Obliba chytrých hodinek stoupá, trh dobývá Apple

31. 8. 2015

Sdílet

 Autor: Fotolia © Tom Wang
Chytré hodinky narůstají na oblibě. Společnost Apple jich za druhý kvartál letošního roku na trh dodala 3,6 milionů kusů a začíná tak šlapat na paty stávajícímu tržnímu lídrovi, společnosti Fitbit.

Fitbit se za stejné období může pochlubit 4,4 miliony dodaných kusů, byť se specializuje na fitness náramky, tedy poněkud odlišnou – a taky jednodušší a levnější – kategorii. Na to, že Apple s prodejem začal teprve v dubnu, jde však o velice slušná čísla.

Celkově společnosti zabývající se výrobou smartwatch jich dodali na trh ve druhém kvartálu přes 18 milionů kusů, což je ve srovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst více než trojnásobný.

A ačkoliv atak tohoto tržního odvětví v podání Applu je zjevný, jak na Apple Watch zákazníci reagují, zatím společnost příliš komentovat nechce. Výkonný ředitel Tim Cook se omezil pouze na konstatování, že „prodejnost předčí očekávání a poptávka převyšuje momentální nabídku“.

Apple na trh vstoupil jako druhý největší prodejce a okamžitě ovládl kategorii chytrých hodinek, tedy těch, které společnost IDC, jež průzkum trhu prováděla, charakterizuje jako zařízení schopné spustit aplikace třetích stran. Podle IDC tak Apple Watch stanovily standard, se kterým bude konkurence v budoucnu chtě nechtě srovnávána.

IDC rovněž předpokládá, že Apple se v následujících měsících stane absolutním lídrem na trhu s chytrými hodinkami, a prodeje fitness náramků, jakož i dalších produktů spadajících do kategorie s nižší funkcionalitou, se do pěti let výrazně propadnou, jelikož budou při současném udržení nižších cen jen těžko konkurovat skutečně sofistikovaným zařízením.

Mezi dalšími předními prodejci, kteří se snaží prosadit na trhu s chytrými hodinkami, najdeme čínskou společnosti Xiaomi, jenž od května nabízí náramky Mi Band (ve sledovaném období jich na trh dodala 3,1 milionů), Garmin a taky Samsung. U něj však podle IDC může zájemce odrazovat skutečnost, že jeho chytré hodinky běží na operačním systému Tizen.

bitcoin_skoleni

A zmínit můžeme rovněž gigant Swatch, který chce na trh s chytrými hodinkami vstoupit ještě letos. Těžko však říct, nakolik bude pro Apple představovat konkurenci. Švýcaři totiž, jak známo, ctí zásadu „hodinky především“ a tak je pravděpodobné, že při avizované až devítiměsíční výdrži baterie, budou chytré funkce odsunuty do pozadí.

Na druhou stranu, Swatch – podobně jako Apple – slibuje možnost s chytrými hodinkami platit, vodotěsnost a také sympatickou cenu. Ta by měla začínat v přepočtu na 3 700 Kč, což je ve srovnání s výrobkem od Applu, který zatím neseženete pod 13 000 Kč, téměř pakatel.