„Kyberzločinci se stávají stále vynalézavějšími, ale my se snažíme být o krok napřed,“ uvádí Pavel Šašek, manažer karetního servisu a prevence podvodů Komerční banky, a dodává: „V prvním pololetí letošního roku se nám v oblasti karetních podvodů podařilo zachránit našim klientům přibližně 250 milionů korun. Naše úsilí a efektivní spolupráce s policií přinášejí výsledky, avšak klíčové je, aby byli naši klienti obezřetní a věnovali pozornost bezpečnostním upozorněním a doporučením.“
Využíváte už některé z inovativních metod šifrování?
Významnou roli při zachraňování peněz klientům hraje využívání umělé inteligence pro detekci podvodných aktivit. Technologie umožňují Komerční bance rychle reagovat na podezřelé transakce a efektivně chránit finanční prostředky klientů.
„Umělá inteligence je dvousečná zbraň. Zatímco podvodníci ji využívají pro vytváření sofistikovanějších útoků, my ji používáme k posílení našich obranných mechanismů,“ komentuje Šašek.
Mezi nejnebezpečnější podvody patří i nadále tzv. vishing (podvodné telefonáty), kdy se e-šmejdi vydávají například za bankéře nebo Policii ČR. Tento druh podvodu je pro klienty mnohdy těžko odhalitelný, protože útočí na základní lidské emoce – strach spojený s ochranou majetku nebo touhu po rychlém zisku. Stále častější jsou také falešné investiční nabídky a scamy spojené s kryptoměnami.
Tyto podvody jsou často podpořeny falešnými videi s politiky nebo populárními osobnostmi, které zvyšují jejich zdánlivou věrohodnost. Mnoho obětí tak podlehne představě rychlého zbohatnutí a investuje významné částky do kryptoměn, aniž by pochopily rizika.
„Deepfake videa, která vypadají velmi pravdivě, jsou jedním z nejnovějších nástrojů podvodníků. Zvláště u starších osob nad 50 let pozorujeme, že mají problém pochopit, že technologie již umožňují vytvoření obsahů, které se jeví jako autentické,“ objasňuje expert na prevenci platebních podvodů Komerční banky Marek Macháček.
Lajkuj a můžeš do vězení
Experti z Komerční banky ale upozorňují na nový tip internetových podvodů, který se tváří jako nabídka brigády, která spočívá jen v klikání na videa nebo jiný obsah na internetu a kde vyděláte za pár minut i několik stovek korun. Za atraktivní nabídkou se ale skrývá podvod, který naivního člověka naopak o peníze připraví, nebo může skončit i jeho trestním stíháním.
Na začátku dostane oběť SMS, zprávu ve WhatsAppu, Telegramu nebo podobné aplikaci od neznámého čísla. Odesílatel často i perfektní češtinou nabízí přivýdělek prostřednictvím jednoduché činnosti online. Ve zprávě představí kompletní podmínky a náplň „brigády“. Ta může mít více forem, které se mohou vzájemně prolínat a kombinovat.
Podvod má několik úrovní, pouze lajkování příspěvků za finanční příspěvek, který zpočátku opravdu dorazí oběti na účet, následně pak přeposílání financí dalším „brigádníkům. Už samotné přeposílání peněz podle expertů Komerční banky vystavuje oběť možnosti trestního stíhání.
Celá pyramida následně končí výzvou podvodníků, aby oběť aktivně investovala velké sumy do procesu, čímž postoupí na VIP úroveň pro získání fiktivního výnosu, který samozřejmě nepřijde a investované peníze už nikdy neuvidí.
Vzdělání je klíč
Podle odborníků z Komerční banky existují specifická období a okamžiky, kdy jsou kyberzločinci nejaktivnější – obvykle v době, kdy lidé nevěnují pozornost svým finančním transakcím.
„V noci, kdy většina z nás spí, dochází na kontech a kartách k neplechám, ale kontakt s klientem často předchází během dne, například v průběhu obědové pauzy. Podvodníci také využívají období, kdy jsou lidé více zaneprázdněni nebo roztržití, jako jsou svátky, prázdniny a především období před Vánocemi,“ dodává Pavel Šašek.
Marek Macháček poukazuje na specifika těchto období: „Prázdniny nebo Vánoce jsou pro nás obzvlášť náročné. Před dovolenými se často setkáváme s podvody, kdy lidé nevěnují dostatek pozornosti detailům platby za ubytování nebo cestovní služby. O Vánocích jsou pak zase lidé ve stresu a podvodníci je často snadno přesvědčí o tom, že je jejich účet napadený a je třeba jednat rychle.“
Evergreenem jsou také podvody v období, kdy se podává daňové přiznání. „Od dubna tradičně registrujeme zvýšený počet podvodů spojených s falešnými esemeskami o přeplatcích daní. Tato taktika využívá přirozenou tendenci lidí reagovat na zprávy o finančním zisku nebo úsporách, čímž se stávají snadnými cíli pro kyberzločince,“ dodává Macháček.
České banky samozřejmě spolupracují na omezování nejrůznějších podvodů, často ale bohužel některé oběti tvrdohlavě trvají na tom, že peníze podvodníkům pošlou, protože vidina zázračného výdělku je zcela oblouznila. A jsou schopni na takový podvod skočit i několikrát za sebou, navzdory mnohým upozorněním pracovníků banky, kteří je třeba i třikrát telefonicky varují před uskutečněním nějaké podvodné finanční transakce.
„Edukace našich klientů je stejně důležitá jako boj s podvodníky. Neustále zdůrazňujeme, že bez opatrnosti a zdravého rozumu mohou snadno naletět na podvod. Také je důležité si uvědomit, že, ač to zní lákavě, z vás nikdo milionáře přes noc neudělá. Lidé by zkrátka měli zůstat obezřetní a chránit své účty i osobní informace s maximální opatrností,“ uzavírá Pavel Šašek z Komerční banky.
Security World si můžete koupit i jako klasický časopis, buď v klasické tištěné formě nebo v elektronické verzi. Věnujeme se bezpečnosti počítačových systémů, ochraně dat, informací a soukromí. Jsme jediný titul na českém a slovenském trhu, který oslovuje širokou čtenářskou obec – od ředitelů firem, přes odborníky na bezpečnost po koncové uživatele. Naším cílem je poskytnout ucelený přehled o bezpečnostních hrozbách a zejména o tom, proč a jak se jim bránit, případně proč respektovat a dodržovat nařízení IT manažerů ve firmách.