Novou vlajkovou lodí firmy má být od letošního jara čip NV15, který nahradí
velmi úspěšnou GeForce 256. Jádro čipu sice bude pracovat na "pouhých" 135 MHz
(DDR paměť na 333 MHz), renderovací engine je ale 256 bitový, s výkonem 540
milionů pixelů (dual textured). Hlavní "inovací", kterou nový čip přinese, tak
bude více než dvojnásobný výkon oproti GeForce 256. NV15 bude pracovat s až 128
MB paměti a kromě T&L podporuje i HW clipping. Zajímavá je podpora
nestandardních velikostí paměti (48 a 96MB) i mnoho dalších drobností, jako
jsou flat panely, HDTV encoding apod. NV 15 bude postavena na 0,18mikronové
technologii a bude emitovat jen asi polovinu tepla oproti GeForce 256.
Další novinkou, kterou hodlá nVidia uvést na trh během letošního jara, je čip
NV11. Jedná se o pomalejší variantu odvozenou od NV15 (dejme tomu analogie TNT2
M64 TNT2). Bude vyráběna technologií 0.18 mikronu, s pracovní frekvencí 160
MHz, pamětí na 183 MHz, podporou T&L, a maximálně 64MB SDRAM nebo DDR-SDRAM.
Čip NV11 bude určen pro počítače střední třídy budou vyráběny varianty se 32 a
64 MB paměti. Čip podporuje dva nezávislé displeje (monitory) s rozlišením 2
048 x 1 536, respektive 1 600 x 1 200 pro druhý monitor. NV11 bude plně
softwarově kompatibilní s GeForce 256 a bude podporovat AGP 4x a HDTV. Produkce
tepla by měla být asi o 30 procent nižší než u NV15 to vše při výkonu 320
megapixelů (dual-textured). Dalším možným využitím NV11 by mohly být hi-end
notebooky, kterým by se tak konečně dostalo opravdu výkonné 3D grafiky.
ATI Charisma Engine
Celým jménem ATI Charisma Engine and Pixel Tapestry Architecture, není jen
"další" T&L čipset. Obsahuje totiž některé nové, či neobvyklé funkce. Nové
funkce jsou založené na rozšířené 3D pipeline již při letmém pohledu na její
diagram je zřejmé, že přibylo pár novinek. Vedle "tradiční" transformace a
nasvícení přidalo ATI keyframe interpolation a kvalitnější Vertex Skinning.
Keyframe Interpolation
Keyframe Interpolation je poměrně originální funkce, která umožňuje opravdu
zajímavé efekty. Jedná se vlastně o technologii, jež dokáže morfovat 3D modely
(mesh) z výchozí do finální podoby. V praxi to znamená, že dokáže automaticky
vytvářet plynulejší animace například při pohybech v obličeji. Velmi
zjednodušeně řečeno: stačí zadat výchozí stav modelu a stav konečný a o
provedení potřebného počtu deformací modelu mezi oběma klíčovými fázemi se už
postará hardware. Tuto technologii lze pochopitelně aplikovat spíše na lokální
a drobné animace (detaily), o to větší efekt by ale měla přinést. Otázkou
samozřejmě zůstává, zda vývojáři po této funkci sáhnou (což je pravděpodobné) a
zda ji do budoucích čipsetů zakomponují i konkurenční firmy.
Pixel Tapestry Architecture
Pixel Tapestry Architecture ATI je založena zejména na schopnosti každé
pipeline Rage6 nanášet tři textury současně. Významná je i podpora všech
obvyklých druhů bump mappingu, jako je Emboss, Dot Product 3, Enviromental
Mapped Bump Mapping a Cubic Enviromental Mapping. Podpora 3D textur pak
umožňuje vytvářet různé typy volumetrické mlhy, kouře a tekutin. Při použití
tří textur (či dvou s konečným trilineárním filtrováním) tak není čip
penalizován nutností počítat každý obrazový bod ve dvou pracovních cyklech.
ATI zatím nic bližšího o výkonu Rage6 neprozradilo, a tak nám nezbývá než o
všem tradičně spekulovat. V tiskové zprávě se mluví o "Gigapixel architecture".
Vzhledem k tomu, že není jasné kolik pipeline bude Rage6 obsahovat, je těžké
odhadnout skutečný výkon. Vzhledem k tomu, že ATI hovoří v souvislosti s Rage6
(zatím spíše neoficiálně) i o komplexním antialiasingu (vyhlazování hran) a
motion blur efektech, je pravděpodobné, že Rage6 bude výkonem přímo konkurovat
čipům NV15 a kartám Voodoo5.
Něco Low Endu
Rage6 není jedinou novinkou, kterou ATI v posledních dnech oznámila. Další 3D
čip se však trochu překvapivě objevuje v oblasti grafiky integrované na
základní desce. A zajímavé rozhodně je, že tato technologie má mimo jiné
pohánět budoucí konzoli Nintenda. Čipset S1-370 TL je zaujme zejména svým (mezi
integrovanými čipsety nevídaným) výkonem. Kromě 128bitové architektury nabízí i
kompletní T&L engine, modifikované rozhraní pro komunikaci se systémovou
sběrnicí (přenosová rychlost by měla být 2,1 GB/s, i přesto, že čipset používá
sdílenou systémvou 66/100/133 MHz SDRAM). Výkon čipsetu je podle ATI 12.5
milionu polygonů (tedy je dvojnásobek Voodoo3 2000 a jen o trochu méně, než
zvládne GeForce) a fillrate 330 megapixelů. S1-370 TL podporuje i motion
compensation pro plynulé přehrávání DVD a všechny standardní 3D funkce. K
dispozici jsou ovladače pro DirectX 7 a open GL ICD.ATI se tedy stane i
"výrobcem" základních desek. Zatím sice není jasné, zda bude ArtX technologii
dodávat jen integrátorům / OEM partnerům, či zda budou základní desky dány i do
volného prodeje. Každopádně to ale znamená, že v low-end segmentu, který
doposud okupoval (z grafického hlediska absolutně katastrofální) čipset i810,
bude nyní existovat i relativně výkonná varianta podle ATI je S1-370 TL v 3D
grafických operacích minimálně dvakrát rychlejší než i810 (měřeno v 3D Winbech
a QuakeIII). S1-370 TL by měl být běžně k dostání ve druhém čtvrtletí, verze
podporující 133 MHz sběrnici pak ve druhém pololetí.Rok 2000 se tedy ponese ve
znamení gigahertzových procesorů a pravděpodobně i prvních gigapiexlových 3D
akcelerátorů. Standardní velikost paměti na grafické kartě vzroste z 16-32 MB
na 32-64 MB a můžeme se těšit na "filmové" efekty a kvalitu obrazu vše počítané
v reálném čase. Co nás asi čeká v roce 2001?
Porovnání teoretického výkonu připravovaných 3D čipů
Voodoo 5 6000720 Megapixelů (bez záruky)*
nVidia NV 15540 Megapixelů
Voodoo 5 5000360 Megapixelů (bez záruky)*
nVidia NV 11320 Megapixelů
GeFoce 256240 Megapixelů
Voodoo 4180 Megapixelů (bez záruky)*
S1 370-TL165 Megapixelů
TNT2 Ultra150 Megapixelů
Voodoo290 Megapixelů
TNT90 Megapixelů
* Záleží na konečné pracovní frekvenci čipů VSA100