Opera Software včera uvlonila VPN aplikaci zdarma, určenou specificky pro iOS. Opera VPN, jak se služba nazývá, v základu spoléhá na stejnou společnost (kanadskou SurfEasy) jako desktopový Opera prohlížeč pro služby typu ukrývání lokace, zablokování online sledování či obcházení blacklistů spravovaných vládami, korporacemi a školami. SurfEasy norská Opera odkoupila v březnu tohoto roku.
U veřejných služeb, jako je např. Wi-Fi v kavárně, „VéPéEnka“ poskytuje zabezpečený „tunel“ k cíli, který uživatele ochraňuje před krádeží osobních informací a hesel.
Opera VPN je samostatnou službou, není dokonce ani integrována v iOS prohlížečích Opery, kterými jsou Opera Mini a Opera Coast.
Podobně jako u desktopové varianty Opery – konkrétně dubnového předběžného náhledu pro Windows, OS X a Linux, kde je již zahrnuta VPN – je i VPN na iOS zdarma jak ke stažení, tak k použití. Většina jiných VPN služeb od konkurentů požaduje měsíční nebo roční poplatky, které nebývají zrovna malé.
Ač je však Opera VPN na první pohled zdarma, firma se pro takové řešení nerozhodla z čistě šlechetných záměrů. Spoléhá se na dvě různé strategie výdělku.
Podle Chrise Houstona, ředitele SurfEasy, Opera bude do Opera VPN vkládat reklamy: Tuto možnost však prozatím objasnil jen jako „pravděpodobnou,“ spíše než jistou. „Ačkoliv tu prozatím reklamy nejsou, v budoucnu pravděpodobně budou do aplikace zavedeny,“ napsal v dlouhém sdělení na blogu firmy.
SurfEasy, nyní již divize Opera Software, bude také prodávat anonymizované „balíky“ dat, sesbíraných od uživatelů Opera VPN, popisuje Houston. „Tyto informace budou dostupné třetím stranám, které projeví zájem o lepší porozumění toho, jak funguje mobilní ekosystém a jak se rozvíjí.“
Data z placené VPN služby SurfEasy – ta si stále účtuje 6,49 dolarů měsíčně – a data těch, co používají desktopovou verzi VPN v prohlížeči Opera, k prodeji nejsou. Společnost si je totiž neukládá.
Houston také potvrdil spekulace: Opera přidala do desktopového prohlížeče VPN v pokusu zvýšit počty uživatelů. „Přidání VPN do desktopového prohlížeče Opera je pro Operu cesta, jak svůj prohlížeč odlišit a rozšířit tak svou uživatelskou základnu,“ uznává. V teorii platí, že čím víc uživatelů bude Opera mít, tím více peněz firma dostane od svých vyhledávacích partnerů, jimiž jsou např. Google či ruský Yandex. Tito partneři platí Opeře za to, že je má nastaveny jako základní vyhledávače ve svém prohlížeči.
Opera je pravidelně na spodní příčce v pěti nejpoužívanějších prohlížečích, a potřebuje svá čísla nutně zlepšit. Během dubna si Opera ukrojila 2% podíl ze všech uživatelů, alespoň podle americké analytické firmy Net Applications. Ač se takové číslo zdá zanedbatelné, jde o posun o osm desetin procenta oproti minulému roku, tedy o poměrně působivý 69% nárůst.
V porovnání s ostatními čtyřmi největšími hráči je však Opera benjamínkem. Google Chrome drží 41,7 % uživatelů, Internet Explorer a Edge dohromady 41,3 %, Mozilla Firefox 10,1 % a stabilní Safari do Applu je na 4,5% podílů uživatelů.
Opera VPN je ke stažení v App Storu.