Opera Software: Mobilní internet čeká zářivá budoucnost

31. 8. 2010

Sdílet

O trendech v oblasti webových prohlížečů, plánech do budoucna i o konkurenci na poli browserů s námi během své návštěvy Praha pohovořil Slawomir Sochaj, Communications Manager Opera Software pro ČR a Polsko (na fotografii níže).

Jak chcete být atraktivní pro uživatele, čím je chcete přesvědčit, aby používali vaše prohlížeče?
Sázíme spíše na samotný produkt, než na marketing. Snažíme se, aby naše prohlížeče přesvědčily samy o sobě svým výkonem, rychlostí a jednoduchostí. Problémem je, že většina uživatelů Operu nikdy ani nezkusila, takže nevědí, co od ní čekat. Proto je naším heslem „zkuste to a uvidíte“, protože je důležité udělat si vlastní názor.

Většina lidí, kteří používají Operu, jsou pokročilejší a zkušení uživatelé, což svědčí o tom, že ti dokáží kvalitu našich browserů ocenit.

Samozřejmě že významná je i komunikace s uživateli, v Česku existuje silná komunita spojená s produkty Opery, která se snaží novinky zviditelňovat, populární je i sociální síť My Opera, která sdružuje fanoušky našich prohlížečů. Snažíme se s nimi ale komunikovat třeba i pomocí Facebooku.
slawomir sochaj
Co vidíte jako příčinu dlouhodobě nízkého podílu desktopové Opery na trhu?
Podle mého názoru není problém v samotném produktu, ale v historii. Když jsme začínali, byl silný Internet Explorer, jenž byl součástí Windows, pak přišel Firefox, nyní Chrome, jenž je díky silné pozici Googlu v médiích intenzivně propagovaný. Ale konkurence je pro nás dobrá, protože lidi se pak začínají zajímat o to, jaký prohlížeč použít, takže s příchodem Chrome zájem o Operu paradoxně vzrostl, místo toho aby klesl.

Co je podle vás nejslabším místem dnešních webových prohlížečů?
U desktopových browserů je to nepodporování otevřených standardů, my například plánujeme další rozšiřování podpory jazyka HTML5, u mobilních pak zejména to, že jejich funkce nepokrývají dosud vše, na co jsou uživatelé zvyklí z běžných desktopových prohlížečů. Ale i v tomto směru se snažíme funkcionalitu rozšiřovat a nabídnout ve zmenšené velikosti co se dá.

Vývoj internetových prohlížečů je poměrně náročná a drahá záležitost. Vyplatí se vám tato činnost a na čem je založen váš byznys model?
Vývoj browserů není levný, ale důležité je nezaměřit se na jeden produkt pro jediné zařízení, ale nabízet prohlížeče pro co nejvíce přístrojů. Máme smlouvy s provozovateli internetových vyhledávačů a portálů a také spolupracujeme s výrobci a operátory, kterým dodáváme přizpůsobené verze našeho mobilního prohlížeče podle jejich přání. Obecně mezi mobilními browsery má Opera Mini poměrně silnou pozici a její podíl je 32,9 %. Dále se soustředíme i na úpravu našich prohlížečů pro další zařízení, než jsou jen počítače a smartphony. Jde třeba o televize, konzole, ale například i o velké „trucky“ (které jsou populární v USA) nebo dokonce i pro inteligentní ledničky.

Co se týká podnikového segmentu, zde má samozřejmě silnou pozici Internet Explorer (často ve verzi 6), ale firmy si stále více uvědomují, že potřebují moderní browser, zvlášť v souvislosti s nárůstem významu modelu cloud computingu, kdy je prohlížeč rozhraním pro přístup k většině používaných aplikací a staré browsery jsou v tomto směru neefektivní. Také třeba technologie Unite, kterou jsme uvedli spolu s desátou verzí Opery, může být pro pracovní kolektivy velmi užitečná, například pro posílání a sdílení souborů mezi spolupracovníky. Na tuto technologii máme řadu pozitivních ohlasů hlavně od naší komunity, například pro sdílení fotografií je ideální. K dispozici je zatím jen v desktopových  prohlížečích, ale pokud o ni bude zájem, můžeme ji přidat i do mobilních verzí.

Myslíte, že přístup k mobilů i přes svoje omezení z hlediska uživatelského komfortu může převážit nad přístupem z běžných počítačů?

Mobilní přístup k internetu velmi rychle narůstá a odhaduji, že do dvaceti let se jeho podíl vyrovná s přístupem z klasických PC. Hodně záleží na tom, jak lidi budou trávit volný čas, pokud budou často cestovat a budou mimo domov, určitě poroste i mobilní přístup k internetu, který uživatele neváže na jedno místo. Dnešním problémem je hlavně přístupnost k internetu v mnoha rozvojových zemích, kde existují jen 2G mobilní sítě a lidé většinou vlastní jen obyčejné mobilní telefony a žádné počítače. Opera se  v tom snaží být praktická a nabídnout takové řešení, aby bylo použitelné i v takové situaci a na jednoduchých přístrojích, ne jen na bohatě vybavených smartphonech.

Jakým směrem se podle vás bude v dohledné době vyvíjet podoba mobilních browserů, respektive jakým směrem se chce zaměřit vaše firma?
Zde vidím několik důležitých kroků. Prvním je rozšíření mobilních prohlížečů o funkce z desktopových browserů, dalším je pak propojení a synchronizace s desktopem, ovšem při zachování jednoduchého a přehledného mobilního rozhraní. Důležité je, aby uživatelé viděli webovou stránku z mobilního browseru stejně jako na monitoru svého PC. Z dlouhodobějšího hlediska pak předpokládám, že se prohlížeč stane hlavní aplikací na mobilu a tu budou pak uživatelé používat pro přístup k dalším funkcionalitám, které běžně využívají.