Nechte se navigovat širokoúhle

1. 9. 2007

Sdílet

Na trhu s GPS navigacemi to v současnosti poměrně vře. Vedle tradičních prodejců, jakými jsou Garmin či TomTom, tuz...


Na trhu s GPS navigacemi to v současnosti poměrně vře. Vedle tradičních prodejců, jakými jsou Garmin či TomTom, tuzemsko zaplavují výrobky asijských značek, které vynikají atraktivním poměrem cena/výkon (výbava).

TomTom One XL Regional

Holandský TomTom je firmou, která trh s osobními či kapesními navigacemi sice nezaložila, rozhodně jej ale proměnila v masovou záležitost. Jenže zatímco přede dvěma či třemi roky byla konkurence víceméně žalostná, dnes musí TomTom čelit mnoha přístrojům a mapovým aplikacím z Evropy, USA a především Číny (kde jsou ostatně vyráběny prakticky všechny „spotřební“ GPSky). Nový One XL má tak nabídnout za rozumný „peníz“ o něco více muziky – větší displej, aktualizované mapové podklady, které ale ne vždy zahrnují kompletní Evropu. Přesněji řečeno: One XL je na trhu nabízen v několika variantách – počínaje tou nejlevnější, která zahrnuje pouze mapy východní a střední Evropy, vhodné prakticky pouze pro cesty po našich krajích, případně výlety na Slovensko, do Polska či na Jadran (zbývá ještě Pobaltí, které ale nepatří mezi obvyklé destinace). Další, o něco dražší varianta kombinuje mapy západní Evropy a přiložený RDS-TMC přijímač (ten u nás využijete jen velmi omezeně), konečně třetí nabízená verze obsahuje nahrané mapy východní Evropy a přiložené DVD Evropy západní (za tuto kombinaci ale již zaplatíte přes 11 000 Kč). Samotný přístroj využívá velkého širokoúhlého displeje, který byl dříve představen u modelů vyšších řad – kvalita zobrazení i kontrast jsou výtečné a čitelnost dobrá i v jasném dni. V balení naleznete pouze software, nabíječku do auta a držák na přední sklo, vše ostatní musíte dokupovat. Nepříjemná je zejména absence klasické nabíječky – chcete-li XL používat coby pěší turista (vhodné pouze ve městě), budete ji i s ohledem na malou výdrž baterie (cca 2 až 3 hodiny) potřebovat. Pochvalu zaslouží citlivý GPS SirfStar III čipset, tradičně výtečný navigační software a kvalitní mapa Česka (pokrytí většiny ostatních východoevropských zemí je o poznání horší) – vše je rychlé, srozumitelné, snadno ovladatelné a dobře slyšitelné, výtečně funguje i propojení s mobilem přes Buletooth rozhraní. Bohužel při navigaci stále není možné trvale nastavit pohled z vyšší „letecké“ perspektivy a mapy jsou zcela nevhodné pro pěší turistiku či cykloturistiku ve volné přírodě. Hledáte-li přístroj, který nabízí kvalitní navigaci a přehledné ovládání pro použití v autě, je TomTom One XL navzdory o něco vyšší ceně velmi dobrou volbou. Je ale dobré mít na paměti, že luxusní model Go 910 stojí jen o cca 2 000 Kč víc než One XL s mapami celé Evropy.

Mio DigiWalker C520 F+/C720

Mio je coby vlastní značka giganta Mitac v jisté výhodě, co se výroby a integrace funkcí týče. To dokazuje i nový model C720, který vedle běžných funkcí pro navigaci obsahuje integrovaný 2Mpx fotoaparát s funkcí OCR pro automatický převod vyfotografované vizitky do kontaktů (čeština bohužel zatím není podporována), slušnou podporu multimédií, velmi komfortní držák na přední sklo, nabíječku do auta i do zásuvky a polstrované pouzdro. Přístroj samotný je vybaven kvalitním širokoúhlým 4,3“ displejem a baterií s fantastickou výdrží cca 8 hodin – to vše v designově povedeném a relativně tenkém těle o hmotnosti 163 g. TomTom One XL by mohl pouze tiše závidět. RDS-TMC modul není vestavěn, ale lze jej pořídit formou rozšířeného držáku na čelní sklo, naopak nechybí Bluetooth pro propojení s mobilem či přenos zmíněných kontaktů a především mapy TeleAtlas pro 30 evropských států (tedy západní i východní Evropu). Kvalita map je v celkovém průměru dobrá, v případě té české ale pochopitelně nemohou konkurovat například topografické mapě Garminu. Navigační software funguje výtečně, má ale trochu podivné a na první pohled poněkud nepřehledné ovládání a pro Mio typicky nepříjemné české namluvení (doručujeme zapnout slovenštinu nebo angličtinu). Zpočátku budete možná některé funkce či nastavení chvíli hledat, nic zásadního ale nechybí (objížďky, plánování delších tras, databáze radarů s roční aktualizací či možnost přidat nové je samozřejmostí, k dispozici ale bohužel nejsou scénické cesty, které nabízí snad jen TomTom). Výtečné je, že zobrazení je možné nastavit zcela dle chuti – ve 3D, ve 2D detailně, ve 2D „leteckém nadhledu“ či se stálým nastavením severu nahoře. Aplikace MioMap navíc obsahuje údaje o rychlostních limitech a umí upozornit na jejich překročení, bohužel údaje v mapě Česka mnohdy neodpovídají skutečnosti a není dobré se na ně spolehnout. To ale nic nemění na skutečnosti, že C720 nabízí výtečný poměr výkonu, výbavy, funkcí a ceny – zejména hledáte-li univerzálnější přístroj, který kromě navigace zvládne i přehrávání hudby či filmečků (ty je možné vložit na SD kartě). Pokud navíc nevyužijete vestavěný fotoaparát, můžete zvolit jinak prakticky identický model C520 F+ a ušetřit zhruba tisíc korun, případně zvolit o dalších pár stokorun levnější model C520+ vybavený pouze mapami východní Evropy a poněkud netradičně též Turecka (to bude nabízeno jako bezplatný upgrade).o

TomTom One XL Regional EE

Displej 480 × 272 bodů, 4,3",
CPU 266 MHz, 32 MB RAM, slot pro SD karty, GPS SirfStar III, Bluetooth 2.0, USB 1.1, 119 × 86 × 27 mm, 208 g
Mapy a pokrytí: Polsko
(51 %), Česká republika
(99 %), Maďarsko (47 %), Slovensko (40 %), Estonsko (71 %), Lotyšsko (62 %), Litva (99 %), Slovinsko (42 %), Chorvatsko (48 %).
Klady: kvalitní navigace, přehledné ovládání
Zápory: výdrž na baterii
Cena vč. DPH: 8 858 Kč (9 map východní Evropy), 11 531 Kč (mapy východní i západní Evropy)
www.tomtom.cz
Hodnocení: 4