Zaměstnanci si budou většinou myslet, že jejich nové přístroje budou ve firemním prostředí bez problému fungovat stejně jako jejich předchozí zařízení a na něco takového jako zabezpečení příliš myslet nebudou, protože na bezpečnost se stále nahlíží jako na otravnou záležitost, která pouze zdržuje od práce.
Bitva mezi bezpečností a produktivitou existovala už dávno před tím, než se tak rozšířila mobilní zařízení, a bude existovat ještě dlouho poté, co dorazí další technologická novinka. Ale faktem zůstává, že bezpečnost je stále jedním z nejdůležitějších aspektů všech operací.
Analytikové ze společnosti Frost & Sullivan odhadují, že trh s koncovou ochranou mobilních zařízení dosáhne do konce roku 2017 jedné miliardy dolarů, což je vzhledem k tomu, že minulý rok měl tento trh hodnotu 430 milionů, celkem velký skok. Důvod je jednoduchý; dnes už vlastní podobné zařízení téměř každý.
Notebooky, tablety a smartphony zaměstnancům umožňují pracovat kdekoliv a kdekoliv, organizace se tak musely přizpůsobit, aby ochránily tato zařízení a hlavně data, ke kterým lze velmi jednoduše získat přístup. Přesto podle společnosti Frost & Sullivan firmy stále nebezpečí, která z mobilních zařízení plynou, podceňují.
Jonathan Dale, marketingový ředitel bezpečnostní společnosti Fiberling, která se zabývá i správou mobilních zařízení, poskytl pár návrhů pro bezpečností týmy, jak se vypořádat s náporem nových zařízení, se kterými budou chtít zaměstnanci v novém roce pracovat.
1. Vzdělávejte
Tablety, notebooky a smartphony tento rok patří k nejoblíbenějším dárkům pro dospělé a tyto dárky se brzy objeví i ve firmách, takže je rozumné zaměstnancům připomenout firemní politiku a pravidla, které se strategií BYOD zabývají.
„Nezáleží na tom, jestli jde o nový Kindle nebo nejnovější tablet od Samsungu nebo Applu. Podniková stránka nového zařízení začíná zápisem zařízení. Ujistěte se, že je všem jasné, že to platí pro všechna nová zařízení, ze kterých zaměstnanci hodlají přistupovat k firemním zdrojům,“ uvádí Dale.
2. Zkontrolujte svou firemní politiku
Před nástupem zaměstnanců zpět do zaměstnání je ideální zkontrolovat, zda je firemní politika zabývající se BYOD aktualizovaná a zda pokrývá potřeby společnosti. „Chráníte dostatečně všechna důležitá data? Jsou pravidla ohledně hesel dostatečná? Ujistěte se, že jsou pravidla používání vlastních zařízení v pořádku,“ doporučuje Dale.
3. Vše zásadní zapište do FAQ
Ulehčete práci svému oddělení IT a až budete zaměstnancům posílat e-mail s připomenutím firemní politiky mobilních zařízení, zahrňte do něj také kroky k aktivaci Wi-Fi pro iOS a Android a také základy jako informace o SSID. To by teoreticky mělo snížit počet zbytečných otázek, se kterými se zaměstnanci v této situaci obrací na helpdesk.
4. Připravte podporované aplikace
„Jak lépe uvítat nové zařízení než seznamem podporovaných aplikací? Hned, když zaměstnanec přihlásí své zařízení do firemní sítě, mu oddělení IT může automaticky poslat všechny firemní aplikace. Abyste své zaměstnance ohromili ještě víc, umístěte do podporovaných aplikací i nějaké hry a veřejné aplikace,“ radí Dale.
5. Nezapomeňte na ochranu soukromí
Nakonec se ujistěte, že zaměstnanci vědí, k jakým částem jejich zařízení má společnost přístup, a co všechno s ním může dělat. „Ochrana soukromí je velmi důležitou částí úspěšného programu BYOD,“ upozorňuje Dale. „Je několik možností jak tento problém zvládnout. Je důležité vědět, jaké možnosti IT má a zjistit, co funguje nejlépe pro vaši firemní kulturu,“ dodal.
Markéta Gajdošová
Autorka se zajímá o teorii IT i všech příbuzných oborů. Zaměřuje se na nejnovější technologie a snaží se je také využívat.