Možná to není příliš korektně položená otázka, ale jste aktuálně po firmách Microsoft a IBM už třetí ženou v čele velké IT firmy v Česku. To tady dříve nikdy nebylo zvykem, a najednou jsou tady hned tři ženy ve vedení. Jak si to vysvětlujete?
V konspirační teorii by za jmenováním třetí ženy do čela IT firmy stála snaha tajné organizace udělat IT svět krásnější. Ve skutečnosti je to spíš jakási shoda náhod. Obecně je v našich zeměpisných šířkách v manažerských pozicích stále podstatně méně žen než mužů, a to považuji za chybu. Domnívám se totiž, že přítomnost žen ve vedení všech firem, i těch z oboru informačních technologií, je stejně přirozená jako přítomnost mužů.
Moje nová pozice je výsledkem dlouhodobé práce a zkušeností, které jsem v IT získala. V průběhu jedenácti let mého působení v Oraclu jsem měla díky pozicím v několika obchodních jednotkách příležitost formálně i neformálně řídit obchodní týmy, kterým se podařilo uzavřít mnoho velkých obchodních projektů.
Můj předchůdce Josef Švenda se po úspěšném působení ve vedení Oracle Czech rozhodl akceptovat regionální vedoucí pozici v nově vzniklé obchodní organizaci Oracle Digital se sídlem v Praze a já obdržela nabídku postoupit na jeho původní pozici. Je dobré vidět, že se ženy začínají častěji objevovat na nejvyšších pozicích i u nás.
Co je pro vás aktuálně v Oraclu prioritou, budete něco měnit, zavádět nějaké novinky, které budou vidět i zvenčí?
Priority mám v souladu s celosvětovou strategií Oraclu. Už několik let se měníme v organizaci, která poskytuje cloudové služby. Tuto změnu Oracle nastartoval již před deseti lety v oblasti aplikací. Segment technologií se připojil postupně a nabídka cloudových služeb se neustále zlepšuje a rozšiřuje. V poslední době nabízíme cloudové služby od základních bare metal služeb až po širokou škálu služeb, které umožňují částečný nebo kompletní přesun IT do cloudu.
Cloud je oblast, do které směřují v současné době obrovské investice, a to jak do nejmodernějších datacenter, tak i investice do lidských zdrojů. V České republice jsou tyto investice poměrně dobře viditelné, neboť tu otevíráme mnoho nových pracovních míst.
Budou pod vás spadat i vyloženě vývojářské části firmy, které tady v Česku Oracle má, jako je například nedávno zakoupená společnosti Apiary nebo NetSuite?
V rámci Country Management Teamu řešíme záležitosti, které se týkají všech zaměstnanců Oraclu v Česku. Oracle má však maticově řízenou strukturu, a proto i tyto nedávné akvizice budou řízeny managementem, který je zodpovědný za vývoj a prodej produktů získaných nedávnými akvizicemi.
Oracle aktuálně hodně sází na prodej cloudových produktů, vybudoval k tomu i velké nadnárodní oddělení, které sídlí v pražských Jinonicích, kam přijímá desítky lidí. Ani to tedy nebude vaše starost?
Oddělení Oracle Digital, které zaměstnává obchodníky pro prodej cloudových řešení zákazníkům z mnoha zemí regionu EMEA, je také řízeno maticově a nábor pracovníků řeší podobně jako jiná oddělení nezávisle. Mým úkolem je společně s mým obchodním týmem zvyšovat nasazení cloudových služeb u nejvýznamnějších zákazníků Oraclu v Česku. A daří se nám dosahovat zajímavých meziročních nárůstů.
Před čtyřmi roky jste se objevila v naší publikaci TOP 30 IT osobností roku mimo jiné i proto, že se vám podařilo uzavřít historicky největší obchodní smlouvu v regionu střední Evropy. Už máte za sebou další podobné velké obchody?
Obchod, který zmiňujete, byl pro mě velkou zkušeností. Zjistila jsem, že jsem schopná zvládnout obrovské množství práce a že jsou kolem mě kolegové, kteří se velmi rádi zapojí a pomůžou. Další velké obchodní smlouvy jsme už řešili jako tým, v některých případech i s kolegy ze zahraničí z jiných obchodních jednotek.
Díky tomu se podařilo v oblasti finančního sektoru a telekomunikací uzavřít několik dalších velmi významných obchodních smluv. Vedlejším efektem této spolupráce byl velký nárůst počtu prodaných integrovaných systémů Oracle Engineered Systems, kde jsme se v počtu prodaných kusů v Česku mohli srovnávat s pobočkami v mnohem větších zemích.
Podle jednoho vašeho nedávno zveřejněného průzkumu chce do tří let přejít na cloudové služby typu IaaS 50 % podniků. To jsou ale světová čísla, máte odhad za Česko?
Předpokládám, že se tady nebudeme příliš lišit. Již dnes jsou cloudové služby typu IaaS nejprodávanějším typem služeb u nás.
Jak je podle vás český trh připraven na cloud? Jak přesvědčujete zákazníky, že to je krok správným směrem, kromě obligátního je to bezpečnější, spolehlivější a levnější?
V oblasti zájmu o cloudové služby vnímám v průběhu posledního roku významný nárůst u našich zákazníků. Test, vývoj, zálohování, dlouhodobá archivace dat nebo podpora inovací jsou častými tématy našich diskuzí. Většina zákazníků kromě toho řeší efektivitu vynaložených finančních prostředků a v současné době i nedostatek pracovních sil a cloud je nejen řešením těchto aktuálních problémů, ale přináší i mnohem větší flexibilitu než tradiční IT v datacentru zákazníka. V poslední době mě zaujal názor zákazníka z oblasti bankovnictví, že zvažují zálohování dat do cloudu pro případ kybernetického útoku. Ještě před rokem jsme přitom z bank slýchali, že cloud je v bankovnictví nepoužitelný.
K poskytování cloudových služeb musí být vystavěna i odpovídající infrastruktura. Tu nám nejbližší má Oracle v Německu, neplánujete přece jen nějaké datové centrum v Česku?
Oracle má v EU hned několik datových center, přičemž my momentálně nejvíce využíváme centrum v Amsterdamu. Nedávno bylo dokončeno nejmodernější cloudové datacentrum ve Frankfurtu, které tvoří tři geograficky oddělená datacentra (domény) propojená vysokorychlostní optickou sítí s nízkou latencí, jež budou nabízet cloudové služby volitelně až s nejvyšší dostupností a vysokým výpočetním výkonem.
Datacentrum zcela splňuje požadavky EU regulace GDPR a jeho velkou výhodou je nejmodernější vysoce zabezpečená infrastruktura, která umožní zákazníkům z Evropské unie přesunout do Oracle cloudu i kritické provozní systémy.
V České republice se podobná investice neplánuje, ale pro zákazníky, kteří se obávají umístění svých dat v datacentru třetí strany, máme nabídku Oracle Cloud Machine nebo Exadata Cloud Machine, hardware ve vlastnictví a pod správou Oraclu, který lze využívat jako službu v datacentru zákazníka. Ve střední a východní Evropě je již několik zákazníků, kteří se rozhodli tuto službu využít.
Jak jde vlastně dohromady kombinace sázky na cloudové off-site technologie a zároveň čtyřicetiletá historie asi nejslavnější databáze, na které celá firma vyrostla?
Jde dohromady velmi dobře. Máme větší možnosti v kombinaci licencí a služeb, a tím větší schopnost podpořit konkrétní požadavky zákazníka. Nejzajímavější obchodní případ v loňském roce kombinoval databáze s databázovými rozšiřujícími funkcemi s Exadatou se zálohováním do cloudu. Cloud také poskytuje zákazníkům možnost vyzkoušet, jak bude jejich aplikace fungovat na poslední verzi databáze Oracle s nejnovějšími databázovými rozšiřujícími funkcemi za minimální finančními náklady.
Zaujal mě postřeh kolegy z konzultačního oddělení, že prostředí, které by v datacentru zákazníka zkušený konzultant Oraclu připravoval minimálně týden, lze v cloudu „vyklikat“ za dvacet minut. Takže tradiční přístup se skvěle doplňuje s nejmodernějšími trendy v oboru.