Microsoft vylepšuje škálovatelnost cloudu Azure

30. 6. 2013

Sdílet

 Autor: © Microsoft
Nové funkce v rámci veřejného cloudu Azure umožňují zákazníkům automaticky zapínat a vypínat funkce podle potřeby a usnadňují tak budování a expandování cloudových služeb.

Společnost Microsoft ohlásila testovací verzi nových funkcí, které mají automatizovat a zjednodušit používání cloudu Azure, od škálování výkonu po správu práv uživatelů.

Funkce AutoScale umožňuje aplikacím navyšovat a snižovat alokování cloudových služeb podle potřeby. Pokud například vytížení procesoru virtuálního serveru dosáhne určité meze, požádá aplikace o spuštění dalšího virtuálního stroje.

Obdobně funkce nazvaná Cloud Service AutoScale dokáže alokovat více prostředků, aby zlepšila průměrnou dobu reakce. Pokud je například řešení společnosti cílené na online prodeje a navýšení provozu způsobí to, že fronta zakázek čekajících na zpracování dosáhne určité délky, může aplikace požádat o další, i mnohem výkonnější, server. Po zkrácení fronty se může aplikace alokovaných (a navíc účtovaných) strojů vzdát.

Microsoft prezentoval i nové možnosti Azure Active Directory. Její služby mohou nyní být synchronizovány se servery Active Directory běžícími na straně zákazníka. Neznamená to jen to, že se uživatelé zákazníka jedním přihlášením dostanou ke službám místního i vzdáleného datacentra. Do Active Directory se mohou registrovat i jednotlivé aplikace, takže nebude třeba vytvářet separátní uživatelský účet asociovaný s každou aplikací.

Podobný přístup lze použít i v případě služeb SaaS. Nezávislý provozovatel softwaru může svou aplikaci umístit do cloudu Azure a synchronizovat relevantní části obou Active Directory, zákazníka i provozovatele softwaru.

To znamená významné úspory času proti běžnému přihlašování do každé aplikace zvlášť. Pokud aplikace definuje rozdílné role pro daného uživatele, může být autorizace pro ně také synchronizována. Změna či odebrání práv uživatele ve firmě se takto pochopitelně promítne do všech funkcí firmy, které běž í u externího provozovatele.

Provozovatelé SaaS mohou rozšířit možnosti svých řešení pomocí interních politik svého zákazníka. Microsoft citoval hypotetické řešení, kdy aplikace pro rezervaci letenek odmítne rezervovat první třídu, pokud prostřednictvím automatizační platformy Microsoft BizTalk zjistí, že požadovaný cestující nemá podle interních pravidel pro danou korporační roli na první třídu právo.

Větší integrace cloudů do firemního intranetu je možné dosáhnout i pomocí volání nových API Office 365, díky kterým mohou řešení SaaS získat přístup k dokumentům, pracovním postupům a dalším informacím získaným ze serverů Office 365 a pracovat s nimi.

Zkušební verze těchto služeb a nástrojů jsou podle Microsoftu k dispozici již nyní.