Invex se stává
marketingovým nástrojem. Budeme si na něj sice muset ještě pár měsíců počkat,
nicméně jeho organizátoři už "jedou naplno". Již po skončení loňského roku BVV
prohlásilo, že chce veletrh transformovat z pozice poskytovatele výstavní
plochy novým směrem, a to na zprostředkovatele marketingových příležitostí.
Nyní začínají na veřejnost pronikat první zprávy z "invexovské kuchyně".
Novinkou je navázání spolupráce mezi BVV a Hospodářskou komorou ČR, jejíž
konkrétní podobou je projekt, který by měl zatraktivnit Invex pro malé a
střední firmy. Jedná se o jakýsi informační servis, v němž tyto firmy získají
informace např. o problematice roku 2000, možných obchodních příležitostech
atd. Veletrh již veřejně podpořil Pavel Mertlík, místopředseda vlády a právě
vládní podpora by se měla obrátit směrem záštity zejména do zahraničí.
Další novinkou je tzv. Shopping Hall před devátou bránou Výstaviště. V bývalém
Tuzexu budou moci firmy, které se orientují na koncového zákazníka, prodávat
své produkty. Jedinou podmínkou je, že tyto produkty budou vystavovány na
Invexu. Uvažuje se o tom, že pokud si návštěvník koupí v této hale zboží za
více než 3 500 Kč, bude mu vráceno vstupné na veletrh.
Plaut a INIT společně
Jméno Hans Georg Plaut je v německy mluvících zemích pojem. Tento ekonom v roce
1964 založil firmu, která se zabývala softwarem pro vnitropodnikové účetnictví.
Později společnost začala spolupracovat s firmou SAP (byla vůbec prvním
partnerem SAPu) a dnes Plaut patří mezi nejznámější partnery tohoto giganta. V
České republice funguje kancelář Plautu již několik let a mezi její zákazníky
patří většinou mezinárodní společnosti. V těchto dnech tato kancelář oznámila
akvizici ostravské firmy INIT, která se zabývá implementacemi SAPu. Od této
akvizice si lokální zastoupení Plautu slibuje zejména posílení pozice na trhu,
proniknutí na lokální zákazníky a zvýšení portfolia svých služeb (firma se
hodlá např. více prosadit v tzv. outsoursingu). Díky působení firmy INIT i na
trhu v Polsku, Slovensku a na Ukrajině přesahuje tato akvizice lokální
charakter.
O firmě CA
budeme slýchat stále častěji. Na apríla otevřela společnost CA (Computer
Associates) samostatnou pobočku v Čechách. Slavnostní pásku (teď nevím jestli
startovní nebo cílovou, ale nejspíš tu první) přijeli do Prahy koncem dubna
přestřihnout zástupci z Vídně (kam pražská kancelář, donedávna ještě bez
statutu samostatnosti, patří). Osamostatnění pobočky s sebou přineslo nejen
vznik nových pracovních míst, ale určitě i větší nadšení a snahu při prodeji
produktů.
Produktů byste v nabídce této společnosti napočítali kolem pětistovky a
zahrnují software pro desktopy až po rozsáhlé výpočetní systémy, na kterých
běží tzv. mission-critical aplikace. Mezi nejznámější produkty této společnosti
patří Unicenter TNG "obr" pro správu podniků, jenž umí na skoro 40 platformách
řídit a spravovat všechny IT-produkty včetně heterogenních sítí, systémů,
aplikací, databází atd. Řadu produktů, které jsou součástí Unicenteru, si ovšem
lze pořídit i samostatně.
Škále produktů odpovídá i způsob prodeje. CA má v současnosti čtyři druhy
partnerů: alianční partnery (Compaq, Siemens), systémové integrátory,
distributory projektů a distributory produktů.
Novinkou v nabídce je vytvoření produktové řady Advanced Edition (AE). Produkty
v této skupině mohou být prodávány pouze prostřednictvím nepřímého kanálu. V AE
byly ohlášeny hned tři nové produkty: ARCserveIT (řešení pro zálohování
propojených Windows NT serverů), InoculateIT (antivirová ochrana pro malé a
střední firmy, kdy engine pro skenování virů zaručuje antivirovou ochranu na
dálku v reálném čase na všech serverech, včetně serverů pro elektronickou
poštu) a ControlIT (řešení pro správu stolních počítačů, serverů a mobilních
počítačů s dálkovým přístupem).
O nové verzi modulu "Web Management Option" (WMO), který slouží k řízení
aplikací na Webu, se dočtete na straně 41.
První HP SAP StartKit
je v cíli. V polovině loňského roku začaly společnosti HP, SAP a FCC Folprecht
(nyní Logica) nabízet program HP SAP StartKit. Jedná se o standardní balík pro
střední a malé firmy, který se vyznačuje standardní konfigurací, fixní cenou,
snazší správou systému a zejména velmi krátkou implementační dobou (tři
měsíce). Nezanedbatelnou roli hraje výhodné financování. K projektu se později
připojila i společnost Microsoft. Prvním zákazníkem, který si tento produkt
zakoupil, je společnost TIM Praha. Této společnosti nasazení systému kromě
jiného vyřešilo přechod na rok 2000, zprůhlednilo finanční toky, zvýšilo
efektivitu v účetnictví a umožnilo účtování v euru.
Rozšíření nabídky
Společnost Konsigna rozšiřuje svoji nabídku monitorů, a to hned o dvě nové
značky. Kromě monitorů ADI a Philips začala nově prodávat i monitory firem NEC
a CTX, a rozšířila tak nabídku jak zespoda (monitory CTX patří do levnější a
tudíž lépe prodávanější kategorie) a seshora (monitory NEC patří naopak mezi
luxusní značky). Co se týče NECu, dostala Konsigna za úkol vy
budovat zde pro tuto značku dealerský kanál. Na obě nové značky se samozřejmě
vztahuje Konsigna Expres Servis. Vloni Konsigna prodala na našem trhu přibližně
30 000 monitorů, díky novým značkách se letos hodlá přiblížit minimálně 50 000
kusům.
Bolero na trhu
Vývojový nástroj Bolero představila společnost Software AG vloni na CeBITu. Na
tom letošním oznámila jeho uvedení do prodeje a k dostání je již i na českém
trhu. Tento objektově orientovaný nástroj umožňuje vytvářet a udržovat
komponentově zaměřené obchodní aplikace v heterogenním prostředí (Internet,
WWW), tudíž pro elektronické obchodování. Nástroj, který je určen spíše pro
velké organizace, podporuje nejen Java Virtual Machine, ale i např. DCOM a
CORBU.
Síťová akademie Cisco
V nejbližších letech bude svět trpět nedostatkem síťových specialistů. Tak zní
jedno z tiskových sdělení firmy Cisco. Ovšem na katastrofický scénář má
společnost hned odpověď, a tou je celosvětový projekt Síťových akademií Cisco,
do kterého hodlá firma vložit více než 25 milionů dolarů. U nás se do projektu
zapojí 5 škol: ČVUT, Západočeská univerzita v Plzni, vysoké školy v Českých
Budějovicích a v Ostravě a Vojenská akademie v Brně. Jedinou podmínkou je
splnění procedurálních záležitostí jednotlivých univerzit. Pilotní projekt bude
spuštěn v podzimním semestru na ČVUT a bude se ho moci zúčastnit přibližně 500
studentů. Společnost Cisco do projektu vloží své produkty (nebudou úplně
zadarmo, nicméně jejich dotace bude velká), studijní materiály zdarma (osnovy,
skripta a jednotlivé pracovní pomůcky, vše bude k dispozici na extranetovém
Webu firmy Cisco). Cílem akce je připravit pro praxi bázi lidí, kteří budou
umět navrhovat síťové a internetové technologie.
Máme se 1. ledna 2000 bát?
Problematika roku 2000 se nyní skloňuje ve všech pádech. Jak se na ni dívá naše
státní správa, jsme se zeptali pana Karla Berky, ředitele Úřadu pro státní
informační systém.
- Je státní správa připravena na rok 2000?
B: Prvního února 1999 přijala vláda usnesení č. 108, kterým jmenovala národního
koordinátora problému roku 2000. Tím koordinátorem je Úřad pro státní
informační systém a je to první krok, který řeší monitorování situace v
jednotlivých resortech s tím, že až resorty odpovědí, měli bychom vládě
navrhnout další postup.
- Proč byla zřízena instituce pro rok 2000 až nyní? Není již pozdě?
B: Některé státy na tom začaly pracovat už v roce 1995, jako např. Velká
Británie nebo USA. My jsme poslední v Evropě, kde byl tento institut zřízen.
Skutečností je, že se k tomu státní správa těžko rozhýbávala. V prosinci
loňského roku jsem projevil iniciativu, že by náš úřad tento problém převzal a
celá vláda tento návrh podpořila. Problém je načasován, dojde k němu 1. ledna
2000 a musí existovat určité postupy organizačního charakteru, jak předejít
možným rizikům a obtížím. Je třeba mít v záloze finanční prostředky a nástroje,
tzn. nějaké možnosti ať už formy krizového řízení nebo nařízení vlády aby byly
k dispozici pravomoci k řešení problému.
- Jedna otázka je rok 2000 ve státní správě, ale co malé a střední podniky, kde
bude problém asi největší?
B: U malých a středních podniků je to individuální, velké se na problém
odpovědně připravují. Jde-li o podnik s jedním počítačem, tak je situace
jednodušší, ale když je celá linka automatizovaná, je řešení komplikované.
Chystáme s Hospodářskou komorou v průběhu května seminář pro malé a střední
podniky, dále vydáme uživatelskou příručku, aby byly informovány. Opatření musí
udělat jejich vedení. Je jich celá škála.
- Jaká je katastrofická vize problému roku 2000?
B: Katastrofa by nastala, kdybychom dali hlavu do písku a nic nedělali. Musíme
přijmout opatření, abychom minimalizovali možné škody. Kdo se stará, nebude mít
škody žádné nebo minimální. Musí být zajištěna náhradní řešení, aby tekla voda,
šly telefony atd. I když nepůjdou počítače, musíme zajistit základní služby,
tedy teplo, vodu apod.
- Setkala jsem se s názorem, že se tomu přikládá moc velká vážnost. V USA
například nedávno nešel tři dny proud, a přesto šel život dál.
B: Tady jsou dvě věci výjimečné: jednak že jde o problém globální, to znamená
že systém domina může dojít i k nám, nebo naopak zde může nastartovat. Druhá
věc je ta, že doposud bylo krizové řízení použito k jedné akci, např. k
povodním, ale šel proud, telefony atd. ve státě. Tady je možná kombinace
příčin, na to dosud nebyly jednotlivé země připraveny. To jsou hlavní nebezpečí
a státní správa s nimi musí počítat. Je nutné informovat veřejnost,
spolupracovat s podnikateli, ve státní správě zajistit telekomunikace a v létě
je potřeba otestovat plynárny a vodárny, aby byly na tuto situaci dobře
připraveny.
Děkuji za rozhovor