Hokejová série NHL vychází letos již podvanácté. V útlém věku všemi milované a hýčkané dítko, s nímž začaly v posledních letech poněkud problémy, neboť nechtělo dospívat ani se dál vyvíjet, se loni přece jen konečně dostalo do puberty a začalo mutovat. V naznačené proměně očividně a úspěšně pokračuje i letos, ačkoliv některých dětinských chyb se stále tvrdošíjně odmítá zbavit.
Kořením hokeje jsou pochopitelně góly, takže způsob, jakým jich lze ve hře dosáhnout, bývá do určité míry určujícím faktorem pro posuzování kvality toho kterého ročníku série. Proto si hned na úvod řekněme, že NHL 2005 je v tomto ohledu víc než jen uspokojivé. Již na nejnižších úrovních se omezila možnost rozvlnit síť z one-timeru (hra je až příliš rychlá a obránci až příliš dobře vykrývají prostor, aby stačilo po úniku z křídla jen kolmo přihrát před bránu na najíždějícího kolegu), góly však padají více než kdykoli jindy po střelách ze střední vzdálenosti, po dorážkách (brankáři jsou viditelně zranitelnější nad ramenem ruky s vyrážečkou) anebo po sólových průnicích (rozhodčí se dokonce občas uráčí odpískat i trestné střílení). Ke slovu znovu přicházejí také nejrůznější sražené střely, které se sotva došourají za gólmanova záda. Velmi efektní je i zasunutí puku do sítě zpoza branky poté, co hráč bleskově objede konstrukci. Poprvé lze branku vstřelit dokonce též přímo z buly. Právě vhazování vnáší jednu z několika zásadních novinek: rozšířily se nejen vaše možnosti, co můžete v kruzích dělat (třeba i zaklínit soupeře a přikopnout puk spoluhráči bruslí), ale ještě dříve, než sudí zahájí hru, lze určit, do jaké „formace“ (konzervativní, standardní nebo agresivní) se vaši borci při buly rozestaví.
Otevřený prostor, oči i mysl
Posílení strategie během vhazování není jedinou novinkou v letošním NHL. Loňský ročník přinesl potřebné zrealističtění především ve hře tělem a zavedl systém Bruise Control, který do bojů zapojil i „ruční práci“: při bitvě o prostor můžete soupeře zastavit nebo jej přišpendlit k hrazení a přidržet. Letos je tato funkce posílena (i když ke škodě věci puk nelze zašlápnout) a pro její aplikaci máte několik tlačítek. Bruise Control se stal základem též pro jednu z nejzásadnějších inovací v rámci celé série – systém Open Ice Control, díky němuž přebíráte kontrolu nad několika hokejisty najednou.
Aby se na ledové ploše opravdu „otevřel prostor“, je třeba, aby vaši kolegové měli otevřené oči i mysl. K tomu stačí dvě nová tlačítka. První z nich aktivuje systém, který je podobný funkci Off The Ball, jež je známá z titulů FIFA a NBA Live: prvně v rámci série NHL tak díky ní můžete ovládat i hokejisty bez puku. Na určitou chvíli necháte na počítači, aby sám vedl hráče s pukem, a zároveň s jiným hokejistou najedete do volného prostoru, do něhož si vyžádáte přihrávku, pokusíte se tečovat střelu či zastíníte brankáři výhled. Jak jsme se již zmínili, dávat góly z klasických „one timerů“ je složitější, střely z první však můžete zkoušet tímto způsobem (škoda, že zde chybí tréninkový mód).
Součástí výše popsaného systému je i Open Ice Support. Také on je variantou funkce známé již z fotbalové série FIFA, kde si při bránění můžete povolat na pomoc spoluhráče. To samé můžete udělat na ledové ploše. V momentě, kdy má váš hráč v držení puk a protivník jej chce forčekovat, speciálním tlačítkem aktivujete svého nejblíže bruslícího kolegu a ten se otravného soupeře pokusí zablokovat, přimáčknout k mantinelu, poslat na led nebo ho alespoň pošťuchovat holí. Zkrátka udělá cokoli, aby vám na ledě „otevřel“ cestu do středu kluziště pro následné rozehrání útoku. Zablokování soupeře samozřejmě lze stejně dobře využít i během závaru v útočné třetině, neboť jím rozhodíte semknutou obrannou formaci soupeře. (Jak tato znamenitá novinka v praxi vypadá, ukazují obrázky v rámečku.)
Diskriminace klávesnice: Stav setrvalý
Že se toto všechno ovládá mnohem lépe na gamepadu než na klávesnici, snad ani nemusíme zdůrazňovat. Počet kláves se sice zredukoval na pětici základních tlačítek (k dispozici jsou znovu různé typy střel), jejichž funkce se mění v závislosti na tom, má-li váš hráč na hokejce puk či nikoli, ale i na tom, jestli přitom používáte přepínač, který umožňuje mimo jiné speciální kličky nebo manuální ovládání gólmana. Tyto funkce ale můžete navolit jen v přednastavených dvojicích a nikoli na modifikačních klávesách, takže s klasickým umístěním přihrávky na [Alt] nebo střely na mezerník je konec (snad to EA napraví patchem). Klávesy pro Open Ice Control, obdobně jako tlačítka pro speciální kličky, které jsou šity na míru různým typům hráčů, jsou dokonce nastaveny zcela „natvrdo“. Proč, to opravdu netušíme.
Jednoduché a praktické střídání pětek pomocí přímých tlačítek [F1] až [F4] (respektive [F5] až [F8]) vzalo za své již v loňské verzi a v letošní hře se sice provádí jinak, ale také značně neohrabaně prostřednictvím přepínače a šipek na numerické klávesnici (aniž byste však měli přehled o únavě všech pětek). Nešikovné je také spouštění opakovaček (znovu nelze ukládat povedené akce), které je kompromisem mezi konverzí konzolového ovládání a možnostmi dynamicky hýbat s kamerou pomocí myši. EA tak znovu jasně vzkazují svým zákazníkům: kupte si analogové gamepady, klávesnice naše programátory přestaly zajímat. Což nepochybně „potěší“ každého, kdo sérii NHL hraje na klávesnici deset let.
Trestná lavice pro rozhodčího
Tým EA v letošní verzi opět klade důraz na zrealističtění (působí v něm dokonce bývalý hokejista David Littmann), nicméně některé dávné bolesti stále přetrvávají. Hra je především i nadále přehnaně akční a rychlá a ve zběsilém tempu se přelévá od jedné branky ke druhé, aniž by se příliš zdržovala ve středním pásmu nebo docházelo k jejímu přerušování. Chování brankářů je sice „přesvědčivější“ než dříve (sami vyjíždějí z brankoviště, aby útočníkovi zmenšili střelecký úhel) a mají i rozpoznatelně odlišné styly, nicméně nadále místy předvádějí supermanské zákroky a mají tendenci rozehrávat puk neustále zpátky, třebaže je před jejich bránou pěkně horko.
Hokej je také agresivnější než v předchozím dílu, ve kterém obránci museli své fyzické střety dokonale načasovat, aby soupeře účinně zastavili (a proto volili k jejich eliminaci i odlišné způsoby než jen ty, jež používá řeznický učeň). Problematičnost a četnost nevybíravých zákroků umocňuje také podivně nastavená přísnost rozhodčích: na první tři úrovně z pěti totiž sudí téměř nevylučuje a skoro nechává hráče vzájemně se mlátit hlava nehlava. Od čtvrtého stupně výš ale půjdete na trestnou lavici i za to, že lehce zavadíte o protivníka holí. Nastavit si přísnost na nejvyšší úroveň (jak jsme to vždy dělali v prvních deseti ročnících série) prakticky znamená odehrát celých šedesát minut ve formaci tři proti třem.
Stanley Cup i Světový pohár
Z grafického hlediska NHL 2005 nijak revoluční není, neboť EA „pouze“ vylepšili svůj loňský engine, přesto však hra zůstává mezi sportovními tituly na špici. Nejmarkantnější vylepšení je znát hlavně na detailnějších tvářích hokejistů nejen při meziherních sekvencích, ale i přímo během zápasu (zkuste si najet na jejich obličeje během replaye), a na desítkách nových animací. S použitím inovovaného motion capturingu je spojený nový způsob bruslení: hráči nejen automaticky jezdí pozadu, ale barevný kruhový ukazatel kolem jejich bot také indikuje jejich schopnost krátkodobého výbušného zrychlení a následného zpomalení kroku. Vylepšeno je i grafické zpracování fyzikálního modelu puku, který se od brankářů, hráčů, hrazení, ale rovněž od rukojetí hokejek (!) odráží podle všech fyzikálních zákonů. (K autentičnosti přispívá i skutečnost, že se výrazně omezila frekvence nastřelených tyčí.)
Kromě klasické sezony (a její manažerské verze Dynasty Mode), v níž se o Stanleyův pohár utká třicet týmů NHL, trojice evropských lig (německá DEL, švédská Elitserien a finská SM-Liiga), přátelských zápasů a multiplayeru, zařadili EA i dvě novinky. Vedle groteskního módu Free4All (viz rámeček) je hlavním tahákem NHL 2005 možnost svést bitvu o Světový pohár s osmi reprezentacemi na autentických amerických i evropských kolbištích, kde zaznívají státní hymny, hlášení v halách je v různých jazycích a ochozy bouřlivě povzbuzují svůj tým (z pražských ochozů hřmí: „Češi! Češi!“).
I když ve hře zůstala některá další problémová místa z minulé verze, na něž se dříve snesla vlna kritiky (poslední minuta zápasu i přesilovky znovu probíhají v „reálném čase“ bez ohledu na jeho nastavenou kompresi) a některé prvky nejsou uspokojivě dotaženy, vnáší NHL 2005 dlouho očekávanou změnu do poněkud monotónního a únavného stylu hraní. Open Ice Control, s nímž jde ruku v ruce řada dalších vylepšení, může totiž skutečně obohatit zážitek z virtuálního hokeje o novou dimenzi.
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: Electronic Arts
Distributor pro ČR: EA Czech
Lokalizace: manuál
Internet: http://www.easports.com/games/nhl2005
Multiplayer: ano
Minimum: CPU 700 MHz, 128 MB RAM, HDD 1,2 GB, 3D karta 32 MB
Doporučujeme: CPU 2 GHz, 256 MB RAM, HDD 1,5 GB, 3D karta 64 MB
Verdikt: Dvanáctý ročník série NHL zahrnuje několik zásadních inovací, zapojujících do hry i hokejisty bez puku, nezbavil se však některých neduhů z minulosti.
Hodnocení: 85 %