Středeční aktualizace aplikace SkyDrive pro platformu iOS je důkazem, že se softwarový gigant snaží najít cestu, jak se nedělit s firmou Apple o příjem z prodeje svých aplikací. Jak se zdá, tak ji našel v podobě svázání veškerého mobilního software s předplatným.
SkyDrive 3.0 pro iOS je první upgrade po verzi 2.0, která je k dispozici už od dubna 2012. Od té doby se objevily nové produkty, konkrétně iPhone 5 a iPad Mini, a řada nových vlastností systému i řešení Microsoftu. 12měsíční zpoždění je podle mínění odborné veřejnosti způsobeno rozpory mezi Applem a Microsoftem ohledně podílu na prodejích. Apple především požaduje svých standardních 30 procent i z prodaného úložného místa na SkyDrive.
Microsoft pouze přiznal zpoždění s tvrzením, že nejde o nic neobvyklého. Ale podle interních zdrojů Apple odmítnul do App Store přijmout novou verzi SkyDrive s tím, že nepodporuje nákupy uvnitř aplikace a místo toho uživatele přesměrovává na externí nákupní mechanismus.
Mluvčí Microsoftu se ve středu vyhnul přímé odpovědi na otázku, jak došlo k překonání vzájemných rozporů. Ale oficiální vyjádření hodně vysvětluje: „Pracovali jsme s Applem na řešení, které by bylo prospěšné pro naše společné zákazníky. Aplikace SkyDrive pro iOS je mírně odlišná od ostatních verzí v tom, že lidé mající zájem o zakoupení dodatečného úložného prostoru tak učiní přes web, místo v aplikaci.“
Jinými slovy, zákazníci, kteří potřebují více než 7 GB standardního bezplatného úložného prostoru služby SkyDrive, ji nemohou zakoupit přímo v aplikaci (in-app nákup), ale musí se přihlásit ke svému účtu SkyDrive pomocí prohlížeče. Microsoft účtuje ročně 10 dolarů za dodatečných 10 GB, 25 dolarů za 50 GB a 50 dolarů za 100GB. Pokud by ustoupil požadavkům Apple, musel by se vzdát 3 až 15 dolarů z každé objednávky.
SkyDrive ovšem neobchází pravidla App Store ani nerazí nějakou novou cestu. Nákupní mechanismu přes webové stránky je využíván řadou společností, včetně Amazonu. Ten byl jednou z firem, která narazila na požadavek Applu z roku 2011, aby byly z aplikací odstraněny všechny odkazy na nákupní mechanismy vně App Store. A to by pro Apple například znamenalo 30 procent z každé prodané knihy. Místo toho uživatelé aplikace Kindle pro iOS musí využít Safari a přejít na stránky amazon.com a dokončit své nákupy knih. Z toho pohledu je míra přidaného nepohodlí výrazně menší pro uživatele SkyDrive, kteří pravděpodobně budou prostor přikupovat jen výjimečně.
Příklad služby SkyDrive dává tušit, že Microsoft nejspíš půjde cestou předplatného i u produktů sady Office. Podle analytiků nabídne v App Store bezplatnou aplikaci, která ovšem bude fungovat pouze s účtem Microsoftu a jen těm uživatelům, kteří budou mít předplacenou některou z cloudových služeb Office. Tím Microsoft ušetří 30 %, které by jinak musel nechat Applu za zprostředkování prodeje.