Nedaří se ani Microsoftu. Internet Explorer a Edge dohromady ztratily za minulý měsíc přes 23 milionů uživatelů.
Podle analytické firmy Net Applications vzrostl podíl uživatelů, kteří na svém počítači používají Firefox, na 11,9 %, tedy nárůst o osm desetin během listopadu. Jde o nejvyšší příčku od prosince 2015, což značí jeho návrat mezi oblíbené prohlížeče. Ještě v srpnu kolísal na propastných 7,7 procentech.
Přízeň uživatelů je pro Mozillu až zázračná – dlouhé roky trvající pokles nyní vynahrazují tři měsíce vzrůstajícího podílu. I Firefox však má své limity; nárůst za listopad byl méně než polovinou nárůstu za září i za říjen.
Safari se vydalo opačnou cestou. Ztráta jedné desetiny procenta mu přisuzuje 3,6 % uživatelského podílu. Během posledních šesti let se Safari dařilo držet se alespoň nad 4 %, v říjnu však tento stav skončil.
Nedaří se mu dokonce ani v rodném Applu. Uživatelé Maců využili minulý měsíc Safari jen v 54 % případů, tedy sotva nadpoloviční většině.
Podobně jako Apple je na tom Microsoft, i on ztrácí uživatele u svého standardního prohlížeče. Předinstalovaný Edge nebo IE ztrácí především kvůli Google Chromu, v současnosti nejoblíbenějším prohlížeči, který dlouholetého krále IE v dubnu sesadil. Na poklesu obliby Safari a prohlížečů Microsoftu zřejmě vydělal i zmíněný Firefox.
Chrome získal během listopadu dalších osm desetin procenta uživatelského podílu, drží se tedy na 55,8 %. Výrazný růst Chromu – během jednoho roku zvýšil svůj podíl uživatelů o 78 % – se během posledních tří měsíců zpomalil.
Celkový podíl uživatelů IE a Edge byl za listopad dohromady jen 26,9 %, čekal je dramatický pokles o 1,5 procentního bodu; osmý měsíc po sobě, kdy ztratily více než 1,5 % uživatelů.
Z dat Net Applications a prohlášení Microsoftu o 1,5 miliardě počítačů s Windows vyplývá, že IE ztratilo během měsíce přibližně 23 milionů uživatelů. Za rok se jej zbavilo přes 300 milionů zákazníků.
Pokud bude pokles pokračovat stejným tempem, spadnou oba prohlížeče v prosinci pod 25 % a do dubna 2017 budou dokonce pod 20 % uživatelského podílu.