V souladu s údaji o prodejích z loňského roku, kdy jsme v České republice na začátku září v těchto produktových segmentech zaznamenali zvýšený obrat, očekáváme, že prodeje tabletů, notebooků, smartphonů a externích přenosných disků opět dosáhnou podobné úrovně, nebo ji dokonce překonají.
Tablety, notebooky a smartphony se řadí mezi nejprodávanější produkty, které letos objednávají prodejci, aby uspokojili poptávku v maloobchodních prodejnách na začátku nového školního roku.
„Pro rodiče, kteří své děti připravují na začátek školního roku, se investice do elektroniky a počítačových technologií stávají nezbytností. Stejně jako se mnozí z nás před 20–30 lety neobešli bez učebnic, pera a sešitů, ve školách se nyní standardem stávají mobilní technologie,“ vysvětluje Ondřej Radovnický, obchodí ředitel společnosti ABC Data.
Ze statistických údajů společnosti ABC Data vyplývají také zajímavá zjištění o zvyklostech Čechů a Slováků při nákupech v souvislosti s příchodem nového školního roku. Například prodeje produktů, jako jsou tablety, notebooky, smartphony atd., zůstávaly během července a srpna 2015 na českém trhu beze změny.
V září loňského roku (tedy až po začátku školního roku) ale prodeje těchto produktů nárazově stouply v průměru o 45,4 %. Konkrétněji v září vzrostly prodeje notebooků (45 %), smartphonů (48 %) i externích disků (89 %).
Důležitým nákupním artiklem se pro rodiny také stále častěji stávají tablety, což ale platí nejen na začátku školního roku, ale i během letních prázdnin. Z porovnání statistických údajů v loňském roce vyplývá, že prodeje tabletů v červnu vzrostly o 47 % a poté v srpnu poklesly těsně pod úroveň 20 %. Nicméně v září prodeje tabletů opět vzrostly na úroveň 40 %.
Mezi další rychle rostoucí produktové segmenty v letošním roce patří zboží spadající do kategorie počítačových periferií. Velký zájem je například také o přenosná paměťová zařízení (USB flash disky, externí pevné disky), sluchátka nebo ochranná pouzdra pro elektroniku.
„Očekáváme, že tempo prodeje se bude se začátkem školního roku nadále zvyšovat. Nákupní sezóna po začátku školního roku je obdobím, kdy celá řada rodin investuje do spotřební elektroniky a komunikačních zařízení. Navíc obvykle dochází k výraznému nárůstu prodeje softwaru, protože studenti aktualizují standardní operační systémy a kancelářský software pro spotřebitele a domácnosti,“ doplňuje Ondřej Radovnický.
Zdá se, že na slovenském trhu nákupy související se začátkem nového školního roku začínají o něco dříve. Porovnání údajů za letní období roku 2015 ukazuje, že poptávka po smartphonech mezi červencem a srpnem narostla o 38,4 %. Celkově poptávka po smartphonech, noteboocích, tabletech, USB flash discích a externích pevných discích na českém a slovenském trhu mezi srpnem a zářím loňského roku vzrostla o 36,4 %.