Nákupy na čínských e-shopech budou jistější

6. 11. 2017

Sdílet

 Autor: © Helder Almeida - Fotolia.com
V Číně vešel v platnost nový zákon umožňující tvrdě pokutovat internetové prodejce za klamavou reklamu.

Prodejci, kteří na svých webech mažou negativní hodnocení svých produktů anebo o nich zveřejňují smyšlená pozitivní hodnocení, riskují tvrdý postih. Pokuty budou v takových případech dosahovat minimálně 30 tisíc dolarů, v přepočtu téměř 700 tisíc korun.

Cílem nového zákona je pročistit čínský online trh těsně před tzv. Dnem singles, z něhož se v posledních letech právě díky čínskému trhu stal vůbec nejvýznamnější den internetového obchodu. Loni během něj byly realizovány nákupy za 18 miliard dolarů (skoro 400 miliard korun) a jen v Číně zákazníci uzavřel 657 milionů objednávek.

bitcoin_skoleni

Většina prodejců na Den singles prodává skrz Alibabu (Aliexpress), která je však jako platforma silně kritizována za to, že na prodejce, respektive na informace, které o svých produktech uvádějí, nedokáže dostatečně dohlížet. I proto vešel v platnost nový zákon, který má mimo jiné zamezit tzv. brushingu, tedy umělému zveličování prodejů za účelem získání lepších pozic při vyhledávání. A připomeňme, že v srpnu Čína dokonce spustila digitální „kybersoud“, který se má zabývat stížnostmi a námitkami souvisejícími právě s nakupováním online.

Den Singles se slaví každoročně 11. listopadu a původně sloužil jako oslava čínské mládeže hrdé na svůj single status, Alibaba jej však v roce 2009 přetavila v nákupní šílenství. A ač je jeho tahounem, k „oslavě“ se přidali prodejci i z dalších zemí, jako je Hong Kong nebo Taiwan. Potvrzuje se tak, že středobodem nakupování na internetu se stává právě Asie. Pro zajímavost, dle srpnové zprávy vzrostly zisky Alibaby mezikvartálně o 56 %!