Největší změna v pravidlech Microsoftu, kterou je zablokování adwaru, vstoupí v platnost od 1. července. V minulosti mohly takové programy normálně existovat až do chvíle, než uživatel přistoupil na některé z opatření doporučované bezpečnostním softwarem.
Zajímavé je, že Microsoft zpřísnil pravidla ve stejnou dobu, kdy představil nástroje, které vývojářům usnadňují zakomponování reklamy do aplikací pro systémy Windows 8.1 a Windows Phone.
„Společnost přehodnotila svá kritéria pro označení aplikací, které se chovají jako adware, na základě principu, že by uživatelé měli mít plnou kontrolu nad svými počítači,“ řekl Michael Johnson z Microsoft Malware Protection Center.
Aby software nebyl identifikován jako adware, měl by zobrazovat pouze reklamu s viditelným tlačítkem pro vypnutí. Reklamy rovněž musí obsahovat název programu, v rámci kterého se zobrazují. Microsoft vývojářům pro tyto účely doporučuje použít klasický symbol „X“ či slovo „zavřít“. Podobně stručně by měl být pojat i název zdrojového programu.
„Používat jen zkratku či logo společnosti nestačí. Stejně tak nestačí uvést, že reklama není součástí dané webové stránky,“ upřesnil dále Johnson.
Dalším důležitým prvkem má být existence standardní metody na odstranění programu v ovládacích panelech Windows nebo z rozhraní prohlížeče. Program navíc musí ve Windows vystopovat pod jediným názvem.
„Od těchto změn máme velká očekávání. Věříme, že vývojáři díky tomu budou moci lépe upravit své reklamy a uživatelé zase dostanou větší kontrolu,“ řekl Johnson.
Adware uživatele obvykle obtěžuje při surfování po internetu a je velkým problémem již dlouhou řadu let. Vývojáři totiž uživatelům obvykle výrazně ztěžují odstranění adwaru z počítače. Často nepomohou ani různé bezpečnostní produkty.