Internetové podvody mají mnoho podob – od webů internetových obchodů, z nichž se objednaného a zaplaceného zboží nikdy nedočkáte, e-mailů, které se snaží získat od vás číslo platební karty nebo nejrůznější citlivé údaje, až po podvody, které se snaží ovládnout váš počítač a všechno ostatní mezi tím. Cíl všech těchto útoků je jediný: získat od důvěřivého a nic netušícího uživatele peníze nebo nejrůznější citlivé údaje.
Základní pravidla pro nákup na Internetu – pokračování
5. Vždy plaťte kreditní kartou, protože pak můžete v případě, kdy jste podvedení nějakou neeticky se chovající firmou, platbu napadnout. To samé plat i v případě, kdy nějaké podvodné firmy prodají číslo vaší platební karty nějaké další třetí straně, která na platební kartě provede neoprávněné platební transakce. Většina bank stejným způsobem zachází i s debetními platebními kartami. Pokud je to i případ banky, u níž máte účet vy sami, pak debetní karta může být bezpečnou alternativou ke kartě kreditní.
6. Nikdy v e-mailech neklepejte na odkazy slibující speciální slevy, výhodné nákupy apod. A samozřejmě nikdy odesílatelům těchto e-mailů neposílejte žádné osobní údaje, jako je například číslo vaší platební karty či číslo účtu, hesla nebo ID uživatele. Pokud obdržíte e-mailem nějakou nabídku, pak si adresu URL webové stránky nejprve prověřte internetovým vyhledávačem. Navštivte web přímým zadáním adresy URL do internetového prohlížeče a následně hledejte produkt, který je vám výhodně nabízen, přímo na tomto webu.
7. Dalším trikem je ověřování e-mailových odkazů. Posuňte kurzor myši nad odkaz a počkejte, dokud se ve vyskakovacím okně nezobrazí skutečná adresa URL. Pokud vám přijde nějaká výhodná nabídka týkající se například možnosti vyhrát výlet do Paříže a skutečná adresa URL nijak nenaznačuje, že by se mohlo jednat o nějakou důvěryhodnou a známou cestovní kancelář, pak se s největší pravděpodobností jedná o podvod.
8. Útočníci často napadají adresáře uživatelů a odesílají škodlivé e-maily, které se jeví, jako kdyby pocházely od přátel, příbuzných nebo kolegů. Nikdy proto v e-mailu neotevírejte přílohu, pokud sami osobně jednotlivce nebo firmu neznáte, popřípadě pokud víte o tom, že vám má jednotlivec nebo firma nějaký takový e-mail s přílohou poslat. A i když by obojí bylo pravda, stejně je lepší zavolat nebo poslat odesílateli email a utvrdit se v tom, že nám skutečně e-mail s přílohou posílali.