten se do něčeho takového pustit. Nebo že by plánoval zůstat u výroby malého množství luxusního hardwaru? Uvidíme...