Podle analytické společnosti Piper Jaffray Companies a jejího průzkumu mezi 10 000 amerických teenagerů použilo Facebook alespoň jednou měsíčně během letošního podzimu jen 52 % mladých, oproti 60 % pravidelných uživatelů na jaře.
„Po odečtení rozdílů ve zkoumaném vzorku populace podíl uživatelů Facebooku pravděpodobně poklesl reálně o tři body, což znamená, že oproti Instagramu a Snapchatu se relevance Facebooku snižuje,“ říká analytik Gene Munster ve zprávě investorům.
Podíl mladých lidí však stoupá u Instagramu – ze 70 % na 74 % – a u rivala Snapchatu ze 75 % na 80 %. Instagram je nyní vlastněný právě Facebookem.
V průzkumu se mladí také vyjádřili k tomu, jaká sociální síť je jejich nejoblíbenější. 35 % uvedlo Snapchat, 24 % Instagram; Twitter a Facebook se umístily až na děleném třetím místě s 13 %.
Zatímco starší uživatelé – řekněme v rozpětí od 35 do 65 let – jsou převážně věrní uživatelé Facebooku, u mladších 24 let nemá sociální síť dostatečný přírůstek, aby nahradila postupnou ztrátu stárnoucího uživatelského jádra webu.
„Zamyslete se nad tím. Pokud Facebook právě ztratil 8 % všech mladistvých, to jsou miliony uživatelů… časem bude muset přilákat nový příliv mladých. Myslím, že mu to vytváří spoustu problémů. Není pravděpodobné, že by nalákal další starší uživatele. Pravděpodobně už má všechny starší 30 let, které mít může,“ říká Zeus Kerravala, analytik ZK Research.
Potíže Facebooku nejsou jen momentálním stavem: trvá to déle a firma s tím vytrvale zápasí. V dubnu společnost vylepšila svou službu Facebook Live, která uživatelům umožňuje streamovat videa živě. Facebook se tím nepochybně snaží konkurovat mocnému YouTube.
V srpnu Facebook představil další službu mířenou na mladší uživatelé, a tou je Livestage. Tato samostatná aplikace pro zařízení s iOS umožňuje mladistvým studentům sdílet videa s ostatními spolužáky.
Lifestage víceméně slouží jako rival Snapchatu a videoverze Facebooku. A není to poprvé, kdy se Facebook snaží přebrat ceněné mladé uživatelé právě této své konkurenci.
V březnu firma odkoupila aplikaci Masquerade (zkracováno na MSQRD), která slouží k oblíbenému face-swapu, tedy digitálnímu prohození obličejů s jiným člověkem, zvířetem či předmětem nebo jejich úpravu. Tato konkrétní aplikace umožňuje uživatelům např. pozměnit své fotografie tak, aby na nich byli s helmou Iron Mana či hlavou pandy.
Facebook doufal, že přidáním možnosti vložit do svých fotek speciální efekty mladé uživatele přiláká přímo na sociální síť; nebo alespoň jednu z jiných aplikací firmy. Prozatím to však vypadá, že i zde šlápl tým Facebooku vedle.
Patrick Moorhead, analytik u Moor Insights & Strategies, však nevidí v situaci až takový problém. „Nevidím v tom problém pro Facebook, dokud budou tito mladší uživatelé na Instagramu,“ tvrdí. „Facebook, jako společnost, potřebuje dělat to, co prozatím skutečně dělá – tedy investovat do toho, co bude příštím hitem teenagerů. Věřím, že jak budou tito mladí stárnout a založí rodinu, ke službě se vrátí.“
Podle Moorheada s tím, jak lidé stárnou, vzdávají se postupem času Instagramu a Snapchatu a přesouvají se na Facebook, kde je již neštve, že na stejné sociální síti mají i rodiče či prarodiče.
Druhý z oslovených analytiků, Kerravala, si však není zcela jist. „Lidé si buď řeknou ,chci používat Facebook‘ a používají ho, nebo si myslí, že Facebook není to pravé a nebudou ho používat už nikdy,“ myslí si. „Facebook by měl přestat lákat ty, co už u něj jsou, a místo toho vybudovat něco unikátního, co mladým chybí.“