Jak chcete být atraktivní pro uživatele, čím je chcete přesvědčit, aby používali vaše prohlížeče?
Sázíme spíše na samotný produkt, než na marketing. Snažíme se, aby naše prohlížeče přesvědčily samy o sobě svým výkonem, rychlostí a jednoduchostí. Problémem je, že většina uživatelů Operu nikdy ani nezkusila, takže nevědí, co od ní čekat. Proto je naším heslem „zkuste to a uvidíte“, protože je důležité udělat si vlastní názor.
Většina lidí, kteří používají Operu, jsou pokročilejší a zkušení uživatelé, což svědčí o tom, že ti dokáží kvalitu našich browserů ocenit.
Samozřejmě že významná je i komunikace s uživateli, v Česku existuje silná komunita spojená s produkty Opery, která se snaží novinky zviditelňovat, populární je i sociální síť My Opera, která sdružuje fanoušky našich prohlížečů. Snažíme se s nimi ale komunikovat třeba i pomocí Facebooku.
Co vidíte jako příčinu dlouhodobě nízkého podílu desktopové Opery na trhu?
Podle mého názoru není problém v samotném produktu, ale v historii. Když jsme začínali, byl silný Internet Explorer, jenž byl součástí Windows, pak přišel Firefox, nyní Chrome, jenž je díky silné pozici Googlu v médiích intenzivně propagovaný. Ale konkurence je pro nás dobrá, protože lidi se pak začínají zajímat o to, jaký prohlížeč použít, takže s příchodem Chrome zájem o Operu paradoxně vzrostl, místo toho aby klesl.
Co je podle vás nejslabším místem dnešních webových prohlížečů?
U desktopových browserů je to nepodporování otevřených standardů, my například plánujeme další rozšiřování podpory jazyka HTML5, u mobilních pak zejména to, že jejich funkce nepokrývají dosud vše, na co jsou uživatelé zvyklí z běžných desktopových prohlížečů. Ale i v tomto směru se snažíme funkcionalitu rozšiřovat a nabídnout ve zmenšené velikosti co se dá.
Vývoj internetových prohlížečů je poměrně náročná a drahá záležitost. Vyplatí se vám tato činnost a na čem je založen váš byznys model?
Vývoj browserů není levný, ale důležité je nezaměřit se na jeden produkt pro jediné zařízení, ale nabízet prohlížeče pro co nejvíce přístrojů. Máme smlouvy s provozovateli internetových vyhledávačů a portálů a také spolupracujeme s výrobci a operátory, kterým dodáváme přizpůsobené verze našeho mobilního prohlížeče podle jejich přání. Obecně mezi mobilními browsery má Opera Mini poměrně silnou pozici a její podíl je 32,9 %. Dále se soustředíme i na úpravu našich prohlížečů pro další zařízení, než jsou jen počítače a smartphony. Jde třeba o televize, konzole, ale například i o velké „trucky“ (které jsou populární v USA) nebo dokonce i pro inteligentní ledničky.
Co se týká podnikového segmentu, zde má samozřejmě silnou pozici Internet Explorer (často ve verzi 6), ale firmy si stále více uvědomují, že potřebují moderní browser, zvlášť v souvislosti s nárůstem významu modelu cloud computingu, kdy je prohlížeč rozhraním pro přístup k většině používaných aplikací a staré browsery jsou v tomto směru neefektivní. Také třeba technologie Unite, kterou jsme uvedli spolu s desátou verzí Opery, může být pro pracovní kolektivy velmi užitečná, například pro posílání a sdílení souborů mezi spolupracovníky. Na tuto technologii máme řadu pozitivních ohlasů hlavně od naší komunity, například pro sdílení fotografií je ideální. K dispozici je zatím jen v desktopových prohlížečích, ale pokud o ni bude zájem, můžeme ji přidat i do mobilních verzí.
Myslíte, že přístup k mobilů i přes svoje omezení z hlediska uživatelského komfortu může převážit nad přístupem z běžných počítačů?
Mobilní přístup k internetu velmi rychle narůstá a odhaduji, že do dvaceti let se jeho podíl vyrovná s přístupem z klasických PC. Hodně záleží na tom, jak lidi budou trávit volný čas, pokud budou často cestovat a budou mimo domov, určitě poroste i mobilní přístup k internetu, který uživatele neváže na jedno místo. Dnešním problémem je hlavně přístupnost k internetu v mnoha rozvojových zemích, kde existují jen 2G mobilní sítě a lidé většinou vlastní jen obyčejné mobilní telefony a žádné počítače. Opera se v tom snaží být praktická a nabídnout takové řešení, aby bylo použitelné i v takové situaci a na jednoduchých přístrojích, ne jen na bohatě vybavených smartphonech.
Jakým směrem se podle vás bude v dohledné době vyvíjet podoba mobilních browserů, respektive jakým směrem se chce zaměřit vaše firma?
Zde vidím několik důležitých kroků. Prvním je rozšíření mobilních prohlížečů o funkce z desktopových browserů, dalším je pak propojení a synchronizace s desktopem, ovšem při zachování jednoduchého a přehledného mobilního rozhraní. Důležité je, aby uživatelé viděli webovou stránku z mobilního browseru stejně jako na monitoru svého PC. Z dlouhodobějšího hlediska pak předpokládám, že se prohlížeč stane hlavní aplikací na mobilu a tu budou pak uživatelé používat pro přístup k dalším funkcionalitám, které běžně využívají.