Je docela pravděpodobné, že se řadíte k těm, kteří disponují potenciálně kompromitujícími fotografiemi na Facebooku, profesionálně nevhodnými tweety či veřejně plně přístupným profilem na LinkedIn. Nedopusťte, aby se tyto záznamy vymkly vaší kontrole a zkomplikovaly jinak hladce probíhající proces pracovního pohovoru. Využijte následujících deset tipů pro pozitivní ovlivnění výsledků vyhledávání vašich osobních informací na Googlu, díky čemuž možná nepřijdete o vysněnou pracovní pozici.
1. díl článku: Úvod do problematiky & Dávejte pozor na to, co sdílíte
2. díl článku: Začněte hned & Deaktivujte personalizované výsledky vyhledávání
4) Koukněte se dále, než jen na první stránku výsledků vyhledávání
Většina zaměstnavatelů, klientů a dalších důležitých osob se nejspíše nebude obtěžovat klikáním na další stránky výsledků vyhledávání, zvláště pokud najdou pozitivní nebo alespoň neutrální informace již na straně jedna. Nicméně i tak byste se měli podívat i na druhou stranu těchto výsledků – mnohé z nich se totiž mohou dříve nebo později protlačit na stranu první – a pokud její obsah nesouhlasí se skutečností (nebo alespoň tou, která vám má napravit reputaci), máte tu opět další problém.
5) „Vlastněte“ co nejvíce výsledků na první stránce Googlu
Vyhledávací enginy vnímají sociální sítě jako LinkedIn, Facebook, Twitter a Google+ jako autoritativní, což znamená, že obsah na těchto stránkách má velkou šanci dostat se na první stránku výsledků vyhledávání po zadání relevantního klíčového slova.
Podle Patricka Ambrona, výkonného ředitele a zakladatele společnosti Brand Yourself (služba managementu osobní online reputace), si proaktivní člověk (a je ve vašem vlastním zájmu být proaktivní) vytvoří a udržuje profily na těchto stránkách, přičemž tyto profily odpovídajícím způsobem udržuje. Jinými slovy: pro pracovní účely buďte přiměřeně aktivní na sociálních sítích, ale samozřejmě tak, aby vám vaše profily online reputaci naopak kontraproduktivně nesnižovaly.
Pokud sociální sítě nepoužíváte a nechcete, i tak byste si měli profily na nich alespoň naoko založit. A adresy k takovým profilům označit vaším jménem (například facebook.com/vasejmeno). Díky tomu už tyto adresy nebude moci využívat nikdo jiný (byť váš jmenovec), takže snížíte pravděpodobnost toho, že si vás potenciální zaměstnavatel s někým splete. Čím více takových profilů budete zakládat, tím více jich bude registrovat a posléze i zobrazovat Google.
V následujícím díle si přiblížíme optimalizaci profilu na LinkedIn a řekneme pár slov o osobních doménách.