Nelegální závody podruhé

1. 12. 2008

Sdílet

Juiced 2 Adrenalinové akční závody se těší velké popularitě a i když první díl streetových Juiced nepatřil ...


Juiced 2

Adrenalinové akční závody se těší velké popularitě a i když první díl streetových Juiced nepatřil mezi špičku svého žánru, mnoho příznivců rychlých kol potěšil. Pod křídly vydavatelské společnosti THQ nyní vzniká druhý díl s podtitulem Hot Import Nights -, který by se měl opět zaměřit na rychlou jízdu a co nejpodrobnější tunění a vylepšování vozu. Nepůjde jen o obligátní spojlery a další "velké" části vozu, ale dokonce i o interiér vozidla, včetně pásů a sedadel. K obrazu svému si budete moci vypiplat i svého virtuálního avatara.
Pro zdůraznění atmosféry nelegálních závodů chystají autoři i kompetitivní multiplayer, ve kterém budou moci zápolící hráči vsadit automobil. Je tedy více než jasné, že o adrenalin nebude nouze, jelikož rozhodně nepůjde jen o čest a skóre. Multiplayer umožní závodění až deseti hráčů. K dispozici by mělo být téměř sto licencovaných vozů namátkou jmenujme Hondu S2000, Subaru Impreza, Mazdu RX-8 či BMW Z4 a tisíce součástek od skutečných výrobců. Titul by se měl na trhu objevit letos na podzim, potěšit se s ním budou moci majitelé PC, konzol PlayStation 2, PlayStation 3, Xbox 360 a handheldu Sony PSP.

Codename: Panzers Platinum

Dvě kvalitní strategie za pár stovek

Jméno Codename: Panzers je určitě povědomé hlavně příznivcům válečných strategií. Zatím dvoudílná série patří v posledních letech společně s řadou Blitzkrieg k nejoblíbenějším titulům mapujícím bitvy druhé světové války, čeští fandové tohoto žánru si nyní mohou pořídit velmi levně oba díly. Platinovou edici s oběma lze na trhu pořídit za 299 Kč, a to v české lokalizaci. Nejde samozřejmě o žhavé novinky (první díl je na světě více než dva a půl roku, díl druhý pak asi dva roky), nicméně pro všechny stratégy jde o vynikající kousek zejména co se poměru cena/výkon týče. Trojrozměrná grafika je stále solidní, herní princip nabízející realtimové boje s možností pauzy je velice funkční a zábavný. Obě hry dohromady nabízejí spoustu bitev, ve kterých budete sledovat osudy několika ústředních hrdinů velitelů jednotlivých bojových skupin. Užijete si válku jak v kůži německého wehrmachtu a jejich italských spolubojovníků, tak coby velitel sovětských vojů i oddílů západních spojenců. Hra nabízí spoustu autentických strojů, vylepšování jednotek postupujících v rámci kampaně z mise do mise, solidní multiplayer a vůbec vše, co má správná strategie mít. Jen pro připomenutí ve své době dostávaly obě hry v domácích i zahraničních herních médiích hodnocení přes 80 %.

New Dawn

Post-apokalyptické dobrodružství

Zdá se, že legendární Fallout a poměrně čerstvý The Fall doplní ve skupince poměrně vzácných RPG her zasazených do post-apokalyptické budoucnosti další titul. Hru New Dawn připravuje nový polský tým s poetickým jménem Undead Society, hra je zatím v poměrně rané fázi vývoje. Každopádně už víme, že její děj se bude odehrávat po katastrofě, kterou roku 2029 způsobí náraz komety do naší planety. Následná změna klimatu totálně změní podmínky na matičce Zemi a zbytky lidstva, které apokalypsu přežily, začínají pomalu budovat novou společnost. Hlavní hrdina se probouzí ve vězení a nepamatuje si v podstatě nic; jedním z hlavních úkolů tedy bude zjistit něco o jeho minulosti a také co znamená tajemný hlas v jeho hlavě.
Autoři slibují klasickou post-apokalyptickou atmosféru hemžící se různými mutanty a dalšími nebezpečnými tvory, možnost vytvoření party dobrodruhů a interakci mezi nimi, i bohatý systém vývoje postav. Samozřejmě často dojde i na boje, přičemž bude možné volit tahový nebo realtimový styl bitek. Arzenál, kterým budete soupeře posílat na věčnost, by měl zahrnovat jak moderní zbraně, tak různé starší (tedy dnešní) zbraně i improvizované prostředky či archaické kousky, jako jsou třeba meče. Informace zatím vypadají nadějně, nicméně ještě není známo ani přibližné datum vydání, takže nejásejme předčasně.

Codename: Panzers Cold War

Do třetice všeho dobrého

Codename: Panzers to není jen aktuální platinová edice za výbornou cenu, ale i chystaná strategie zasazená do období studené války. Třetí díl povedené série již nebude mapovat bitvy druhé světové, ale vezme si na mušku fiktivní konflikt mezi Východem a Západem. Rozmanitá bojiště budou brázdit či přelétávat autentické stroje minulého století tanky, samohybná děla, vrtulníky či proudová letadla a můžeme se těšit i na hrdiny a příběhovou linii, stejně jako v předchozích dílech. Vývojáři z týmu Stormregion své práci rozumí, takže doufáme, že i jejich třetí počin bude kvalitní válečnou strategií. Hra by se měla objevit na konci tohoto roku, vydavatelské aktivity zajišťuje společnost Electronic Arts.

Mercenaries 2

Jatka v Jižní Americe

Docela povedená konzolová akce Mercenaries se již brzy dočká mladšího bratříčka, tentokráte určeného i pro osobní počítače. Děj se odehrává ve Venezuele, kde je poměrně veselo (slovy klasika: "už se perou, už se perou!"), což pro žoldáka kalibru hlavního hrdiny znamená jediné možnost pořádně se napakovat. Autoři hráčům nabídnou značnou volnost, a to nejen při plnění jednotlivých misí, ale i při výběru, pro koho kdy pracovat. Ve hře totiž bude několik frakcí (armáda, partyzáni, drogové kartely...), které rády nechají špinavou práci na někom jiném. Tedy na vás. Za utržené peníze si budete moci vylepšovat svoji výbavičku, ve které nebude chybět klasika jako AK-47, sniperka Dragunov či "erpégéčka". Značným lákadlem je i slibovaná ovladatelnost mnoha vozidel a propracovaný fyzikální engine, který umožní manipulovat s mnoha objekty, nebo je alespoň zničit. K dispozici by měl být i multiplayer. Autoři zatím slibují vydání koncem tohoto roku, přičemž na pozoru by se měli mít zejména majitelé PC, PlayStation 2, PlayStation 3 a Xbox 360.

World of Warcraft The Board Game

Nejúspěšnější on-linovka jako stolní hra

Není třeba připomínat, jakým fenoménem je MMORPG World of Warcraft, relativně nedávno rozšířené o datadisk The Burning Crusade. Málokdo z vás ale asi ví, že dobrodružství ve fantasy říši Azeroth je nyní možné zažít i bez připojení k internetu a měsíčních poplatků, ba co více, bez počítače. Obrovská popularita on-linovky byla impulsem k vytvoření deskové hry stejného názvu. I zde jsou hráči rozděleni podle příslušnosti k jedné ze dvou znesvářených stran k Hordě nebo k Alianci. Hra je určena pro dva až šest hráčů a na rozdíl od podobných deskovek se zde počítá vítězství strany, nikoliv jedné postavy. Vítězství lze dosáhnout poražením jednoho ze tří strašlivých Overlordů nebo vítězstvím v rozhodujícím "PvP" (hráč proti hráči) souboji po uplynutí třiceti kol. Hráči si na začátku hry vyberou svoji postavu, přičemž k dispozici jsou všechna povolání obsažená v počítačové verzi WoW, a poté se vrhnou do kolotoče úkolů, soubojů a prozkoumávání obrovského herního plánu.
Postava každého hráče se přitom postupem hry vyvíjí: získává zkušenosti. To vede k jejímu posilování a získávání nových schopností. Kromě toho získává nová kouzla a předměty. Pokud se do hry zapojí více hráčů než dva, budou obě strany fungovat jako tým, což například znamená, že mohou společně plnit úkoly a rozhodovat, v jakém pořadí vykonají různé akce. Takové chvíle připomínají klasické hry na hrdiny, kdy hráči coby parta dobrodruhů čelí společně nástrahám připraveným game masterem. Zde jsou ovšem úkoly, nástrahy i odměny za ně generovány samotnou hrou, pomocí různých karet a žetonů. Balení hry je skutečně úchvatné, obrovská krabice obsahuje velký herní plán, 120 plastových nestvůr, figurky hrdinů, karty postav a další karty, žetony, kostky... zkrátka radost pohledět. Doporučený věk hráčů je dvanáct let a více, jedna partie hry se klidně může přehoupnout přes dvě hodiny. Herní prvky jsou v angličtině, ale návod s pravidly je přeložen do českého jazyka.

Global Agenda

Špionáž v masivním měřítku

I když úspěch on-linovky World of Warcraft značně snižuje šance ostatních MMO her, stále se chystají další a další projekty spadající do tohoto žánru. A to nejen v klasickém fantasy kabátku. Jednou z nedávno oznámených on-linových her je i titul Global Agenda, postavený na enginu Unreal 3, jehož děj je zasazen do futuristického světa 22. století. Jak už název našeptává, hodně velká část hry se bude točit kolem různých agentů, špiónů a podobných intrikami opředených postav. Hráči se chopí role právě takovýchto speciálně vycvičených operativců a v rámci své agentury (obdoba gildy ve fantasy hrách) budou plnit různé mise a úkoly. V těch se střetnou jednak s klasickými nepřátelskými NPC, ale i s hráči z konkurenčních týmů. Questy by měly být jak týmové, tak "sólovací", a kromě získávání zkušeností a postupného trénování postavy bude hrát značnou roli i získaný vliv. Vzhledem k zasazení hry do sci-fi prostředí se samozřejmě můžeme těšit na všemožné futuristické zbraně, hi-tech hračičky, bojové drogy a nejspíš i různé tělní implantáty. Titul je ve vývoji údajně už dva roky, nicméně datum vydání ještě nebylo stanoveno.

Seznam výherců soutěží z čísla 3

Soutěž LOGITECH 8 diNovo Cordless Desktop for Notebooks

Marie Kožíšková, Ostrčilova 13, 400 01 Ústí nad Labem

Herní klávesnice G15

Mirka Pliczková, Žitavská 2533, 470 06 Česká Lípa

Bezdrátová herní myš G7

Rastislav Michalka,

Universe at War: Earth Assault

Asi není pochyb o tom, že strategické hody Star Wars: Empire at War patří k tomu nejlepšímu, co lze mezi realtimovkami nalézt. Autoři tohoto hitu nyní pracují na další hře, opět zasazené do futuristických kulis. Tentokrát se podíváme na planetu Zemi napadenou "šmejdem z vesmíru", konkrétně agresivním národem Hiearchy. Děj hry je zasazen do poměrně nedaleké budoucnosti; v roce 2012 je naše planeta napadena za jediným účelem agresoři chtějí využít všechno nerostné i genetické bohatství, což samozřejmě tak nějak souvisí s plánovaným vyhlazením lidstva.
Autoři se evidentně silně inspirovali románem a filmem Válka světů: nejenže se i tam útočníci zajímali o "vytěžení" lidí, ale i jejich základní bojová jednotka obrovský bojový robot označovaný jako tripod se velice podobá trojnohým Habitat Walkerům, útočným strojům Hiearchů. A do třetice: stejně jako ve Válce světů, i v chystané hře dostávají lidé zpočátku mírně řečeno přes ústa, jelikož pozemské vojenské síly se s technologií mimozemšťanů nemohou vůbec měřit.
Zatímco ve Válce světů invazní armáda podcenila účinky pozemské biosféry na fungování jejích strojů, v Universe at War je jedinou nadějí lidstva třetí strana, jež se do konfliktu zapojí další mimozemská civilizace, která se agresivní vpád Hiearchů pokusí zastavit. Všechny hratelné strany budou samozřejmě disponovat odlišnými jednotkami, budovami a vůbec dalšími bojovými a výrobními prostředky, a také unikátními vývojovými stromy různých technologií, upgradů a vynálezů.
Autoři počítají i s použitím principu Tactical Dynamic System. Tento vzletný, pro marketingové materiály vděčný název je označením pro flexibilní modifikaci jednotek a technologií během hry. Jinými slovy, pokud vyrobíte příliš mnoho leteckých jednotek na úkor pozemních, nebo na počátku mise špatně odhadnete kapacity a postavíte jiné továrny, než je potřeba, bude možné tento přehmat alespoň částečně napravit. Prostě v reálném čase určitou jednotku či technologii vyměníte za vhodnější. Na první pohled to zní jako příliš přátelský krok směrem k hráčům, kteří moc neplánují, na druhou stranu si je potřeba uvědomit, že stejnou možností bude disponovat i protivník ať už počítačový nepřítel či živý protihráč v multiplayeru a každá mise tak bude vyžadovat zejména bleskovou reakci na strategii soupeře. Když už jsme nakousli multiplayer, dodejme, že kromě klasických samostatných map připravených pro řežbu více hráčů se do-čkáme i on-line kampaně, ve které se budou hráči z celého světa střetávat znovu a znovu. Ti nejlepší pak budou získávat lepší a lepší pozice v rámci různých žebříčků, úspěch ve hře bude také klíčem k některým speciálním bonusům a vylepšením. Bojiště by podle slov autorů měla být značně rozlehlá a při válce o záchranu lidstva budou zničena celá města. Jednotlivé objekty, stejně jako samotný terén, budou totiž deformovatelné a destruovatelné v reálném čase. Audiovizuální stránka hry by měla patřit k nadprůměru, obrázky zatím vypadají docela slibně. Virtuální Zemi se pokusíme zachránit (nebo naopak dobýt) již na podzim tohoto roku.

Tento rok by měl být poměrně bohatý na klasické realtimové strategie, tedy žánr, který jeden čas už začínal trochu skomírat. Jednou z nich by měl být i titul Universe at War, který potěší všechny příznivce masivních bitev a sci-fi her zároveň.

Volgogradská 29, 038 61 Martin, SR

Unreal Tournament III

Unreal Tournament, lidově zvaný "útéčko", je synonymem pro hektickou a adrenalinovou multiplayerovou akci, ve které se týmy hráčů navzájem mydlí ve futuristickém prostředí za použití ultramoderních prostředků, bojových i dopravních. Tato oblíbená série se pochopitelně dočká dalšího pokračování, tentokrát určeného nejen pro PC, ale i pro next-gen konzoly, konkrétně platformy Xbox 360 a PlayStation 3.
V akčních hrách posledních let se velice osvědčují různá vozítka a létavci, a tak není divu, že i v Unreal Tournament III najdeme vehiklů co hrdlo ráčí, konkrétně kolem dvou desítek. Pamětníci jistě uvítají znovuzařazení bojových strojů Leviathan a Goliath, příznivci lehkých, ale o to rychlejších kousků se jistě vyřádí s osobním vznášedlem Manta. Nejoriginálněji působí nový kousek Darkwalker, nikoliv nepodobný tripodům ze snímku Válka světů. Ve hře by i přes velkou rozmanitost strojů měly vždy fungovat postupy, jak příslušý prostředek zničit, i když pochopitelně bude o něco složitější zlikvidovat těžký tank než slabé vznášedlo... ale to zase nemusí být tak snadné zasáhnout. Vyváženost jednotlivých strojů a hlavně stran konfliktu bude samozřejmě klíčová, jelikož o tom kvalitní multiplayerová střílečka přece je. K úspěchu jsou ovšem nutné i povedené herní módy. Těch by nakonec mělo být spíše méně než více, což dokumentuje jasnou snahu vývojářů soustředit se na ty aspekty hry, které se vždy těšily největší oblibě. Některé dříve známé režimy tak v novém UT asi nenajdeme, na smetišti pravděpodobně skončí nepříliš hrané módy Double Domination a Bombing Run. Na druhou stranu variace na klasický Deathmatch, Team Deathmatch a Capture the Flag by měly být co nejpropracovanější a nejzábavnější, vývojáři také mluví o rozsáhlejších mapách než v minulých dílech.
I když se celá série zaměřuje hlavně na multiplayer, nový díl by měl obsahovat i solidní režim pro jednoho hráče. A není tím myšleno jen vymetání arén společně s boty zde na nás bude čekat i celistvý příběh protahující nás všemi lapáliemi hlavního hrdiny. Nejprve půjde o zapojení do krvavé zábavy, pomocí které se důlní megakorporace snaží pobavit nespokojené zaměstnance těžařských kolonií. První mise jsou tedy řežbou ve speciálních arénách proti ostatním "zápasníkům". Nicméně jen do té doby, kdy na kolonii zaútočí mimozemská rasa Necrisů a "sport" se rázem změní v boj o holý život a odpor proti vetřelcům.
Unreal Tournament byl vždy ukázkou špičkové grafiky a v případě chystaného dílu by se situace měla opakovat. UT III totiž opět vypadá skvěle, zejména modely bojových prostředků a všech postav jsou neuvěřitelně podrobné, takže se ani se nepídíme po tom, z kolika polygonů je nějaký objekt složen vše zkrátka vypadá úžasně. K tomu je pochopitelně nutné připočíst všechny efekty, které zvládají současné grafické karty, tedy hru světla a stínů, částicové efekty, blur a bůh ví, co všechno dalšího. Otázkou samozřejmě zůstávají hardwarové nároky pro takové audiovizuální představení, nicméně autoři mluví o dobré optimalizaci. Popravdě řečeno, jen těžko by v této fázi asi přiznali, že hra poběží jen na nadupaných strojích. Na druhou stranu u multiplayerových titulů je opti-malizace a hladký chod jednou z nutných podmínek úspěchu, takže věřme, že vše dobře dopadne. Přesvědčit bychom se měli ještě letos, ve druhém pololetí.

Gangsterský epos Grand Theft Auto je velkým vzorem pro mnohé vývojáře, a není divu, že se na monitorech a obrazovkách již prohání slušná řádka GTA klonů. Některé jsou lepší, jiné horší: novinka Crackdown naštěstí patří mezi ty první.

Crackdown

Futuristické město Pacific City je plné zločinců, gangsterů a hrdlořezů. Běžné policejní složky si již s násilím a chaosem nevědí rady, a tak vzniká Agentura, organizace geneticky upravených strážců pořádku. Není těžké uhodnout, že se hráč chopí jednoho z jejích agentů a vypraví se do nebezpečného města, aby zlikvidoval tři hlavní zločinecké gangy. První nemilou partičkou jsou Los Muertos, chlapíci z Latinské Ameriky, kteří přestavují klasický drogový kartel. Další silou je gang Volk, v mnoha ohledech připomínající ruskou mafii, třetím spolkem pak je nebezpečný asijský klan Shai-Gen, který vyniká zejména moderními technologiemi.
Při likvidaci gangů musíte postupovat pěkně od malých ryb. Operátor vám na displeji vždy poskytne nějaké informace, které vám pomohou vypátrat sídlo některého z nižších bossů, přes které se postupně propracujete až k velkému šéfovi příslušného gangu. Po ulicích solidně rozlehlého města se budete pohybovat po svých, či častěji pěkně vozem. Agentura nabízí tři různá vozítka: rychlý, ale nepříliš bytelný sporťák, tužší obrněný džíp a ultra těžký tahač, kterým můžete zvesela projíždět i zácpami. Ve stylu GTA lze také kdykoliv stopnout nějaké auto na ulici, vykopnout z něj řidiče, vozidlo zabavit ve prospěch Agentury a projíždět se v něm. Vcelku logicky ale civilní auta vesměs nemají tak dobré jízdní vlastnosti jako agenturní stroje, nemluvě o tom, že je při zběsilé jízdě mnohem rychleji proměníte v hromadu šrotu.
Ať už se budete po městě pohybovat v autě či po svých, velice často se dostanete do přestřelky s gangstery. Je přitom příjemné, že vám většinou pomohou řadoví po-licisté, jsou-li v dosahu, a některé střety tak představují docela sluš-nou melu. Protivníky pochopitelně nebudete pacifikovat policejním obuškem, ale rovnou jim pošlete pozdrav v podobě smrtícího olova. Zbraní je ve hře velké množství, od pistolí přes samopaly a brokovnice až po těžší kousky, nechybí ani různé druhy granátů. Zbraně můžete měnit zabavením vybavení zabitého nepřítele nebo na speciálních zásobovacích místech. Ty je potřeba nejprve obsadit a také do nich donést ukořistěné zbraně, abyste se jimi později mohli kdykoliv vybavit či do nich doplnit náboje. Zásobovací místa rovněž slouží jako rychlý teleport a instantní cestování mezi nimi notně urychluje pohyb po městě. Bojovat ovšem můžete i pomocí mnoha dalších předmětů, extrémní variantou je pak házení aut do houfu nepřátel. Ano, slyšíte dobře, i tato možnost na vás ve hře čeká, i když ne hned od začátku, ale až ve chvíli, kdy svého virtuálního hrdinu náležitě posílíte.
I když je Crackdown hodně o akčních přestřelkách, užijete si i automobilové honičky, nebo dokonce předem připravené závody, ve kterých můžete zlepšovat své řidičské schopnosti. Což konec konců není jediný atribut hlavního hrdiny, který se ve stylu RPG postupně vyvíjí: častým používáním některé schopnosti budete zvyšovat třeba střelecký um, sílu a další vlastnosti.
Titul je velice dobře zpracován, cell-shadová grafika vytváří zajímavou komiksovou atmosféru a celé město doslova žije, hlavně díky solidní interaktivitě prostředí a velkému množství postav i dopravních prostředků. Crackdown je navíc jednou z nemnoha konzolových her, které jsou kompletně tedy včetně dabingu přeložené do češtiny. I když je podle našeho názoru Grand Theft Auto stále nepřekonáno, Crackdown pro něj představuje velice silnou konkurenci.
Protivníky pochopitelně nebudete pacifikovat policejním obuškem, ale rovnou jim pošlete pozdrav v podobě smrtícího olova.
Hodnocení 8.2
Výrobce: Real Time World
Vydavatel: Microsoft
Distributor v ČR: Microsoft ČR
Lokalizace: kompletní
Cena: 1 599 Kč
Multiplayer: ano

Fuzion Frenzy 2

Fuzion Frenzy 2 je klasickým příkladem tzv. párty hry. Ve chvíli, kdy na večírku dojde alkohol a na svlékací flašku ještě nikdo nemá náladu, stačí do mechaniky vrazit DVD s touto hrou a můžete se s kamarády výborně pobavit.
Na druhou stranu se asi nenajde příliš hráčů, kteří by se sami do tohoto kousku ponořili opravdu hluboko a "pařili" jej dlouho do noci. Jednotlivé hříčky si může pochystat až čtveřice hráčů, a to jak v on-line, tak off-line režimu. Fuzion Frenzy 2 přináší přes čtyřicet miniher, což je opravdu úctyhodné číslo a svého favorita by si tak měl najít skoro každý. Některé hříčky jsou povedenější, jiné méně, zrovna tak kolísavá je i jejich obtížnost a přístupnost pro začátečníky. Kromě toho, že se můžete pustit do jednotlivých disciplín, lze také rozehrát turnaj, který vás protáhne sérií miniher a postupně bude jednotlivým aktérům sčítat skóre za umístění v příslušné aktivitě. V rámci turnaje také hráči postupně získávají speciální karty, jimiž třeba mohou násobit své skóre a provádět podobné skopičiny.
A v čem vlastně spočívají jednotlivé disciplíny? Vesměs jde o akční zábavu, v níž třeba bojujete s ostatními soupeři v aréně ohraničené elektrickými výboji, závodíte ve vznášedlech na dráze plné kamenů či chytáte lávové balvany a házíte jimi po svých protivnících. Jde o kraťoučké hříčky, kdy svého avatara ovládáte obvykle jen pomocí směrové páčky a jednoho či dvou tlačítek. Grafika je poměrně střídmá, ale pro tento druh hry dostačující, a pokud od Fuzion Frenzy 2 nečekáte hlubokou a propracovanou hru, může vás na nějaké párty celkem slušně pobavit.
aHodnocení 6.0
Výrobce: Hudson
Vydavatel: Microsoft
Distributor v ČR: Microsoft ČR
Lokalizace: manuál
Cena: 1 199 Kč
Multiplayer: ano

Forza Motorsport 2

Konzoly jsou pro závodní hry jak stvořené a nemusíte zrovna vlastnit super nadupaný volant, i když s ním je pak virtuální jízda pochopitelně ještě lepší.
Gameska Forza Motorsport 2 je vcelku logicky pokračováním titulu stejného, jen o tu dvojku chudšího jména. Vývojáři pojímají druhý díl úspěšných závodů vskutku megalomansky a slibují například pět desítek tratí ve dvanácti prostředích. Což ovšem není nic proti počtu vozů: těch by mělo být kolem tří stovek (!). Autoři je pěkně rozdělí do různých kategorií, aby byly jednotlivé závody vyrovnané, zároveň ale nabídnou hráčům široké možnosti, jak si své plechové mazlíky upravit, vylepšit a vytunit. Vozy tak budou unikátní nejen co do výkonu a jízdních vlastností, ale také co se vzhledu týče tím spíše, že do hry bude možné implementovat grafické prvky vytvořené na počítači.
Zajímavou možností bude i fungování aukce, na které budete moci prodávat vámi vyladěné a graficky upravené vozy a naopak kupovat káry od ostatních hráčů. To je docela originální featurka. Xbox Live samozřejmě využijete nejen pro nákup a prodej vozů, ale hlavně pro závodní klání s ostatními hráči, která bude možné vybírat podle všech možných kritérií. Zahrají si ale i vlci samotáři, pro něž je v singleplayerovém módu připravena kariéra a nespočet samostatných závodů. Graficky hra vypadá velice lákavě, a to i díky propracovanému destrukčnímu modelu. Všichni virtuální závodníci by se měli mít na pozoru, jelikož Forza Motorsport 2 vyjde již v květnu.
Index očekávání 8.0
Žánr: závody

Jade Empire Special Edition

Poklidný život hlavního hrdiny studenta ve škole bojových umění přerušuje útok pirátů na nedalekou vesnici: náš mladý bojovník a jeho mistr si s ním sice poradí, ale přesto se jejich životy rapidně změní. Mistr vypráví svému studentovi o minulosti i budoucnosti, následuje zkouška, při které se dozvídáme, že hlavní hrdina je posledním ze spirituálních mnichů. Krátce na to je unesena jeho přítelkyně z dětství. Následuje pátrání, boj se zrádcem a hořký návrat do zničené vesnice, která byla vyvražděna vycvičenými zabijáky... Nebudeme vám samozřejmě odkrývat celý příběh, který je jednou z nejlepších ingrediencí této hry zasazené do starověké, mýty opředené Číny. Ale prozradíme, že vás čeká poměrně trnitá cesta, při které budete pátrat po uneseném mistrovi, skutečné podstatě svého poslání, po své minulosti a během této pouti splníte celou řadu více či méně důležitých úkolů. Ač je hlavní příběh poměrně lineární, není až tak úplně předvídatelný a je z hlediska scénáře dosti vydařený. Konec konců je tomu u her od Bioware dobrým zvykem.

Mocní hrdinové

Hned na počátku hry si můžete vybrat z několika nabízených hrdinů a hrdinek. Neliší se zdaleka jen vzhledem, ale také počátečním rozložením základních vlastností těla, mysli a ducha, od kterých se odvíjí zdraví, energie Chi a soustředění a výběrem dvou základních bojových stylů. Nástrahám orientálního fantasy světa nebudete čelit osamoceni, postupně se k vám přidá několik bojovníků a bojovnic, z nichž si můžete vybrat svého momentálního parťáka. Přímo doprovázet vás může vždy jen jeden, nicméně můžete mezi nimi přepínat téměř kdykoliv, vyjma bojových situací a některých speciálních lokací. Parťáky sice nelze přímo ovládat, ale je možné zvolit, zda se mají v boji aktivně pustit do nepřátel nebo zda mají plnit podpůrnou roli. V takovém případě meditací posilují vaši postavu nebo naopak pasivně škodí protivníkům.

Intenzivní řežba

Boje, kterých je ve hře poměrně hodně, jsou arkádovější než ve většině her spadajících do RPG žánru. Zásluhu na tom jistě má zčásti fakt, že mluvíme o konverzi z konzolových platforem. V bitkách přímo ovládáte svého bijce, poměrně jednoduše volíte mezi krytem, různými údery a komby, případně rychlým saltem či přemetem. Klíčové je přepínání mezi jednotlivými styly, jež postava ovládá. Lze tak například volit boj s mečem, tygří styl pro cupování soupeřů holýma rukama nebo třeba ohnivé umění dovolující zraňování protivníků kouzly. Každý bojový styl má samozřejmě jiné výhody a rozličnou účinnost proti různým protivníkům třeba proti duchům mrtvých nefungují chladné zbraně. Střety jsou hodně akční a zpočátku mohou méně zdatným nebo v akčních hrách nezkušeným hráčům připadat obtížné, ale brzy vám přejde celý systém do krve a v pozdějších fázích hry budete své protivníky kosit jedna báseň. Vaše šance v boji navíc umocní i schopnost soustředění reprezentovaného matrixovským zpomalením času či léčení jednoduše vyřešené přímým transferem mezi Chi energií a ukazatelem zdraví.
A to vše přesto, že protivníci "tuhnou" a jejich počet se zvyšuje. Ale co je to na vás! I hlavní hrdina se samozřejmě zlepšuje s tím, jak získává zkušenosti za splněné úkoly a zabité nepřátele, ale třeba i za přečtení svitků s důležitými informacemi. Při nasbírání dostatečného množství zkušeností se hrdina přehoupne na vyšší úroveň, což spolu nese několik milých povinností. Můžete totiž zvyšovat své základní vlastnosti a rozdělovat bodíky do posílení bojových stylů, a to má za následek třeba větší poškození způsobené protivníkům nebo rychlejší údery.

Ze studenta mistrem

Vylepšování vlastností a schopností ale není jediný směr, kterým se postava rozvíjí. Postupem hry se budete také učit nové a nové styly, třeba sbíráním speciálních svitků nebo od různých učitelů. Kromě toho si hrdina také osvojuje meditační techniky, jež přidávají zajímavé bonusy. Vylepšování se týká i inventáře, i když ten není zdaleka tak bohatý jako v jiných erpégéčkách. Jde vlastně jen o vylepšování zbraně a upgrade speciálního náhrdelníku pomocí magických drahokamů. Opět zjednodušení, které je daní za konverzi z konzol, ovšem nijak zvlášť to herní zážitek nesnižuje.
Vylepšení se postupem času dočká i vaše letadlo. Teď si asi klepete na čelo a říkáte si, že autor recenze je velkým příznivcem psychotropních látek. No, ne že byste tak úplně neměli pravdu, nicméně zmínka o letadlu opravdu nebyla výplodem autorovy choré mysli. Ve hře je totiž vaším dopravním prostředkem k cestování mezi vzdálenými lokacemi jakýsi létající stroj. Tato zčásti mechanická, zčásti magická záležitost svojí bizarností tak trochu evokuje originálně namíchaný svět série Final Fantasy. Ve hře vás čeká několik akčních meziher ve stylu automatových stříleček, kdy se svým letounem kosíte nepřátele a snažíte se bez úhony proletět k cíli. Vývojářům slouží ke cti, že jde opravdu jen o zábavné zpestření, nikoliv o frustrování hráčů, jelikož většinu těchto meziher lze přeskočit a nekomplikovat si tak další postup ve hře.

Nejen mečem a tyčí

Kromě bojů budete příběhem postupovat i skrz poměrně propracované rozhovory, ve kterých se často můžete rozhodnout mezi více cestami. Leckteré úkoly mohou vést k různým rozuzlením, v závislosti na tom, jak povedete rozhovor a co poté vykonáte. Podle vašich rozhodnutí se bude postava přiklánět buď k cestě otevřené dlaně, nebo k cestě sevřené pěsti. Jde o analogii příslušnosti ke světlé a temné straně Síly, jak ji známe z RPG Star Wars: Knights of the Old Republic (mimochodem od stejného vývojářského týmu), i když zde nejde o tak striktní vymezení dobra a zla, ale spíše o životní filozofii. V rozhovorech lze leckdy použít i jednu ze tří vyjednávacích schopností: šarm, vyhrožování a intuici. Tyto dovednosti se odvíjejí od základních vlastností, a to vždy kombinací dvou (například duch a mysl určuje úroveň intuice).
Pokud jste to z okolních obrázků ještě nepoznali, tak si to jasně řekněme: Jade Empire vypadá velice příjemně. Grafika, ale vůbec celé technické zpracování je skvělou ukázkou profesionální práce. Hra výborně vypadá, je plynulá, dobře ozvučená a namluvená, vůbec nepadá, neobsahuje bugy, save a load jsou rychlé... řemeslně zkušený tým Bioware nezklamal. A nezklamal ani po stránce hratelnosti svého dílka. Jade Empire se hraje výborně, zaujme neotřelou orientální atmosférou a mytologií i propracovaným příběhem. Hardcore erpégéčkářům sice bude herní koncept připadat až moc zjednodušený a příliš akční, ale pro běžného hráče je to spíše plus. Pokud máte rádi fantasy, hrdinské příběhy či filmy ve stylu Tygr a drak, nebo prostě "jen" dobré hry, neváhejte. S Jade Empire se pobavíte královsky.
Konzolová pecka od ostřílených tvůrců RPG hitů konečně přichází i na PC. A nám se tak zalíbila, že si bez diskuzí vysloužila místo v rubrice Hra měsíce.
Nástrahám orientálního fantasy světa nebudete čelit osamoceni, postupně se k vám přidá několik bojovníků a bojovnic.
Hodnocení 8.8
Výrobce: Bioware
Vydavatel: Take 2
Distributor v ČR: CD Projekt
Lokalizace: titulky
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ne

Rozlehlý živoucí fantasy svět, jehož dějiny můžete spoluutvářet svými činy a ve kterém potkáte celou řadu autonomně se chovajících hrdinů, lotrů či třeba řemeslníků. To je asi ideální vyžití každého RPG pozitivního hráče.

Vanguard: Saga of Heroes

Toto přání se nám tu lépe, tu hůře snaží vyplnit masivně multiplayerová on-line RPG, žánr notně se v posledních letech rozmáhající. Patříte-li mezi fandy tohoto druhu zábavy, asi vám nebude neznámé jméno EverQuest, čili titul, který je v rodince virtuálních dobrodružství již legendou. Jádro týmu, jež za touto dnes již letitou peckou stojí, zformovali v Sigil Games a pustili se do tvorby toho, co umí nejlépe tedy další epické onlinovky.
Hra samozřejmě začíná tvorbou virtuálního avatara či avatarky a je pravda, že co se rozmanitosti jednotlivých hrdinů a možnosti uzpůsobení postavy k obrazu svému týče, je hra hodně propracovaná. Můžete si vybrat z téměř dvou desítek ras a solidního počtu povolání: k dispozici je třeba nekromant, bard, mnich, rytíř, paladin, čaroděj... Zkrátka radost pohledět. Na rovinu si přiznejme, že Vanguard je spíše pro zkušenější hráče, čili jde spíše o hardcore titul než o masovku. To je z pohledu vývojářů poměrně logický krok, protože na poli masových on-linovek jasně dominuje World of Warcraft, kterému statně sekundují Guild Wars a další tituly... a nejspíš se přidá i Lord of the Rings Online. Hra nabízí vyžití pro příznivce PvP bitev i klasického epického hraní, ovšem zejména v pozdějších fázích hry je patrné, že většina questů je připravena hlavně pro skupinové hraní. I když je to u MMO titulů tak nějak logické, přece jen je hodně hráčů (řekli bychom, že dokonce snad i většina), kteří rádi sólují zde je to ale cesta k frustraci, protože mnoho úkolů je prostě nad síly osamělého reka.
Na druhou stranu s dobrou partou je hra hodně zábavná. Stejně jako boje, kterých je samozřejmě požehnaně, v nichž dost záleží i na hráčově reakci: prostě jde často o to, použít v pravou chvíli tu správnou dovednost či kouzlo. Nejen bojem jsou ovšem hrdinové živi, takže si určitě vychutnáte i propracovaný ekonomický systém a celou škálu rozmanitých řemesel, kterým se můžete věnovat. A rozhodně nejde jen o vyrábění běžných movitých věcí jako třeba ve World of Warcraft. Tady jde simulace fantasy života mnohem dále, takže se můžete věnovat třeba stavbě (a samozřejmě i užívání) domů či lodí...
V rámci MMO žánru je hodně neotřelou vychytávkou titulu Vangurad diplomacie. Ta probíhá formou jednoduché karetní hry, která simuluje interakci s NPC. Pomocí jednotlivých karet (jež představují různé fráze, výrazy či gesta) můžete různým osobám podlézat, lichotit, posmívat se nebo třeba vyhrožovat. S tím, jak se v této disciplíně zlepšujete, máte k dispozici další a další konverzační karty, ovšem postupem času také samozřejmě roste obtížnost dialogů; uspět v rozhovoru s vesničanem z úvodní lokace je zkrátka o dost snazší než ukecat velitele stráží v high-level oblasti, to je pochopitelné.
Po technické stránce má hra rozhodně stále rezervy. Nejde ani tak o grafiku (která je pěkná, ovšem nikoliv dokonalá), jako spíše o (ne)stabilitu herních serverů. Je pravda, že se s podobnými problémy potýká pár měsíců po startu leckterá hra byl to konec konců i případ tolik opěvovaného World of Warcraft nicméně to nemůže být omluvou. Vadou na kráse může pro někoho být i málo originálních nápadů v designu herního světa a relativně klasické questy. Pochvalu naopak zaslouží kvalitní boje, propracovaná řemesla, rozmanitost hrdinů a neotřelá diplomacie. Pokud patříte mezi pokročilejší hráče a příznivce fantasy a nevadí vám pravidelné měsíční poplatky (pro hraní musíte mít platební kartu umožňující platby přes internet), určitě vás může Vanguard: Saga of Heroes oslovit. Nejlepší on-linovkou na trhu ale podle našeho názoru není.
Nejen bojem jsou ovšem hrdinové živi, takže si určitě vychutnáte i propracovaný ekonomický systém a celou škálu rozmanitých řemesel.
Hodnocení 7.9
Výrobce: Sigil Games Online
Vydavatel: Sony Online Entertainment
Distributor v ČR: Hypermax
Lokalizace: manuál
Cena: 999 Kč + měs. poplatky
Multiplayer: ano (pouze multiplayer)

Titan Quest: Immortal Throne

Akční RPG Titan Quest rozhodně patřilo k těm povedenějším kouskům minulého roku. Sice šlo o do značné míry obšlehnutý koncept legendárního Diabla II, ale plagiát byl zabalen do výborné grafiky a zpestřen relativně neokoukaným antickým prostředím.
V jeho šlépějích jde i datadisk s podtitulem Immortal Throne. Jelikož se nejedná o stand-alone přídavek, zdůrazňujeme, že k jeho hraní je potřeba mít nainstalovanou i původní hru. Immortal Throne vcelku klasicky přináší nové dobrodružství, jež virtuální hrdiny a hrdinky zavede do ponuré říše, které vládne bůh Hádes. To však platí jen pro ty hráče, kteří již pokořili původní kampaň; ostatní si nový příběh nezahrají, což je poměrně nešikovné. Samozřejmě se můžete těšit i na zbrusu nové nepřátele, vesměs opět inspirované antickou mytologií. Na hráče ovšem čekají i noví spojenci a přátelé, jako třeba věštec Tiresias. Kromě toho ve hře najdeme i nová užitečná NPC, jako třeba enchantera, který pro vašeho reka může vytvořit mocný artefakt, nebo vůdce karavan, jež umožňují klasické skladování předmětů i jejich transfer mezi všemi hrdiny, které máte rozehrané. Když už jsme u hlavních postav, dodejme, že v datadisku si můžete své vymazlené bijce z prvního dílu dále vylepšovat. Novinek je ale více, tu nejmarkantnější představuje nová profese, tzv. dreamer, kterou lze samozřejmě kombinovat s již existujícími specializacemi. Jde o mystické povolání, které má asi nejblíže k psionikovi z jiných her. Dreamer se tedy soustředí na usměrňování své psychické síly a dokáže třeba uspat nepřítele nebo vyvolat přízračnou noční můru. Samozřejmostí jsou také tuny nových předmětů, které rozšiřují už tak velice rozmanité vybavení z původní hry. Immortal Throne je zajímavým přídavkem a i když nezpůsobí ve svém žánru revoluci, je pro příznivce rubačky Titan Quest solidním prodloužením a zpestřením jejich oblíbené zábavy.
Hodnocení 7.9
Výrobce: Iron Lore
Vydavatel: THQ
Distributor v ČR: CD Projekt
Lokalizace: titulky
Cena: 599 Kč
Multiplayer: ano

Na Fallout 3 si sice musíme ještě nějaký čas počkat, přesto už teď můžeme prožít dobrodružství na zdevastovaném území bývalých Spojených států, které celosvětová apokalypsa změnila k nepoznání.

The Fall: Last Days of Gaia

Většina území se proměnila v pustinu, lidé přežívají v malých enklávách a krajinou se prohánějí zločinecké gangy, mutanti a divoká zvířata. Do této neveselé scenérie vstupuje náš hlavní hrdina (nebo hrdinka, ve hře naštěstí existuje rovnoprávnost), který se pod praporem Republiky nového řádu snaží vnést do všeobecného chaosu trochu pořádku. A při té příležitosti také vypátrat ztracenou sestru a pomstít smrt svých blízkých, jejichž vesnice byla vypálena jedním z nelítostných gangů. Poměrně brzy se z našeho reka stává velitel malé jednotky rekrutů, přičemž její složení je možné v průběhu hry měnit. I když počet vašich spolubojovníků nikdy nepřekročí číslo pět, můžete sestavu týmu měnit jak v táboře, tak ve chvíli, kdy potkáte při svých toulkách nějakého vhodného kandidáta. Mezi jednotlivými lokacemi budete pěšmo či pomocí dopravních prostředků cestovat s využitím globální mapy, na které se zobrazují důležitá místa, jako jsou různé vesnice, osady, základny, laboratoře či jiné důležité lokality. Na všech místech poznamenaných civilizací budete moci pokecat s velkým počtem postav s některými jen tak poplkáte, jiné vám zadají úkol či prozradí zajímavé informace, čas od času potkáte někoho svolného k obchodu a pokud si vycvičíte potřebné dovednosti, můžete nebohé civilisty i okrádat a nebo si přivydělat jejich pobavením.
Hlavní příběh není sice tak strhující jako v legendární hře Fallout, ale nudit se přesto nebudete. Kromě ústřední linie se zabavíte i plněním mnoha vedlejších questů, z nichž mnohým nechybí ani originalita. Za všechny jmenujme shánění vhodných příběhů pro začínajícího vydavatele novin. Dost často musíte zapojit i mozek, jelikož některé fáze hry připomínají spíše adventuru, zejména nutností shánění potřebných předmětů a jejich používání na správných místech.
Dost často samozřejmě budete muset sáhnout i po zbrani. Nebezpečí číhá na každém kroku, ať už se jedná o zmutované vlky z vojenských laboratoří či o lupiče brousící si zuby na váš majetek. Bitky probíhají v reálném čase s možností pauzy, což je asi ideální způsob. V bojích máte mnoho možností k taktizování: od přikleknutí či zalehnutí a přiblížení k nic netušící oběti přes odstřelování nepřátel z větší vzdálenosti až po použití granátů a výbušnin. Zamrzí ovšem dost chabá umělá inteligence nepřátel, kteří ve většině případů prostě naběhnou na dostřel své zbraně, neobtěžují se ani zalehnout a pálí hlava nehlava, což z nich dělá ideální terč pro vaše ležící či za překážkou skryté střelce. I když jsou boje nedílnou součástí hry, nejlepší náplň podle našeho názoru představuje postupné odkrývání dalších lokací, postapokalyptická atmosféra a vývoj hlavního hrdiny i jeho parťáků. RPG prvky jsou poměrně propracované a vždy při postupu na vyšší level (zkušenosti klasicky získáváte bojem a plněním úkolů) máte poměrně široké možnosti, jak své svěřence vylepšit. Kromě základních vlastností můžete trénovat jejich dovednosti třeba střelbu, plížení, první pomoc, řízení vozidel či odemykání zámků a vybírat speciální schopnosti. Survival atmosféru pak dokreslují různé doplňkové činnosti, jako je sbírání bylin, lov zvířat a následné porcování masa a stahování kůže, hledání vody... The Fall nabízí poměrně komplexní zábavu, která se sice již zmíněnému Falloutu rovnat nemůže, ale přesto za příznivou cenu rozhodně stojí. Hra je solidně česky otitulkována a i když někomu může vadit německý dabing či jen průměrné grafické zpracování, fanoušci RPG, ve kterých se nebojuje jen mečem a kouzly, by si ji neměli nechat ujít.
Nebezpečí číhá na každém kroku, ať už se jedná o zmutované vlky z vojenských laboratoří či o lupiče brousící si zuby na váš majetek.
Hodnocení 8.0
Výrobce: Silver Style Entertainment
Vydavatel: Silver Style Entertainment
Distributor v ČR: US Action
Lokalizace: titulky
Cena: 299 Kč
Multiplayer: ne

Nástupce oblíbené strategie Total Annihilation opět přináší chytlavou futuristickou řežbu.

Supreme Commander

A tomu odpovídá i příběhová zápletka vyšperkovaná všemi možnými sci-fi ingrediencemi. Lidstvo vesele kolonizuje planety, a to díky kvantovým branám umožňujícím přesuny na velké vzdálenosti. Kolonizace zrychluje i díky simbiontům, kteří představují spojení lidského klonu s umělou inteligencí. Jak už to však v podobných příbězích ať už filmových, knižních či herních bývá, simbioniti usilují o uznání vlastních práv a bouří se proti lidem. V čele s doktorem Brackmanem, jejich stvořitelem, se osamostatňují a vedou nesmiřitelný boj proti UEF, United Earth Force. Aby nebyl střet tak jednotvárný, přichází na scénu i třetí strana, Aeonský národ. Ten představuje duchovní nástupce mimozemské rady Serafímů a v rámci očisty a cesty k věčnému míru vede křížovou výpravu napříč galaxií...
Nelítostné boje trvají už tisíc let a válka se chýlí ke konci. Samozřejmě hlavně díky hráči, který si vybere jednu ze tří nabízených stran a dovede ji k finálnímu vítězství a ovládnutí celé galaxie. Každá kampaň se od těch ostatních samozřejmě liší, přestože se její děj vždy točí kolem využití ultimátní zbraně zvané Černé slunce. A i když každá strana nabízí odlišné jednotky a taktické možnosti, jedno mají všechny tři národy společné: většina misí začíná průchodem kvantovou branou na místo boje. Jelikož ovšem branou nelze poslat libovolné množství jednotek a materiálu, je obvykle vyslána jen ACU Armored Command Unit, obrněná velitelská jednotka. Jde o obrovského "mecha", který je velitelským postem (tedy vaším virtuálním domovem), drtivou zbraní a zároveň prostředkem pro stavbu základních budov. Kromě toho, že se jedná o dost silnou jednotku již od počátku, je příjemná i možnost tohoto "mecha" postupně vylepšovat.
Samozřejmě je ideální co nejdříve postavit a vyrobit potřebné budovy a jednotky a nespoléhat se jen na ACU, to byste dlouho na bojišti nevydrželi. Ve stylu klasických realtimovek vás čeká postavení základní budovy, vyrobení stavebních robotů a následné rozšiřování základny. Potřeba budou továrny na různé bojové stroje, radary, obranné věže, skladiště... klasika. Pochopitelně zde hraje důležitou roli i správa zdrojů představovaných hmotou a energií. Hmotu je možné získávat jen na předem daných místech pomocí extraktorů hmoty, případně v menším měřítku recyklací. Druhým důležitým faktorem je energie, kterou získáváte pomocí generátorů a elektráren.
Supreme Commander je minimálně na první pohled klasickou RTS. Stavba základny, těžba surovin a masivní výroba jednotek předchází lítým bojům, ve kterých se to jen hemží všemi možnými tanky, raketomety, roboty, letadly i námořními jednotkami. Speciální úlohu samozřejmě hraje již zmiňovaná velitelská jednotka. Samotné mise a úkoly v nich jsou poměrně pestré, zajímavou zvláštností pak je postupné odkrývání dalšího a dalšího území. K tomu často dojde po splnění nějakého dílčího úkolu; když třeba zničíte nepřátelské síly ve východní části mapy, zjistíte, že byly vlastně jen mobilní ochranou základny nepřítele, která se nachází v nově odkrytém sektoru...
Supreme Commander disponuje místy až strhující hratelností, a to jak ve hře jednoho hráče, tak v multiplayeru. Přispívá k tomu sice nikterak revoluční, ale vypilovaný herní systém, obrovská rozmanitost jednotek a pár dobrých nápadů. Grafické zpracování ovšem není úplně top, "jen" lehce nadprůměrné, překážkou pro lepší hodnocení je i poměrně velká hardwarová náročnost. Přesto ale Supreme Commander nezklamal a nabízí kvalitní strategickou řežbu, určenou spíše náročnějším a zkušenějším hráčům.
Stavba základny, těžba surovin a masivní výroba jednotek předchází lítým bojům, v nichž se to jen hemží různými tanky, raketomety, roboty, letadly i námořními jednotkami.
Hodnocení 8.4
Výrobce: Gas Powered Games
Vydavatel: THQ
Distributor v ČR: CD Projekt
Lokalizace: titulky
Cena: 899 Kč
Multiplayer: ano

Fish Fillets II

Pokud máte mozkové závity zatuchlé od věčného hraní bezduchých stříleček, máme pro vás tip na skvělou logickou hru.
Hra Fish Fillets patří do zlatého fondu logických her. A neříkáme to jen proto, že se jedná o počin českých chasníků z Altar Interactive! Tato výtečná gameska z roku 1998 se právě nyní dočkala svého pokračování. Titul Fish Fillets II opět nabízí pořádnou porci logického přemýšlení, která je navíc okořeněna příjemným zpestřením v podobě vtipného příběhu. Opět se setkáváme se dvěma rybími agenty FDTO (Fakt děsně tajná organizace), kteří stojí před nelehkým úkolem. Musí totiž vypátrat příčinu záhadných zmizení některých obyvatel oceánu, mimo jiné mladšího bratra slavné rapové hvězdy Šéfa Kraba. Jak se zdá, za všemi problémy stojí neblaze proslulý rybář Jack Vytahovač...
Hlavní princip hry zůstal od prvního dílu nezměněn; jde v podstatě o promyšlenou manipulaci s předměty v daném levelu tak, abyste uvolnili cestu pro oba agenty a mohli danou místnost opustit. Kromě dvou hlavních hrdinů se v některých misích přidávají do party i další pomocníci, třeba mořský koník nebo krab Virgil (zprvu pohřešovaný bratr Šéfa Kraba). Oproti prvnímu dílu je škála akcí i předmětů bohatší, přibyly i nové funkce, jako třeba možnost vracet jednotlivé kroky, což se leckdy hodí. Hra je místy dost obtížná, skoro by se chtělo až říci, že to s některými levely autoři trochu přehnali.
Design jednotlivých úrovní je skvělý a hra opět prověří vaše logické myšlení. Kromě toho je vyvedena v opravdu roztomilé grafice a opepřena povedenými vtipy. Díky tuzemskému původu si samozřejmě zahrajete kompletně v češtině, včetně dabování, i když to občas není tak kvalitní, jak bychom chtěli. Každopádně Fish Fillets II vřele doporučujeme nejen skalním příznivcům logických her.
Hodnocení 8.4
Výrobce: Altar Interactive
Vydavatel: Idea Games
Distributor v ČR: CD Projekt
Lokalizace: kompletní
Cena: 599 Kč
Multiplayer: ne

Frontline: Kursk

Válka na monitorech našich domácích počítačů nejspíše nikdy neskončí. Toto oblíbené téma dalo vzniknout již desítkám či spíše stovkám her, další počin z této oblasti míří na naše harddisky právě teď.
Série Blitzkrieg, potažmo Blitzkrieg II, je mezi virtuálními stratégy velice oblíbená a její solidní engine je čas od času použit i pro tituly, v jejichž názvu se blesková válka neskrývá. To je i případ titulu Frontline: Kursk, v některých zemích uváděného pod názvem Frontline: Fields of Thunder. Z prvního jména je patrné, že zavítáme na východní frontu a na vlastní kůži si vyzkoušíme obrovské tankové řeže, ke kterým u Kursku došlo.
Hrát je možné za stranu německou i ruskou, vychutnáte si tak několik fází legendární bitvy z obou pohledů. V prvních misích máte spíše lehké a střední tanky, později dojde i na nejtěžší stroje. Důležitou roli hraje samozřejmě i dělostřelectvo, letectvo a pěchota, i když ta je trochu nevyváženě odolná, zvláště v zákopech či městských úkrytech. Princip hry je pro sérii Blitzkrieg klasický žádná výroba, žádné budování základny, ale taktický boj. Ve většině misí máte několik možností na přivolání posil, boj jako takový probíhá v reálném čase, ovšem s možností zrychlení, zpomalení či úplného pozastavení hry.
Solidní grafika nevybočuje z průměru her postavených na enginu Blitzkrieg, stejně tak technické zpracování jako celek. Asi největším nešvarem je nevyvážená hratelnost a kolísavá kvalita jednotlivých map. Pro válečné fanoušky jde i přesto o docela slušný kousek.
Hodnocení 7.1
Výrobce: Nival Interactive
Vydavatel: Paradox Interactive
Distributor v ČR: Cenega Czech
Lokalizace: titulky
Cena: 499 Kč
Multiplayer: ano