Hlavní navigace

Mozilla i Firefox pravděpodobně přežijí i bez peněz Googlu

7. 12. 2011

Sdílet

Včera jsme přinesli informaci, že Google neprodloužil Mozille smlouvu na integraci svého vyhledávání do Firefoxu. Zdá se ale, že situace není tak katastrofická, jak by se mohlo zdát.

Přestože platby od Googlu tvořily jen za loňský rok asi 80 % příjmů Mozilly, není zatím potřeba se o osud Firefoxu obávat. Neprodloužení smlouvy s Googlem je sice pro Mozillu komplikací, ale ne tragédií. Navíc někteří komentátoři si myslí, že Google nakonec s Mozillou smlouvu prodlouží (i když možná chce získat jiné podmínky než doposud), protože jinak by tím naplno otevřel dveře konkurenčnímu Bingu od Microsoftu, na který by se Mozilla určitě chtěla více zaměřit. Podobné kroky, jako učinil nyní Google, jsou při vyjednávání podmínek poměrně běžnou strategií a bylo by spíše překvapením, kdyby se Google o něco takového ani nepokusil, protože je jasné, že situace na trhu webových browserů se v poslední době výrazně změnila a pozice Googlu už není taková jako před dvěma lety, kdy byl okrajovým hráčem. Podíl Firefoxu je i nadále významný, takže lze předpokládat, že partnerství bude pro Google pořád atraktivní, nicméně za další dva roky, pokud bude Firefox stále klesat a Chrome stále růst, již opravdu nemusí mít Mozilla co nabídnout.

I když zdroj financí od Googlu byl pro Mozillu významný, spolupracuje i s dalšími vyhledávači. Kromě nedávného uvolnění Firefoxu s integrovaným vyhledáváním pomocí Bingu spolupracuje Mozilla také s ruským vyhledávačem Yandex, který je nastaven v ruské jazykové mutaci Firefoxu jako výchozí. Zrušení partnerství s Googlem by Mozillu jen nutilo aktivněji hledat partnery mezi jeho konkurenty. Mezi další zdroj příjmů patří přednastavené služby a odkazy na další weby ve Firefoxu a spolu s vývojem vlastní mobilní platformy se Mozille také otevírá další zdroj příjmů, který se osvědčil například společnosti Opera Software, která slaví velký úspěch s kustomizaci svých mobilních prohlížečů pro výrobce smartphonů a operátory.

Sama Mozilla sice na jednu stranu prohlašuje, že má na účtech dostatek peněz na zajištění provozu na další dva roky, ale současně je vidět, že jí situace nějaké starosti přece jen přidělává – viz například video pod článkem, které se snaží ukázat, jak je její pozice v současném ekosystému webu důležitá. Situace ji také možná přinutí fungovat efektivněji a přehodnotit některé ze strategií, které v poslední době zavedla, ale jež se setkaly spíše s kritikou než s úspěchem (např. vydávání nových majoritních verzí Firefoxu každých 6 týdnů).