Lídři tuzemských firem si nejvíce slibují od zavádění robotizace, jako nejvýznamnější technologii pro svou firmu ji během tří až pěti let vnímá 42 % z nich. Přinést by podnikům měla vyšší efektivitu, pomůže jim pak řešit i současný nedostatek lidí na trhu práce. Používaní datových cloudů přisuzuje důležitost 31 % oslovených ředitelů, 28 % zmiňuje umělou inteligenci a 26 % internet věcí.
Naopak drony považuje za významnou technologii jen 6 % ředitelů a jen 5 % sází na speciální decentralizovanou databázi blockchain, která je základním stavebním kamenem kryptoměn.
„Z hlediska významu technologických inovací pro české společnosti jednoznačně dominuje robotika a cloud. Většina firem tyto technologie testuje a řada i již prakticky využívá. Naopak zkušenosti s efektivním využitím umělé inteligence a internetu věcí v praxi jsou zatím velmi malé,“ říká Petr Ložek, partner v oddělení poradenství PwC ČR.
V krátkodobém horizontu označuje úsporu nákladů za hlavní motiv pro digitalizaci společnosti 45 % oslovených generálních ředitelů, pro 26 % je nejdůležitějším důvodem vyšší výnos. Zatímco v krátkodobém horizontu převažují úvahy o vnitřních úsporách, ve střednědobém horizontu (3–5 let) je situace opačná. Důležitost úspory nákladů se pro šéfy firem snižuje na 36 % a dominuje naopak zvýšení výnosu (40 %).
„Tento fenomén není překvapením a ukazuje na to, že firmy řeší raději a lépe momentální provozní problémy a méně času a sil věnují střednímu a dlouhodobému plánování. Příkladem toho je i výsledek hlasování o pro společnosti nejvýznamnějších technologických produktech. Robotika a cloud na prvních dvou příčkách představují právě ta řešení, která se zaměřují na efektivitu vnitřních procesů a spoří náklady firem,“ uvádí Tomáš Kuča, partner oddělení Řízení rizik, PwC ČR.
Nové regulace obvykle pro firmy představují větší zátěž a již účinné nařízení Evropské komise známé pod zkratkou GDPR není žádnou výjimkou. Pro 59 % oslovených představuje nové nařízení pro ochranu osobních údajů výrazný nárůst administrativy, třetina firem pak v GDPR vidí podstatný nárůst nákladů. Naopak pozitivní je, že až 40 % firem považuje nařízení za dobrou příležitost udělat si pořádek v datech.
„Podnikatelé pracující s osobními údaji mohou díky chytrým, probyznysově nastaveným mechanismům vyhovujícím nařízení GDPR získat mnohdy konkurenční výhodu oproti těm, kteří danou problematiku brali jako nutné zlo a věnovali se pouze formálnímu uvedení do souladu s nařízením. Zejména v ostrém konkurenčním prostředí, kde se využívá všech zbraní, bych doporučoval nebrat na lehkou váhu sankce, které z nařízení plynou,“ na závěr upozorňuje Bořivoj Líbal, řídící partner PwC Legal.