Hlavní navigace

Největší katastrofy cloud computingu

19. 7. 2011

Sdílet

Americký NetworkWorld se v rozsáhlé analýze věnoval problémům cloud computingu. Skutečně platí, že největší riziko zde představuje zabezpečení dat?

Takový pohled na věc je zřejmě mylný. Zatím zřejmě největší incident, který zde nastal, totiž výpadek cloudových služeb EC2 Amazonu, neměl s bezpečností nic společného. Šlo o dostupnost.

Bezpečnostní problém se může objevit stejně tak u aplikace běžící uvnitř firmy – a stejně tak i potíže s dostupností aplikace, zde však platí, že firma samotná dokáže obvykle provoz mnohem rychleji obnovit než poskytovatel. Za problémem Amazon EC2 letos v dubnu stála úplně banální chyba při upgradu sítě, která se lavinovitě rozšířila a postihla aplikace řady firem. Část dat se dokonce vůbec nepodařilo obnovit. Složitost cloudové infrastruktury s sebou nese riziko podobných komplikací.

Firmy by proto neměly spoléhat, že provozovatel cloudu automaticky chrání jejich data. Je třeba vyvinout vlastní systém zálohování i zajistit, aby se aplikace dala alespoň nějak (s menším výkonem, v nouzovém režimu apod.) spustit v případě potřeby i lokálně.

Další velké výpady cloudových služeb?

NetworkWorld uvádí v tomto pořadí dle závažnosti:

 

  • Microsoft Sidekick (aplikace pro smartphony) v roce 2009

 

  • GMail: poslední výpadek postihl asi 150 000 uživatelů a u některých byl účet zpřístupněn až po 4 dnech. Google přitom prezentuje GMail i jako možnou náhražku MS Exchange pro firemní uživatele. Google zálohoval data ve více datových centrech, jenže softwarová chyba dokázala ovlivnit současně několik kopií. Nakonec muselo dojít k obnově dat fyzicky, z pásky.

 

bitcoin_skoleni

  • Výpadek Hotmailu na konci loňského roku. Na vině byl skript určený pro automatické odstraňování účtů, který byl během testování omylem vypuštěn na účty reálné. Řada uživatelů našla prázdnou složku s příchozí poštou. 17 000 postižených uživatelů čekalo na nápravu 3-6 dnů.

 

  • Mezi dalšími incidenty Network World zmiňuje např. výpadek on-line CRM systému Salesforce a služby PayPal.