Někteří zastávají názor, že MOOC ohrozí tradiční systém školství a že jsou online kurzy budoucností vzdělávání. Je to tak, nebo je MOOC pouhý výstřelek, který brzy upadne v zapomenutí, tak jak se to v internetu stalo už tolikrát?
Dálkové kurzy pořádané prestižními univerzitami nejsou žádnou novinkou. První dálkový kurz, který v roce 1873 založila Anna Eliot Ticknorová, byl určen pro ženy a probíhal korespondenčně. V roce 1892 spustila dálkový kurz i Chicagská univerzita a začaly se připojovat další.
Korespondenční kurzy brzy vystřídal rozhlas (1921) a televize (1963). S rozšířením internetu začaly vznikat online akademie (první výhradně online akademií byla Jones International University, která vznikla v roce 1993) a podle průzkumu Babson Survey Group v roce 2010 (tedy rok před začátkem MOOC) mělo zkušenost s online kurzy 6,1 milionů lidí.
První MOOC zaměřený na umělou inteligenci vznikl o rok později. Založil ho profesor ze Standfordu Sebastian Thrun a přihlásilo se do něj 160 000 lidí; od té doby se nabídka kurzů stále rozrůstá.
Mezi nejznámější platformy MOOC současnosti patří Coursera, edX a Udacity, které nabízejí kurzy od špičkových univerzit z celého světa – můžete se naučit vše, od základů filozofie přes neurobiologii až k počítačovým vědám, a to zadarmo. Učit se zde může každý, kdo má přístup k internetu.
Vytvořit takový kurz stojí univerzitu 15 až 50 tisíc dolarů a profesoři jeho přípravě věnují přibližně 180 hodin svého osobního času. Proto se není moc co divit, že se pomalu zavádí takzvané „freemiové“ kurzy, které studenti sice mohou absolvovat zadarmo, ale pokud si připlatí, získají po úspěšném dokončení kurzu oficiální certifikát.
Ač se to může zdát skoro k neuvěření, i MOOC obklopuje jakási kontroverze. Jedna skupina zarytě tvrdí, že online kurzy nahradí klasické vzdělání a druhá zase říká, že je to pouhá bublina, která brzy splaskne. Že se studenti bez přímého kontaktu s profesorem nemohou nic naučit a pouze těmito kurzy ztrácejí čas.
Pravdu podle mě však nemá ani jedna skupina. V dnešní době neexistuje snad jediný obor, který by nevyžadoval celoživotní vzdělávání, což z podobných kurzů dělá v podstatě nezbytnost. To však neznamená, že by MOOC mohly nahradit klasický systém školství. Internetové kurzy jsou doplňkem klasického vzdělání a možností, jak si rozšířit obzory a nezůstat pozadu.
Z MOOC nemusí mít prospěch pouze jednotlivci, kteří se rádi sebevzdělávají, ale i společnosti, které mohou internetové kurzy v určitých případech využívat místo drahých školení. Certifikáty – i ty elektronické, které se dají získat zdarma, mohou personálním oddělením pomoci s výběrem zaměstnanců, protože jsou ukazatelem toho, že je uchazeč ve svém vzdělávání aktivní sám od sebe a o svůj obor i novinky se zajímá i mimo pracovní dobu.
Některé platformy dokonce nabízejí tvorbu vlastních kurzů pro lektory či společnosti a tak se nemusíte spoléhat pouze na již existující nabídku, ale můžete vytvořit kurz přímo na míru svým zaměstnancům.
MOOC je budoucností vzdělávání a také možností, jak mezi všemi lidmi bez rozdílu rozšířit základní povědomí o světě a o vědách. Opak si mohou myslet pouze ti, kteří slepě následují dvacet let staré učebnice a o nových trendech nemají ani nejmenší ponětí.
Markéta Gajdošová
Autorka se zajímá o teorii IT i všech příbuzných oborů. Zaměřuje se na nejnovější technologie a snaží se je také využívat.